کد خبر : 42815
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۷

سرپرست جهاد کشاورزی:

محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان صادر شد

محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان صادر شد
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی مراغه گفت: پس از چندین سال برنامه‌ریزی و اهتمام برای رونق صادرات غیرنفتی این شهرستان، محصولات بخش کشاورزی سال زراعی گذشته به مقصد بیش از ۲۰ کشور جهان از جمله کانادا، استرالیا، شیلی و روسیه صادر شد.

به گزارش نگاه، «هادی خرسندی» روز چهارشنبه افزود: بیشترین میزان صادرات محصولات کشاورزی از این شهرستان با چهار هزار و ۳۰۳ تن به کشمش و خرما اختصاص دارد.

کشمش مراغه در زمره محصولات صادرات غیرنفتی کشور قرار دارد

وی همچنین به صادرات ۹ هزار و ۵۰۰ تن سیب مرغوب این شهرستان به کشورهای مختلف اشاره و بیان کرد: حجم تولید و کیفیت سیب شهرستان در سال گذشته به دلیل سرمازدگی پایین‌تر از سال‌های قبل بود.

«خرسندی» ادامه داد: این میزان سیب به کشورهای پاکستان، عمارات، هندوستان و قزاقستان صادر شد اما بازار بسیار وسیع‌تری برای این محصول وجود دارد.

علاوه بر کشمش و سیب، خرما نیز در صنایع مراغه فرآوری، و از طریق گمرک این شهرستان صادر شد
وی با بیان اینکه مراغه می‌تواند به عنوان پایانه صادرات محصولات کشاورزی منطقه نقش محوری ایفا کند، اضافه کرد: قسمت عمده محصولاتی که از این شهرستان صادر می‌شود، باغی و خشکبار است.

وی این را هم بیان کرد که علاوه بر محصولات تولیدی در مراغه، محصولات دیگری از جمله خرما در صنایع شهرستان فرآوری و پس از بسته‌بندی صادر می‌شود.

به گزارش ایرنا باغات سیب شهرستان در سال زراعی گذشته پس از ۲ مرحله سرمای دیرس بهاره، دچار خسارت شد و حجم تولید این محصول با کاهش محسوس نسبت به سال زراعی گذشته به ۸۵ هزار تن رسید.

متوسط عملکرد این باغات به هیچ وجه با سال‌های قبل قابل مقایسه نبود و حدود ۱۷ تن در هکتار برآورد شد اما بخشی از همین محصول نیز بر اساس آمارهای رسمی به کشورهای مختلف دنیا صادر شد.

گفتنی است مساحت کل باغات مراغه ۲۲ هزار هکتار است که ۱۵ هزار هکتار آن به محصول سیب اختصاص دارد و در اثر سرمای دیررس بهاره روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین سال گذشته، حدود ۶۵ درصد از این باغات به صورت کامل دچار سرمازدگی شد.
پنج هزار هکتار از باغاتی که در ۱۱ و ۱۲ فروردین ماه دچار سرمازدگی نشده بود نیز طی روزهای پس از آن خسارت دید و به میزان حدود ۲۰ درصد دچار سرمازدگی شد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − هفت =