کد خبر : 25573
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۹:۳۲

یک خبر سه خطی و کلی حرف!! / اوضاعِ «قاریشمیش» در حاشیه شهر

یک خبر سه خطی و کلی حرف!! / اوضاعِ «قاریشمیش» در حاشیه شهر

ماسک اجباری شد. کوتاه و مختصر و مفید و سبک، در حد تنها سه کلمه اما کلی حرف پشت یک خبر. ماسک اجباری شد. کوتاه و مختصر و مفید و سبک، در حد تنها سه کلمه بود اما وقتی می نشینیم و کلاهمان را قاضی می کنیم و یک حساب سرانگشتی می کنیم این سه

ماسک اجباری شد. کوتاه و مختصر و مفید و سبک، در حد تنها سه کلمه اما کلی حرف پشت یک خبر.

ماسک اجباری شد. کوتاه و مختصر و مفید و سبک، در حد تنها سه کلمه بود اما وقتی می نشینیم و کلاهمان را قاضی می کنیم و یک حساب سرانگشتی می کنیم این سه کلمه برای خیلی ها در این وضعیت اقتصادی سنگین تر و گرانتر از این حرف ها است.

کافی است چرخی در شهر بزنیم از ولیعصر و یاغچیان و شهرک پرواز گرفته تا بازار و این کمی پایین تر کوچه پس کوچه های قدیمی شهر و آن بلندی ها یعنی در حواشی شهر و عباسی و قوشخانه وسیلاب، حتما تفاوت ها را حتی در استفاده از ماسک هم خواهی دید.

آن بالای شهری ها ۹۵ درصدشان بدون ماسک بیرون نمی روند و از آنجایی که اکثرا هم مرفه و دست به جیب پر پول دارند ماسک هایی گرانقیمت و فیلتردار با قیمت های بالای ۱۰ تومان بر دهان دارند.

دور و بر بازار که می آییم آن بازاری ها که با هزار استرس و اعصاب خردی قرض و قوله و چک و حساب کتاب روزانه در تردد هستند حدور ۷۰ درصدشان ماسک دارند اما یا بر چانه و یا کج و کوله و یا در دست ماسک دارند و از هر رقمی هم برای ماسک هایشان به نسبت درآمد هزینه می کنند.

اینجا در این منطقه کسانی هم که برای خرید آمده اند عصبانی هستند از قیمت های سرسام آور و اکثرشان از خرید منصرف می شوند و تنها یکی دو عدد ماسک برای زنده ماندن تهیه می کنند و می روند.

دور می زنیم و می رویم به حواشی شهر در این بلندی ها اوضاع کمی «قاریشمیش» است بچه ها بی محابا در کوچه های تنگ و باریک پرسه می زنند و پیرمردها و پیرزن ها دم درشان در جمعی کوچک نشسته اند و درد دل می کنند اینجا تک و توک ماسک بر زبان دارند آن هم ماسک های ارزان قیمت پارچه ای ارزان قیمت.

جوان ها و میان سال ها هم ابرو بر هم گره زده انگار در فکری عمیق فرو رفته اند.

من که حدسم این است همه به آن  خبر ۳ کلمه ای «ماسک اجباری شد» فکر می کنند!!!

اینجا اکثرا مردمانشان از قشر مستضعف و کم درآمد هستند، خانواده هایی پرجمعیت که یا سرپرست خانواده مادر خانه است به دلایل مختلف یا حتی اگر سایه پدری باشد ندار و بی پول است.

غم نان در این اوضاع کمر خیلی ها را در اینجا شکسته وقتی هم کرونا در کمین شان است و تنها راه نجاتشان درخانه ماندن و ماسک زدن اجباری غم شان بیش از پیش می شود.

آن خبر سه کلمه ای که گفتم با یک حساب سرانگشتی برای اهالی اینجا گران تمام می شود از برای این وضعیت است.

مشاهدات نشان می دهد با افزایش مرگ و میرهای ناشی از کرونا در کشور و توصیه مکرر به استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، قیمت این اقلام که در موج اول کرونا با افزایش بسیاری همراه و سپس به دلیل کم شدن تقاضا متعادل شده بود، این روزها بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

برای نمونه، قیمت ماسک های سه لایه که تا چند روز پیش چیزی بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان بود، یک شبه و بدون هیچ کنترل و نظارتی، به بیش از ۱۵۰۰ الی ۳۰۰۰ تومان رسیده و رشدی بین ۵۰ الی ۱۳۰ درصدی داشته است! یا حتی در بازار ماسک هایی با قیمت ۱۵ الی ۲۰ هزار هم مشاهده می شود یا در مواد ضدعفونی کننده این افزایش قیمت تا ۲۰۰ درصد نیز مشاهده شده است.

 با این اوضاع تصور کنید این خانواده های کم برخوردار تنها اگر یک خانواده ۴ نفره باشند قیمت میانگین ماسک روزانه شان چقدر خواهد شد؟

آیا خانواده ای که هیچ منبع درآمدی ندارد یا اینکه اصلا سرپرست خانواده ای ندارد و از نهادهای حمایتی امرار معاش می کند چطور هر روز این رقم را تنها برای ماسک هزینه کند.

اما نکته دیگر هم اینجاست که امین زاده رییس سازمان صمت استان گفته است مادر استان روزانه ۵۰۰ هزار عدد ماسک صنعتی تولید میکنیم و در صورت تقاضا توان تولید ۷۰۰ هزار عدد را هم دارم و البته صادرات هم می توانیم کنیم.

از طرفی هم در حرکت هایی جهادی در استان به وفور ماسک خانگی تولید می شود، سوال اینجاست چرا ماسک ارزان یا رایگان در اختیار مردم قرار نمی گرد تا از کرونا در امان باشند؟

و حرف آخر اینکه کاش پشت میز نشین ها موقع تصمیمات راه حلی از همه جوانب در نظر گیرند.

امتیازدهی post

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده + هفده =