کد خبر : 42813
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵

در دیدار جمعی از کارگران؛

رهبر انقلاب: رکن جهش تولید کارگر است/ امنیت شغلی کارگران از وظایف مسئولان است

رهبر انقلاب: رکن جهش تولید کارگر است/ امنیت شغلی کارگران از وظایف مسئولان است
رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه رکن جهش تولید کارگر است، گفتند: با جهش تولید کشور و آحاد مردم ثروتمند می‌شوند و جیب و دست کارگر پر می‌شود.

به گزارش نگاه، جمعی از کارگران سراسر کشور در دومین ماه از سال «جهش تولید با مشارکت مردم» و به مناسبت هفته کار و کارگر، امروز چهارشنبه – پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ – در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر انقلاب در این دیدار اظهار داشتند: رکن جهش تولید کارگر است؛ با جهش تولید کشور و آحاد مردم ثروتمند می‌شوند و جیب و دست کارگر پر می‌شود.

آیت‌الله خامنه ای افزودند: تبیین زمینه‌های حضور و مشارکت مردم در تولید وظیفه مهم مسئولان است.

ایشان با اشاره به اینکه هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری آنها تبعیت کند، تصریح کردند: معلوم است که نظام اسلامی، غیرت اسلامی و ملت بزرگ و با سابقه اسلامی محال است که تسلیم چنین زورگویی شود.

رهبر انقلاب ادامه دادند: یک ملت زنده از دشمنی دشمن هم برای خود فرصت درست می‌کند، نمونه بارز آن در بخش تسلیحات است. در بخش‌های دیگر هم از دل فشارها پیشرفت‌های بزرگی به دست آمده است.

حضرت آیت الله خامنه ای بیان داشتند: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد چون دل به کمک خارج از مرزها نبسته‌ است. این روحیه را باید تقویت کرد.

ایشان تصریح کردند: ملت ایران استحکام خود را باید در کار و عمل و اتحاد ملی نشان دهد.

تامین امنیت شغلی کارگران از وظایف مسئولان است

رهبر انقلاب در ادامه با تاکید بر اینکه امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود و از وظایف مسئولان است، یادآورشدند: در دوره‌ای مبتلا به تعطیلی کارخانه‌های بزرگ شدیم، به همت مسئولان در این یکی دوساله خیلی از کارگاه‌های تعطیل شده راه افتاد و این کار باید ادامه پیدا کند.

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم، گفتند: کشورها و فرهنگ‌های مختلف، همه، روز کارگر دارند لکن نگاه دنیای مادی به کارگر با نگاه اسلام متفاوت است.

‌ایشان افزودند: نگاه دنیای مادی به کارگر، نگاه ابزاری است، مثل پیچ و مهره، مثل خود ماشین. اسلام این جور نیست. اسلام نگاهش به کارگر و ارزشی که برای کارگر قائل است، ناشی است از ارزشی که برای کار قائل است. عمل، عمل. اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است.

رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: خیلی از این جهت بنده خرسندم که این هفته‌ کارگری وجود دارد تا ما بتوانیم در این هفته با جمع کارگران مواجه شویم، یک تشکر زبانی اقلاً بکنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای اضافه کردند: تشکر زبانی البته کافی نیست. لکن لازم است. بنده صمیمانه تشکر می‌کنم از زحمات کارگرانمان، از نجابت کارگران، از همت کارگران و از ان‌شاءالله پیشرفت جامعه‌ کارگری.

ایشان ارزش کارگر در اسلام را یک ارزش ذاتی دانستند و گفتند: جامعه‌ای که در آن کار وجود داشته باشد، قدرت و قوت آن افزایش پیدا خواهد کرد.

رهبر انقلاب اظهار داشتند: اسلام برای عمل ارزش ذاتی قائل است. این تعبیرات “عمل صالح” که در قرآن هست و در روایات متعدد انواع تعبیرات و تمجیدهایی که از عمل هست، مراد فقط نماز و روزه که نیست. عمل یعنی همه‌جور عملی. هم عملی که انسان می‌کند برای به عنوان عبادت، هم عملی که انسان می‌کند برای آوردن نان حلال در سفره.

حضرت آیت الله خامنه ای ادامه دادند: «من یعمل یزداد قوةً» جامعه‌ای که در آن کار وجود داشته باشد و عمل انجام بگیرد در او، قدرت و قوّت آن جامعه افزایش پیدا خواهد کرد. «و من یقصر فی العمل یزداد فترةً» آن جامعه‌ای و آن فردی که در عمل کوتاهی بکند، سستی او روز به روز بیشتر خواهد شد. عمل، قوّت ایجاد می‌کند، هم در فرد، هم در جامعه. عمل این است.

ایشان با اشاره به اینکه عمل در اسلام ارزش ذاتی دارد. چه کسی این عمل را انجام می دهد؟ شما؛ کارگر. پس کارگر ارزش ذاتی دارد.

رهبر انقلاب کارگر و کارآفرین را دو همکار در خط مقدم نبرد اقتصادی دانستند و خاطرنشان کردند: اگر مردم وارد میدان اقتصاد بشوند تولید جهش پیدا می کند، وقتی تولید جهش پیدا کند، کشور و آحاد مردم ثروتمند می شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای اظهار داشتند: ما در شعار سال این چندساله، روی نقطه‌های حساس اقتصادی تکیه کردیم. امسال هم گفتیم جهش تولید، نه افزایش تولید، جهش! جهش چه جوری حاصل می شود؟ با مشارکت مردم. بنده عقیده‌ راسخ دارم، نظر کارشناسان ما هم همه‌ همین است، اگر که مردم وارد میدان اقتصاد بشوند، وارد میدان تولید بخصوص اگر بشوند، تولید جهش پیدا می کند.

ایشان ادامه دادند: تولید که جهش پیدا کرد، کشور ثروتمند می شود، آحاد مردم ثروتمند می شوند، کارگر جیبش پر می شود، دست کارگر پر می شود، اشتغال افزایش پیدا می کند، بیکاری کم می شود و مشکلات فراوان کارگری و اقتصادی در کشور از بین می رود.

رهبر انقلاب در ادامه تاکید کردند: یک کارگر ماهر و با روحیه و پرانگیزه نقشش در جهش تولید غیرقابل انکار است. کارگر و کارآفرین دو همکارند در خط مقدّم نبرد اقتصادی؛ امروز ما دچار یک نبرد اقتصادی هستیم دیگر، جنگ اقتصادی است. این جنگ هم مثل جنگ هشت ساله‌ اول انقلاب جنگ تحمیلی است.

حضرت آیت الله خامنه ای اضافه کردند: آمریکا یک جور، کشورهای همراه آمریکا یک جور، دارند با ایران اسلامی و جمهوری اسلامی در واقع می جنگند. در این جنگ اقتصادی که ما داریم خط مقدّم و جبهه‌ جلویی خط متعلّق به کارگر و کارآفرین است.

امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه‌ کارگری است

ایشان در ادامه سخنانشان در جمع کارگران بیان داشتند: بهبود حال جامعه‌ کارگری تأثیر بزرگی در بهبود حال کل جامعه دارد و امنیت شغلی یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه‌ کارگری است

رهبر انقلاب گفتند: ما آنطور که حالا به من گزارش کردند در حدود ۱۴ میلیون کارگر داریم که اگر با خانواده‌هایشان حساب کنیم بیش از ۴۰ میلیون، چهل و چند میلیون انسان می شوند. خب چهل و چند میلیون یعنی نصف جمعیت کشور. اگر تلاشی انجام بگیرد، کاری انجام بگیرد که حال جامعه‌ کارگری خوب بشود این معنایش این است که حال نصف جامعه‌ کشور خوب شده است.

حضرت آیت الله خامنه ای بیان داشتند: یکی از مهم‌ترین نیازهای جامعه‌ کارگری مساله امنیت شغلی است. این کارگری که حالا با قناعت با نجابت مشغول کارش است لااقل بداند که آینده‌ شغلی‌اش تضمین شده است. مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

ایشان نکته‌ دیگر را مساله بیمه‌ها دانستند و گفتند: سیاست‌های کلّی تأمین اجتماعی که شامل کارگر و غیرکارگر می شوند اینها مدت‌ها پیش ابلاغ شده منتها تا حالا کارهایی که باید انجام بگیرد درست کامل انجام نشده است.

رهبر انقلاب خطاب به کارگران: کار را امانت بدانید و آن را متقن انجام دهید

رهبر انقلاب اظهار داشتند: من توصیه‌ جدی‌ام به جامعه‌ کارگری این است. شما بدانید دارید ارزش‌آفرینی می کنید. مساله فقط این نیست که کار می کنیم، نان حلال سر سفره می بریم، این هست البته اما فقط این نیست. شما کار که می کنید، دارید کشور را آباد می کنید. کار شما موجب آبادی کشور است. کشور که آباد شد، آبرو و سرافرازی به وجود می‌آید. کشور قدرتمند می شود. دوم اینکه کار را امانت بدانید. این وظیفه‌ای که به شما سپرده شده، این امانتی است دست شما. سوم اینکه کار را محکم انجام بدهید، متقن انجام بدهید.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه مسئولان باید زمینه‌های مشارکت مردم در تولید را تبیین و آماده کنند، اظهار داشتند: در زمینه‌های صنعتی، مسائل خانگی، صنایع دستی، مساله کشاورزی و دامداری مردم می توانند مشارکت کنندو اعتبارات بانکی به سمت تولید هدایت بشود.

ایشان خاطرنشان کردند: یک نکته در مورد مساله‌ مشارکت مردم در تولید. خب، ما گفتیم جهش تولید با مشارکت مردم. حالا یک نفری فرض کنید که مایل است در جهش تولید شرکت کند، چطوری شرکت کند؟ چه کسی باید به او یاد بدهد؟

رهبر انقلاب اضافه کردند: یکی از وظایف مهم مسئولان این است که بنشینند زمینه‌های حضور مردم و مشارکت مردم در تولید را، در کار تولیدی را تبیین کنند و زمینه‌ها را آماده کنند. حالا یکی‌اش تعاون است. یکی‌اش کمک به کارهای خانگی است. یکی کمک به کارهای دستی است. یکی کمک به ایجاد شرکت های دانش‌بنیان است.

اعتبارات بانکی به سمت تولید هدایت شود

حضرت آیت الله خامنه ای بیان داشتند: البته صاحبنظران اقتصادی می توانند راه‌های فراوان دیگری را ارائه بدهند که مشارکت مردم باشد. هم مشارکت در زمینه‌ مسائل صنعتی، مسائل خانگی، صنایع دستی، مساله‌ کشاورزی، مساله‌ دامداری، در همه‌ اینها مردم می توانند مشارکت کنند. راهش باید به مردم نشان داده بشود. زمینه‌ مشارکت مردم فراهم بشود، آسان سازی بشود.

ایشان یادآورشدند: البته یک نکته‌ دیگر هم هست که مربوط به دولت است. اعتبارات بانکی هم هدایت بشود به سمت تولید. امروز البته این جور نیست. باید بیشتر اعتبارات بانکی، تسهیلات بانکی به سمت تولید باید هدایت بشود که مسئولان بانکی باید به آن توجّه کنند.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده + 20 =