کد خبر : 29002
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴

فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان‌شرقی تا پایان هفته ادامه دارد

فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان‌شرقی تا پایان هفته ادامه دارد

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: سامانه بارشی تا پایان هفته جاری با شدت‌های متفاوت در سطح استان فعالیت خواهد کرد.

به گزارش نگاه، محمد امیدفر روز دوشنبه در گفت و گویی افزود: بر اساس بررسی نقشه های همدیدی و آخرین تصاویر ماهواره ای، در پنج روز آینده جوی ناپایدار در استان حاکم خواهد شد.  
وی با بیان اینکه این سامانه همه نواحی استان به ویژه نواحی شمالی را دربر می گیرد، اظهار داشت: فعالیت این سامانه موجب ابرناکی، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید، بارش باران گاهی به صورت رگبار و غرش آذرخش می شود.
رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: فعالیت این سامانه در مناطق سردسیر و کوهستانی موجب بارش برف و بروز پدیده مه همراه با کاهش دما خواهد شد.
امیدفر ادامه داد: با توجه به کاهش دما در مناطق کوهستانی و مرتفع،  لغزندگی جاده ای و کاهش دید افقی دور از انتظار نبوده و در مناطق گرمسیری استان احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها وجود دارد.
وی به مسافران و رانندگان توصیه کرد، از اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، صعود به ارتفاعات و فعالیت های کوهنوردی خودداری کرده و کشاورزان نیز به توصیه های کارشناسان استان توجه کنند.
امیدفر افزود: در زمان کنونی (ساعت ۱۱) اهر با ۱۴ و هشترود با هشت درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۱۰ درجه و با بارش باران همراه است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/

امتیازدهی post

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + نه =