کد خبر : 27432
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵

بودجه دل بخواهی ۱۴۰۰! / داد و بیدا محرم عمی و از حال رفتن اسوتچی

بودجه دل بخواهی ۱۴۰۰! / داد و بیدا محرم عمی و از حال رفتن اسوتچی

جلسه امروز شورای شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری به صورت علنی در محل عمارت قدیمی شهرداری تبریز برگزار شد که خالی از حاشیه نبود.

جلسه امروز شورای شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری به صورت علنی در محل عمارت قدیمی شهرداری تبریز برگزار شد که خالی از حاشیه نبود.

به گزارش نگاه دبیری در سخنان پیش از دستور جلسه در خصوص حواشی به وجود آمده در فضای مجازی در مورد کمک شهرداری به آستان قدس رضوی بیان کرد: آستان قدس رضوی یک مجموعه خیریه است که در همه استان ها وجود دارد و کارهای عام المنفعه انجام می دهد. این خیریه در استان ما بیش از ۱۱۰ میلیارد کمک کرده است در حالی که شورا هیچ کمک مالی نکرده است و ساختمانی در اختیار این مجموعه قرار داده است که ظرف یکی دو سال آینده تخریب می شود واجاره بهای این ساختمان در مدت زمانی که در اختیار آستان قدس رضوی است نزدیک دویست میلیون تومان خواهد بود، در حالی که این موسسه ۱۱۰ میلیارد تومان برای مستمندان تبریز هزینه کرده است. 

متمم خنده دار

دستور جلسه اول

دستور اول جلسه امروز شورا به بررسی لایحه شهرداری درخصوص بررسی متمم و اصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تبریز شامل مناطق، مراکز، سازمان ها و شرکت هاي وابسته پرداخت.

محمدباقر بهشتی، عضو شورا در این خصوص گفت: شهرداری باید لایحه بودجه سال آینده را تا آخر دی‌ماه تحویل دهد و خوشبختانه در آخرین مراحل تدوین آن است.

وی افزود: امروز لایحه متمم بودجه سال ۹۸ بررسی می‌شود. متمم بودجه اختیاری بوده و ضرورتی برای ارائه آن وجود ندارد.

فرج محمد قلیزاده، عضو دیگر شورا در ادامه گفت: سال ۹۹ درحال اتمام‌ است؛‌ اگر بخواهیم‌ الان برای سال ۹۸ بودجه‌ تصویب‌ کنیم خنده‌ دار است! ما نمی‌توانیم برای سال گذشته بودجه تصویب کنیم. در سطح کشور به ما خواهند خندید که شهرداری تبریز امسال برای سال گذشته بودجه تعیین کرده است.

بودجه دل بخواهی ۱۴۰۰!

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم بودجه‌ سال‌ ۱۴۰۰‌ را تصویب نکنیم‌‌. مدیران‌ هرگونه‌ دوست‌ دارند‌ آن را اجرا کنند و ما سپس متمم‌ آن را تصویب کنیم. تصویب یا عدم‌تصویب متمم الزام قانونی ندارد.

قلیزاده همچنین تاکید کرد: اینکه ۱۲۰ پروژه قابل اجرا نیست چرا در بودجه آورده شده است؟ اگر یکی دو پروژه قابل انجام نباشد مورد قبول است اما ۱۲۰ پروژه فاجعه بار است.

مرتضی موحدنیا، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار تبریز در این جلسه افزود: تمام تلاش ما این است که متمم بودجه را سر موقع تحویل دهیم. متمم بودجه سال ۹۸ را هم در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۸ تحویل دادیم و چندین بار در دستور جلسه قرار گرفته است ولی به دلیل ضیق وقت، بررسی نشده است. تغییر بودجه چندانی هم در متمم صورت نگرفته است و تنها ۸ درصد تغییر داشته است؛ یعنی ۲۶۶۸ میلیارد تومان بوده که ۲۸۸۰ میلیارد تومان شده و این تغییرات بیشتر متوجه قطار شهری بوده است.

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در ادامه گفت: متمم بودجه معمولا در آخر سال ارائه می‌شود. اینکه این متمم بودجه قانونی است یا نه، باید بررسی شود. در چارچوب قانون و رویه‌ای که شورا تصویب کرده است، در قالب متمم بودجه ارائه کردیم. سال ۹۸ این متمم بودجه را ارائه کردیم، هم اکنون نیز تصویب و یا عدم تصویب آن فرقی ندارد و صرفا جهت اطلاع شورا و شفاف‌سازی امور انجام داده ایم.

دبیری افزود: متمم بودجه سروقت به شورا ارسال شده بود اما برای اینکه خواستیم به صورت کامل بررسی شود تصویب آن به امروز کشیده شده است. بهتر است که این موضوعات توضیح داده شود چراکه شهرداری پروژه‌هایی را اجرا کرده و ما باید از جزئیات آن مطلع باشیم.

غلامحسن مسعودی ریحان، عضو شورا نیز بیان کرد: اینکه شهرداری ادعا می‌کند بودجه در زمان مقرر ارائه شده است باید بررسی شود. اینکه می‌گوییم ۱۰۰ پروژه انجام نشده و ۷ پروژه اضافه شده نیز باید بررسی شود قابل قبول ما نیست!

چه کسی برای اجرای پروژه ها تصمیم می گیرد؟


وی همچنین ادامه داد: ۱۸۱ میلیارد تومان پروژه اجرا نشده و ۷ پروژه به میزان بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان اضافه شده است. وقتی شورا تصمیم بر اجرای یک پروژه می‌گیرد باید معلوم شود چه کسی برای عدم اجرای آن تصمیم می‌گیرد.

وی تصریح کرد: عمده افزایش بودجه در شهرداری مربوط به خرید تجهیزات برای تکمیل خط یک مترو تبریز بوده است که با مجوز شورای شهر انجام شده است. این بودجه نزدیک ۷۰۰ میلیارد تومان است و مابقی آن نیز در زمینه‌هایی هزینه شده است که از شورا مجوز گرفته‌اند و تمامی آنها شفاف است.

معذرت به جای توجیه

بهشتی تاکید کرد: شهرداری باید از دیر ارسال شدن متمم بودجه معذرت خواهی کند نه اینکه توجیه کند. بهتر است متمم را بررسی نکنیم اما تفریق را بررسی کنیم.

دبیری خاطر نشان کرد: اگر نمی‌خواستیم متمم را بررسی کنیم از اول نباید آن را بررسی می‌کردیم.

قلی‌زاده ادامه داد: اینکه حسابرسی ۸ سال قبل در شورا بررسی شده است پس متمم بودجه سال ۹۸ نیز می‌تواند امروز بررسی شود. این تفکر اشتباه است و این کار هم ضعف همکاران گذشته بوده است. در متمم ارائه شده ۱۲۰ پروژه کنار گذاشته شده است؛ اگر اینگونه باشد وجود شورا دیگر معنی نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ درصد داخل پروژه های عمرانی می‌توان جابجا کرد نه اینکه در کل بودجه تغییر ایجاد شود. پیشنهاد میکنم همانطور که آقای بهشتی فرمودند متمم کنار گذاشته شود و همانطور که مشخص شد، تصویب متمم اجباری نیست پس می توانیم آن را تصویب نکنیم.

لازم به ذکر است که متمم بودجه سال ۹۸ شهرداری تبریز برای بررسی بیشتر به کمیسیون ها ارجاع داده شد و در جلسات آتی در صحن شورا بررسی خواهد شد.

دستور جلسه دوم

دستور دوم جلسه امروز شورا در خصوص بررسی افزایش تعرفه و عوارض محلی سال ۱۴۰۰ بود. 


محمد حسین‌زاده، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تبریز در این رابطه گفت: لایحه شهرداری تبریز در خصوص ساماندهی تراکم با هدف یکسان‌سازی روش سازمانی ارائه شده است و برخی نواقص موجود، موجب سلیقه‌ای عمل کردن مناطق می‌شود.

وی در ادامه گفت: در این لایحه دقیقا مشخص شده است که تمام مناطق باید مطابق روش تعیین از سوی شهرداری عمل کنند و بحث خودیاری و غیره کنار گذاشته شود. هزینه‌های جاری شهرداری در سال ۹۹ به نسبت‌ سال گذشته به صورت سرسام‌آور بالا رفته است.

حسین زاده افزود: شهرداری شهرهای بزرگ دفترچه قیمت مسکن دارند و برای طبقات مختلف، قیمت متفاوتی دارد؛ در حالیکه در تبریز این کار به صورت یکسان برای تمام طبقات به کار گرفته می‌شود. عوارض ساختمانی ما برای طبقات پایین، خیلی کم است. پیشنهاد ما، افزایش عوارض تراکم پایین ساختمان‌ها است.

قلیزاده در این خصوص بیان کرد: بارها درباره خودیاری مناطق هشدار داده بودم و خواستار ضابطه‌مندی مناطق در دریافتی‌ها بوده ایم. بنده به دلیل ضابطه‌مند کردن امور، موافق لایحه شهرداری تبریز در خصوص ساماندهی تراکم هستم.

فریدون بابایی اقدم در خصوص ساماندهی تراکم شهر ها گفت: باید از تجربه دیگر شهرها درس بگیریم. اینکه در ساخت و سازها از چند طبقه مشخص به بالاتر مجوز ساخت نمی‌دهند، می‌تواند نمونه‌ای از همین الگوبرداری ها باشد که ما هم از این تجربه استفاده کنیم که در عوارض نیز مشخص شده است. اگر قرار است تغییری صورت بگیرد، باید آن را در تعرفه سال ۱۴۰۰ اعمال کنیم.

مسعودی ریحان تصریح کرد: تصویب این لایحه به این معنی است که شورا خودش مجوز قانون شکنی را می‌دهد و مردم اگر تا دیروز برای تخلف ساختمانی ترس داشتند، از این به بعد کارشان را راحت انجام می دهند! ما با این لایحه به صورت قانونی اجازه می‌دهیم که در یک کوچه چهار متری ساختمان هشت طبقه ساخته شود.

محرم محمدزاده، عضو شورا نیز بیان کرد: شهروندان در احداث ساختمان به اعضای شورای شهر مراجعه کرده و خواستار کاهش عوارض هستند. تصویب این لایحه به نفع شهر و شهروندان است، چرا که مشخص است چقدر باید هزینه‌ کنند. با این مصوبه دیگر کسی برای کاهش عوارض سراغ دلال نخواهد رفت.

دریافت مبلغ برای طبقات اضافی ممنوع

سعید نیکوخصلت، عضو دیگر شورا در ادامه گفت: بد قانونی بهتر از بی قانونی است. نبود ضوابط موجب ایجاد استرس در مدیران و تلف شدن وقت شورا می‌شود.

وی افزود: باید اجازه دهیم شهرداری عیاری کند؛ شهرداری تسکین دهنده مشکلات مردم است. این پول‌ها از مناطق برخوردار گرفته شده و در مناطق کم برخوردار هزینه خواهد شد و بسیاری از مشکلات هم در زمینه عدم شفافیت از بین خواهد رفت.

شهین باهر خاطر نشان کرد: شهرداری تبریز ۵۰ درصد پروانه ساخت را رایگان ارائه می‌دهد. تبریز تنها شهری است که در بافت فرسوده پروانه رایگان ارائه می دهد.

لازم به ذکر است که در مصوبه امروز شورا، ساخت طبقات اضافی در سه ماهه پایانی سال شامل عوارض خواهد شد و دریافت مبلغی تحت عنوان خودیاری برای طبقات اضافی توسط شهرداری مناطق ممنوع اعلام شد.

هر محله یک اتوبوس!

مسعودی‌ریحان در سخنان میان دستور خود بیان کرد: حقوق کارگران بی آر تی، کارکنان پارک عینالی و چندین جای دیگر پرداخت نشده است. حذف این ۱۲۰ پروژه نیز بدون اطلاع شورا اتفاق افتاده است. شهردار باید پاسخگو باشد که چرا این اتفاق افتاده است؟ چندین خانه در تبریز تملک شده اند چه بلایی بر سر این خانه ها آمده است؟ این خانه ها روز به روز از بین می روند.

وی تاکید کرد: یک سال قبل به شهرداری نامه نوشتیم که گزارش سرمایه‌گذاری‌های سه سال گذشته را اعلام کنند اما تا به امروز خبری نشده است. اگر قطار شهری ۶۵۰ میلیارد تومان را صرف خرید اتوبوس می‌کرد حالا هر محله یک اتوبوس داشت. چرا اعضای شورا عرضه ندارند شهردار را پاسخگو کند؟

حقوق های تنش زای کارگران کار دست اعضا می دهد

محمدحسن اسوتچی نیز در این جلسه گفت: هفته قبل قرار بود که شهردار پاسخگوی پرداخت حقوق کارکنان باشد اما متاسفانه پاسخگو نبود. خودِ شهردار این نامه را زده است. من هم پیگیر حقوق کل کارکنان شهرداری هستم نه فقط حقوق کارگران.


بعد از درگیری لفظی شدید اسوتچی و محرم محمدزاده در صحن شورا به دلیل مساله حقوق کارگران، وضعیت جسمانی اسوتچی با مشکل روبرو شد و با کمک اعضای شورا از صحن علنی خارج شد.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش − سه =