کد خبر : 35261
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰

شیوع آنفلوآنزا و کمبود دارو در آذربایجان شرقی

شیوع آنفلوآنزا و کمبود دارو در آذربایجان شرقی
با سرد شدن هوا، شیوع ویروس آنفلوآنزا افزایش یافته است و کارشناسان هم از تشدید وضعیت در روزهای آتی خبر می‌دهند درحالیکه داروهای مورد نیاز آن در داروخانه‌ها موجود نیست.

به گزارش نگاه، مدتی است موج هفتم کرونا فرونشسته و بعد از دو سال و نیم مردم از دست این غول بی شاخ و دم نفس راحتی کشیدند؛ بسیاری ماسک را کنار گذاشته و دیگر فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، مهمانی‌ها هم به روال عادی خود برگشته است، عروسی‌ها و مراسمات عزاداری برگزار می‌شود.
اما این روزهای خوش عمر چندانی نداشت؛ همزمان با فروکش کرونا، مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شد و ویروس آنفلوآنزا جای کرونا را گرفت و آنگونه که کارشناسان هشدار داده‌اند طی روزهای آتی وضعیت وخیم‌تر نیز می‌شود.
آنفلوآنزا، بیماری ویروسی است که دستگاه فوقانی تنفس و ریه را درگیر می‌کند و علائم آن مانند کرونا است اما سرایت و مرگ‌ومیر آن پایین‌تر بوده و به نوعی دل رحم‌تر از کرونا است؛ اما این روزها به هر مکانی که سر میزنی یا صدای سرفه و عطسه به گوش می‌رسد یا هم صدای برخی آنچنان از شدت بیماری گرفته است که دیگر صدایی از آنها نیست.
آنفلوآنزا انواع مختلفی دارد. در سال ۱۹۱۸، موجی از آنفلوآنزا به نام آنفلوآنزای اسپانیایی بیماری همه‌گیری در جهان به وجود آورد که به‌سرعت شیوع پیدا می‌کرد و همه را می‌کشت. افراد پیر، جوان، بیمار و سالم همگی به این بیماری مبتلا می‌شدند و دست کم ۱۰ درصد از بیماران جان خود را از دست می‌دادند.
حال با وجود افزایش مبتلایان به ویروس آنفلوانزا و سرماخوردگی و احتمال افزایش شیوع ویروس کرونا، با مشکل بزرگی به نام «کمبود دارو» مواجه هستیم.
این روزها به هر داروخانه‌ای سر بزنید خبری از آنتی‌بیوتیک به‌ویژه آنتی‌بیوتیک کودکان نیست و وقتی هم جویا می‌شوی که چه زمانی دارو تأمین می‌شود، پاسخ می‌دهند «اطلاع نداریم، فعلاً معلوم نیست!» و با این وجود افزایش بیماری و کمبود دارو باید علم و فناوری‌های نوین پزشکی را کنار گذاشته و چاره‌ای جز روی آوردن به درمان‌های گذشتگان خود نداریم و مانند آنها باید از داروهای گیاهی و روش‌های قدیمی استفاده کنیم.
سری به یکی از درمانگاه‌های شهر تبریز می‌زنیم تا وضعیت را جویا شویم؛
علی رضایی پدر امیرمحمد سه ساله است که کودک او به آنفلوآنزا مبتلا شده است، او به خبرنگار مهر می‌گوید: حال فرزندم خوب نیست و در مهدکودک به آنفلوآنزا مبتلا شده است.
او ادامه می‌دهد: پزشک چندین آنتی‌بیوتیک برای فرزندم تجویز کرد اما وقتی به داروخانه مراجعه کردم، هیچکدام از آنها را نیافتم.
او یادآور می‌شود: این روزها همه به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند، نبود دارو روند درمان را با مشکل مواجه می‌کند، ای کاش فکری به حال وضعیت فعلی شود.
فهیمه رشیدی مادر فاطمه نه ساله است، او نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: دختر من در سال سوم دبستان تحصیل می‌کند و در مدرسه شدیداً به سرماخوردگی مبتلا شد و حال او روز به روز بدتر می‌شد تا اینکه به پزشک مراجعه کردیم و معلوم شد آنفلوآنزا بوده است.
او می‌افزاید: برای خرید داروهای فاطمه به چندین داروخانه سر زدم، اما شربت چرک کودکان و آنتی‌بیوتیک‌های لازم موجود نبود.
او همچنین خاطرنشان می‌کند: قیمت داروها هم به شدت افزایش یافته است و به طور آزاد نمی‌توان تهیه کرد و نبود آن نیز مشکل دیگری است؛ لطفاً مسئولین رسیدگی کنند.
برای پیگیری بیشتر به چندین داروخانه شهر هم سر زدیم و طبق پیگیری ما، آنتی‌بیوتیک کودکان با کمبود شدیدی مواجه شده است همچنین سرم هم به مقدار کافی موجود نیست.

قیمت مواد جانبی دارو گران شده، برای تولیدکننده صرف نمی‌کند
رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی می‌گوید: مواد اولیه دارو بسیار گران شده است، هزینه شیشه شربت با در نظر گرفتن هزینه مواد اولیه، داروخانه و برچسب و… سر به فلک می‌کشد.
حجت‌الله یزدان شناس ادامه می‌دهد: پزشکان داروی بی‌رویه تجویز می‌کنند و به هر بیماری که مراجعه می‌کند، سرم و آمفوتر تجویز می‌شود اما برای همه که نباید سرم تجویز شود، طبابت این نیست؛ سرم را به کسی تجویز می‌کنند که آب بدن خود را از دست داده باشد.
او می‌افزاید: قرار بود در طرح دارویار هزینه افزایشی داروها به بیمه پرداخت شده و آنها هم به داروخانه‌ها پرداخت کنند، بیمه سلامت به روز پرداخت می‌کند اما بیمه نیروی مسلح و تأمین اجتماعی سر وقت پرداخت نمی‌کنند، بیمه نیروهای مسلح را به دلیل اینکه حافظ جان و مال مردم هستند، در هر صورت پرداخت می‌کنیم اما بیمه تأمین اجتماعی اصلاً همکاری نمی‌کند و هزینه داروخانه را نمی‌دهد و پرداختی مرداد، شهریور و مهر ماه هنوز مانده است درحالیکه قیمت داروها هم به شدت افزایش یافته است.
او خاطرنشان می‌کند: تا زمانی که بیمه‌ها هزینه را پرداخت نکنند، مشکل خواهیم داشت، قیمت داروها افزایش یافته و چندین برابر شده است و بنابه طرح دارویار بیمه باید پرداخت کند البته به بیمه پرداخت می‌شود اما بیمه پرداخت نمی‌کند.
یزدان شناس تاکید می‌کند: اگر بیماری بخواهد دارویی را آزاد دریافت کند، هزینه بالایی برای او لحاظ می‌شود، آنتی‌بیوتیک‌های کودکان، شربت استامینوفن، ایبوپروفن، آزیترومایسین و سرم از جمله داروهایی هستند که به سختی در داروخانه‌ها می‌توان پیدا کرد.
او می‌گوید: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا بود دانش‌آموزان به مدرسه نمی‌رفتند و داروها در دست ما مانده و دور آن انداختیم اما اکنون مدارس بازگشایی شده و ویروس کرونا و آنفلوآنزا وجود دارد و همه بیمار شده‌اند و باید فکر اساسی کرد.
او همچنین یادآور می‌شود: مواد اولیه داروها به وفور در کارخانه‌ها موجود است اما مسائل جنبی دارو گران شده و به همین دلیل کارخانه‌ها تولید نمی‌کنند.
رئیس انجمن داروسازان آذربایجان شرقی در ادامه بیان می‌کند: آنتی‌بیوتیک بزرگسالان موجود است اما برای کودکان وجود ندارد چراکه شیشه شربت‌ها گران است و صرف نمی‌کند اما واکسن آنفلوآنزا به اندازه کافی موجود است.
او متذکر می‌شود: پزشکان وضعیت مالی بیمار را در نظر بگیرند، به اندازه کافی مکمل و ویتامین در انواع و اقسام موجود است اما داروی اساسی نداریم چراکه قیمت مکمل، آزاد است و می‌تواند گران باشد اما داروهای تحت کنترل وزارت بهداشت موجود نیستند.
او اضافه می‌کند: وزارت بهداشت تولید کننده را هم در نظر بگیرد، همه مواد گران شده اما قیمت داروها مانند گذشته است، ارز ۴ هزار تومانی امروز ۳۰ هزار تومان شده است اما این افزایش قیمت را برای تولید کننده لحاظ نمی‌کنند.

افزایش پنج الی شش برابری شیوع ویروس آنفلوانزا در آذربایجان شرقی
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در رابطه با وضعیت شیوع ویروس آنفلوآنزا در استان به خبرنگار مهر می‌گوید: با بازگشایی مدارس و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر خلاف سال گذشته، شیوع ویروس آنفلوانزا نیز افزایش یافته است به گونه‌ای که تعداد مبتلایان به چندین برابر رسیده و سرما خوردگی این روزها در واقع همان آنفلوآنزا است.
سیمین خیاط زاده در رابطه با علائم آنفلوآنزا ادامه می‌دهد: علائم آن مانند ویروس کرونا است و چندان تفاوتی ندارد؛ تب شدید، درد عضلانی، اشک ریزش، اسهال و سرفه از علائم این بیماری است اما با این تفاوت که حال بیمار به طور ناگهانی وخیم‌تر شده و حال عمومی او بدتر می‌شود.
او می‌افزاید: افراد مشکوک به آنفلوانزا باید در خانه تحت مراقبت قرار بگیرند و هر دانش آموزی که حتی کوچک‌ترین علائم سرماخوردگی دارد، باید به مدرسه نرود چراکه منجر به گسترش این ویروس شده و تهدیدی برای سلامتی سایر دانش آموزان است.
او خاطرنشان می‌کند: اکنون شیوع آنفلوآنزا در آذربایجان شرقی نسبت به ماه قبل پنج الی شش برابر افزایش یافته است؛ ماه قبل تنها چهار درصد نمونه‌ها مثبت بود اما اکنون ۳۵ درصد آنها مثبت اعلام می‌شود و طی ماه‌های آتی نیز وضعیت تشدید می‌شود.
خیاط زاده تأکید می‌کند: هر چند موارد سرپایی آنفلوآنزا نسبت به ماه قبل افزایشی است، اما تاکنون مورد مثبت از نوع خطرناک آنفلوآنزا، موسوم به «اچ وا. ان وان» در استان مشاهده نشده است، آنفلوآنزای شایع در آذربایجان شرقی از انواع «اچ تری. ان تو»، «آ» و «ب» است که مبتلایان به آنها تحت درمان قرار می‌گیرند.
او یادآور می‌شود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شدت در استان کاهش یافته است و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده ماسک به هیچ وجه رعایت نمی‌شود؛ میزان استفاده از ماسک در استان حتی به ۱۵ درصد هم نمی‌رسد اما توصیه می‌شود حداقل در مکان‌های بسته از ماسک استفاده شود.
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین تزریق واکسن آنفلوآنزا را برای سالمندان بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، دانش‌آموزان و مادران باردار ضروری عنوان می‌کند.

اسرا درویشی

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 3 =