کد خبر : 13467
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز

تبریز بدلیل شاهراه بودن جاده ابریشم و اروپا در ایران و منطقه قفقاز، نیاز به تعریف و احداث یک فرودگاه بین المللی دیگر در جنوب یا شرق این کلانشهر دارد. البته در استان نیز به یک فرودگاه در منطقه آزاد ارس و نیز فعال کردن و تجهیز بیشتر فرودگاه سهند مراغه نیاز میباشد. فرودگاه بین‌المللی

تبریز بدلیل شاهراه بودن جاده ابریشم و اروپا در ایران و منطقه قفقاز، نیاز به تعریف و احداث یک فرودگاه بین المللی دیگر در جنوب یا شرق این کلانشهر دارد.

البته در استان نیز به یک فرودگاه در منطقه آزاد ارس و نیز فعال کردن و تجهیز بیشتر فرودگاه سهند مراغه نیاز میباشد.

فرودگاه تبریز

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز بزرگترین فرودگاه ناحیهٔ شمال غرب ایران است. این فرودگاه به صورت ۲۴ ساعته عملیاتی بوده و به‌جهت واقع شدن در مرز و کریدور هوایی ایران به اروپا و آسیای میانهاز اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

به گزارش تبریز ویکی لینکلر،  نام این فرودگاه بر اساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی از فرودگاه بین‌المللی تبریز به فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز تغییر داده‌شد.

فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی در شمال غرب کلان‌شهر تبریز واقع شده‌است. این فرودگاه از شمال و شرق به پایگاه دوم شکاری، از جنوب به بلوار بابایی و از سمت غرب به جاده ۱۴ (جاده تبریز-صوفیان) محدود است. فرودگاه بین‌المللی در ارتفاع ۱٬۴۹۴ متری از سطح دریا قرار گرفته و در زمینی به‌مساحت ۴۲۰ هکتار گسترده شده‌است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۴٬۲۳۶ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۱٬۷۶۸٬۳۹۸ کیلوگرم بار و۴میلیونو ۷۸۰هزارو ۸۰۰ نفر مسافر از طریق آن جابجا شدند.

فرودگاه تبریز در سال ۱۳۲۹ با مأموریت ارائه خدمات هوائی، پروازهای برنامه‌ای و غیر برنامه‌ای، آموزشی و نظامی برای مسافرین، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در شمال‌شرق تبریز به بهرهبرداری گردید.
برای اولین بار در سال ۱۳۲۶ دفتری با عنوان بیسیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بیسیم در انتهای خیابان ارتش فعلی فعالیت خود را آغاز نموده و در سال ۱۳۲۹ از بیسیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان یافت و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت. تا اینکه در سال ۱۳۳۵ با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی بنام فرودگاه تبریز تغییر نام داده‌است و در سال ۱۳۳۷ عملیات ساختمان ۳ طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم در محوطه فرودگاه شروع شده و در سال ۱۳۳۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفته و اداره فرودگاه از شهر به خود فرودگاه نقل مکان یافته و با راه‌اندازی دستگاه‌های مخابراتی و نصب یک دستگاه سانترال تلفن ۲۵ شماره‌ای داخلی و خرید و نصب یک رشته تلفن جهت ارتباط با شهر اقدام شده‌است و سرویس هوایی بین تبریز – تهران و بالعکس با هواپیمای DC۳ هفته‌ای ۲ پرواز توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) دایر شده‌است
فرودگاه
تبریزلینک
فرودگاه تبریز

در حال حاضر این فرودگاه دارای ترمینال پروازهای داخلی، بین‌المللی و حج و تسهیلات گمرک، قرنطینه، رستوران، سالن غذاخوری و سالن وی‌آی‌پی برای میهمانان مخصوص می‌باشد.

پایانهٔ جدید این فرودگاه در آبان ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسیده‌است؛ و ترمینال بین‌المللی این فرودگاه در مساحت ۱۴۰۰۰ متر در حال احداث می‌باشد

فرودگاه تبریز دارای پایانه‌ برای پروازهای داخلی، خارجی و حجاج بوده و از امکانات رفاهی به شرح زیر برخوردار است؛

  • غرفه‌های مختلفی از فروشگاه‌های معتبر در محوطه داخلی فرودگاه وجود دارند که شامل مواد غذایی، سوغاتی‌های شهر تبریز و صنایع دستی در محیط فرودگاه برپا است.
  • غرفه‌های لباس و پارچه و محصولات فرهنگی حج و زیارت در پایانه حجاج نیز فعال و دایر هستند.
  • بانک‌های ملی و ملت در سالن اصلی فرودگاه دارای شعبه هستند. همچنین دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های ملی، تجارت، ملت، مهر اقتصاد، موسسه مالی و اعتباری مهر و بانک انصار در سالن اصلی فرودگاه جهت انجام کارهای بانکی مستقر است.
  • رستوران و غذاخوری فرودگاه با غذاهای مختلف و کافی شاپ فرودگاه با ارائه صبحانه، انواع فست فود و نوشیدنی‌ها در سالن اصلی پایانه فرودگاه دایر است.
  • غرفه آبمیوه در سالن ترانزیت داخلی و سالن پایانه حجاج فعال است.

از جمله سایر امکانات پایانه‌های فرودگاه تبریز می‌توان به اتاق‌های سیگار، بخش اشیای گمشده، بسته‌بندی بار، اتاق مادر و کودک، تسهیلات گمرک، سالن VIP، فوریت‌های پزشکی و خدمات ویژه افراد توانخواه اشاره کرد.

پروازهای بین‌المللی از این فرودگاه شامل پروازهای تبریز-استانبول، تبریز-دبی، تبریز-هامبورگ، تبریز-ارزروم، تبریز-دمشق، تبریز-بغداد، تبریز-مدینه، تبریز-جده، تبریز-غازی عینتاب و تبریز-باکو، تبریز-نجف ،تبریز ،تفلیس، تبریز-وان می‌باشند. معمولاً پروازهای بین‌المللی ویژه‌ای نیز در ایام نوروز و تعطیلات تابستان به شهرهایازمیر، آنتالیا، بودروم، آدانا درترکیه، تفلیس در گرجستان و موناستیر در تونس هم دایر می‌شوند.

پروازهای داخلی فرودگاه تبریز به‌صورت هفتگی و روزانه انجام می‌شوند که شامل پروازهای تبریز-تهران، تبریز-مشهد، تبریز-اصفهان، تبریز-شیراز، تبریز-اهواز، تبریز-بندرعباس، تبریز-ماهشهر، تبریز-کیش و تبریز-عسلویه می‌باشد.

آتا پرواز

فرودگاه

فرودگاه تبریز

فرودگاه سهند مراغه: از فرودگاههای اقماری اداره کل فرودگاههای استان آذربایجانشرقی میباشد، این فرودگاه در سال ۱۳۷۲درزمینی به مساحت ۴۲ هکتار مابین مراغه  بناب درکنارجاده ترانزیت احداث شده و با جابجایی  مسافرین توانسته‌است سهم موثری در توسعه منطقه ایجاد کند. در حال حاضر فرودگاه مجهز به دستگاه ناوبری از نوعNDB-DME  (فاصله‌سنج و جهت‌گیری)بوده و این دستگاهها در تمامی طول ‌روز عملیاتی می باشد . شایان ذکر است فرودگاه سهند دارای باندی به طول  ۳ کیلو متر  و عرض ۳۰ متر می باشد.

فرودگاه سهند

شرکتهای هواپیمائی فعال در فرودگاه بین  المللی شهید مدنی تبریز: ۱-  شرکت هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران (هما)  ۲- شرکت هواپیمائی ایرتور ۳- شرکت هواپیمائی آتا  ۴ – شرکت هواپیمائی آسمان ۵ – شرکت هواپیمائی کیش  ۶- شرکت هواپیمائی ترکیش ۷- شرکت هواپیمائی ماهان ۸- شرکت هواپیمائی قشم ایر  ۹- شرکت هواپیمائی کاسپین۱۰- شرکت هواپیمائی زاگرس  ۱۱- شرکت هواپیمائی معراج ۱۲- شرکت خدمات هندلینگ آرمان

پروازهای روزانه فرودگاه بین  المللی شهید مدنی تبریز : ( ۴۴پروازداخلی و۶ پروازخارجی )

کارگو

ایرلاین

شهید مدنی تبریز

هواپیمای تبریز

جهت تردد مسافران و مراجعان از فرودگاه به شهر تبریز و بالعکس اتوبوس‌های شهری سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری تبریز به صورت مرتب از داخل فرودگاه به مقصد بازار تبریز (راسته کوچه) و بالعکس فعال هستند. خدمات تاکسیرانی فرودگاه توسط تاکسی‌رانی فرودگاه وابسته به سازمان تاکسی‌رانی شهرداری تبریز صورت می‌گیرد. دفتر و محل استقرار در خروجی پایانه داخلی بوده و به صورت شبانه روزی سرویس ارائه می‌نماید. این فرودگاه دارای پارکینگ اختصاصی است که به صورت شبانه روزی جهت پارک خودروهای سواری در نظر گرفته شده است.

مشخصات

  • نوع فرودگاه: دو منظوره (همگانی و نظامی)
  • کد یاتا: TBZ
  • کد ایکائو: OITT
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۳۵۹ متر
  • قطب اصلی خط هوایی: هواپیمایی آتا (قطب اول)، هواپیمایی ایران ایرتور (قطب دوم)
پسیانی
خلبان پسیانی

شماره‌های تماس فرودگاه تبریز

  • اطلاعات پرواز: ۴ – ۳۵۲۳۴۷۰۱ – ۰۴۱ و ۱۹۹
  • شماره فاکس:  ۳۵۲۶۰۴۱۴ – ۰۴۱
  • دفتر مدیرکل: ۳۵۲۶۰۴۰۰ – ۰۴۱
  • مرکز تلفن: ۳۵۲۶۰۴۰۵  – ۰۴۱
  • رئیس اداره حراست: ۳۵۲۳۴۷۱۰  – ۰۴۱
  • روابط عمومی:  ۳۲۶۰۶۱۳۶ – ۰۴۱
  • شماره سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۰۱۹۹
  • آدرس پستی: تبریز – فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز، کد پستی ۵۱۸۹۶۱۳۱۳۱
  • پست الکترونیکی:  tabriz.info@airport.ir
امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =