کد خبر : 37669
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸

مصاحبه متفاوت با مرد لالیگایی؛

سرمربی تراکتور طرفدار گواردیولا و مسی/ خمز: برای مدعی شدن باید پول خرج کرد

سرمربی تراکتور طرفدار گواردیولا و مسی/ خمز: برای مدعی شدن باید پول خرج کرد
سرمربی اسپانیایی تیم فوتبال تراکتور معتقد است که این تیم برای تبدیل شدن به یک تیم مدعی باید سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش نگاه، «پاکو خمز» سرمربی اسپانیایی تراکتور در گفت‌وگویی با رسانه رسمی این باشگاه از شباهتش با جوزپه گواردیولا تا آینده تراکتور و زندگی در تبریز صحبت کرد. مصاحبه خواندنی که متن کامل آن را به قرار زیر پیش‌رو دارید:

سوال: در تمرینات روی پاس دادن خیلی حساس هستید بطوریکه اگر یک بازیکن در شوتزنی یا کنترل توپ اشتباه کند شما را آشفته نمی‌کند تا پاس را اشتباه بدهد و مورد غضب شما قرار بگیرد، در این مورد صحبت می‌کنید؟

خمز: پاس دادن در فوتبال به اندازه شوت زدن به سمت دروازه مهم است اما به علت بازی با توپ و مالکانه‌ای که انجام می‌دهیم، پاسکاری خیلی اهمیت دارد. هنگامی که ما پاس می‌دهیم در واقع توپ را به حرکت درآورده و انرژی‌مان را ذخیره می‌کنیم، ولی وقتی توپ را از دست می‌دهیم باید به شدت بدویم و پرس کنیم تا آن را در سریع‌ترین زمان پس بگیریم؛ این کار خیلی انرژی می‌گیرد و بازیکنان را خسته می‌کند. بنابراین زمانی که صاحب توپ هستیم سعی می‌کنیم تا بیشتر در اختیار داشته باشیم و از استراحت استفاده کنیم. وقتی درست پاس بدهید خیلی راحت می‌توانید تصمیم بگیرید که با توپ چه کار کنید. پاس‌های درست باعث می‌شود که توپ بیشتر در اختیار شما باشد.

سوال: همواره با کت و شلوار و کراوات به مسابقات می‌آیید؛ دلیل اینکه انقدر شیک در بازی‌ها حاضر می‌شوید، چیست؟ احترام است یا به شیک‌پوشی علاقه دارید؟

خمز: من در هر تیمی که حضور داشتم همیشه با کت و شلوار روی نیمکت نشستم چراکه فکر می‌کنم چهره‌ای که سرمربی نشان می‌دهد چهره تیم است و باید اینگونه باشد. من به مربیانی که دوست دارند با لباس دیگری روی نیمکت بنشینند احترام می‌گذارم ولی من این کار را انجام می‌دهم چون خودم را نماینده باشگاهی که در آن کار می‌کنم، می‌دانم. تراکتور یکی از بزرگترین باشگاه‌های ایران است و به عنوان نماینده این باشگاه چنین کاری را انجام می‌دهم. علاوه بر آن، فکر می‌کنم یک عادت نیز هست، وقتی که سن کمی داشتم پدرم با کت و شلوار سرکار می‌رفت و از این مورد هم نشات گرفته است. دوست دارم با این تیپ نماینده باشگاه و هواداران‌مان باشم و همانطور که گفتم لباس یک مربی، وجهه باشگاهی است که در آن کار می‌کند.

سوال: از نظر تیپ و چهره به گواردیولا بی‌شباهت نیستید، آیا علاقه خاصی به این مربی دارید یا به قول خودتان که در نشست خبری اصفهان گفتید او خیلی به شما نگاه می‌کند، از آنجا می‌آید؟

خمز: اینکه من و گواردیولا به هم شبیه هستیم شاید شباهت کمی وجود داشته باشد ولی خیلی اتفاقی است و چیزی نیست که روی آن برنامه‌ریزی کرده باشم. من با گواردیولا در تیم ملی هم‌تیمی بودم، در دوره‌های مربیگری نیز باهم بودیم و دوست و صمیمی هستیم. ما هر سال در مسابقات گلف دور هم جمع می‌شویم و بازی می‌کنیم. رابطه بسیار نزدیکی با او دارم لیکن شباهت ظاهری خیلی اتفاقی است.

سوال: مربی و بازیکن محبوب شما چه کسانی هستند؟

خمز: اگر بخواهم یک مربی انتخاب کنم خیلی سخت است ولی گواردیولا را انتخاب می‌کنم. همچنین در مورد بازیکن چون بازیکنان زیادی در ذهنم هستند و با این وجود، انتخابم مسی است.

سوال: پس بارسایی هستید؟

خمز: این انتخاب‌ها ارتباطی به طرفداری از یک تیم ندارد. معمولا بزرگترین بازیکنان دنیا در دو تیم رئال مادرید و بارسلونا بازی می‌کنند. از مسی و کریستیانو رونالدو گرفته تا زیدان، رونالدوی برزیلی و رونالدینیو که در این دو تیم بازی کردند و ربطی ندارد که من طرفدار رئال باشم یا بارسا. در واقع، طرفدار هیچ کدام‌شان نیستم ولی خیلی دوست دارم بازی‌های این دو تیم را تماشا کنم.

سوال: زمانی که پیشنهاد تراکتور رسید قطعا تحقیقاتی در این زمینه انجام دادید، می‌خواهم بپرسم با چه کسی مشورت کردید و در تحقیقات‌تان به چه نکات برجسته‌ای رسیدید که باعث شد تا این پیشنهاد را قبول کنید؟

خمز: من این پیشنهاد را از طریق یک ایجنت که چند بار با او صحبت کرده بودم، گرفتم که مدیر برنامه‌ام هم نبود. من روی این پیشنهاد فکر کردم. همزمان با پیشنهاد تراکتور چند تیم در اسپانیا با من مذاکره می‌کردند تا مربیگری آن‌ها را بر عهده بگیرم. می‌توانم بگویم با افراد زیادی مشورت کردم. جستجوی کوتاهی هم در فضای وب داشتم و به این نتیجه رسیدم که تراکتور تیمی است که می‌خواهد پیشرفت کند. این چیزی است که من خیلی می‌پسندم. وقتی یک تیم خواهان پیشرفت باشد دوست دارم که به آن تیم کمک کنم. به نظرم این مورد را در تراکتور دیدم. من خیلی از فوتبال ایران شناخت نداشتم ولی می‌دانم که تراکتور تمایل زیادی به بهتر شدن و پیشرفت دارد تا خود را به فوتبال روز دنیا برساند. الان بهترین فوتبال را در اروپا می‌بینیم و باید کار کنیم تا فوتبال تراکتور و ایران به فوتبال اروپا نزدیک و اختلاف موجود را کم کنیم.

سوال: از شناخت روی فوتبال ایران صحبت کردید، با توجه به اینکه تیم‌های ملی ایران و اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۸ باهم بازی کردند و بازیکنانی نظیر مسعود شجاعی، کریم انصاری‌فرد و جواد نکونام در اسپانیا سابقه بازی دارند، میزان این شناخت چقدر بوده و آیا این بازیکنان را هم می‌شناسید؟

خمز: همانطور که گفتم شناخت زیادی راجع به فوتبال ایران نداشتم. طبیعتاً بازیکنانی که در فوتبال اروپا بازی می‌کنند را می‌شناختم و پیگیری می‌کردم. همچنین بازی‌های تیم ملی ایران در جام جهانی را دیدم اما در مورد لیگ ایران شناختی نداشتم. خیلی سخت است که در فوتبال اروپا یک بازی از لیگ ایران را تماشا کنید و به همین دلیل اطلاعاتی از لیگ ایران به آنجا نمی‌رسد.

سوال: می‌دانیم که لالیگا با هیچ لیگی در آسیا قابل مقایسه نیست و جزو بهترین‌ لیگ‌های دنیاست، شاید اگر پول زیادی به فوتبال انگلیس تزریق نمی‌شد هنوز هم بهترین لیگ بود، اما از شما می‌خواهیم که یک ارزیابی‌ از کیفیت فوتبال و بازیکنان ایرانی و امکانات باشگاه تراکتور داشته باشید.

خمز: فوتبال در اروپا در بالاترین سطح قرار دارد. با حرف شما کاملا موافقم، لیگ انگلیس به‌خاطر سرمایه‌گذاری به بهترین لیگ تبدیل شده است. این بهتر شدن و پیشرفت فقط با تغییر ذهنیت ایجاد نمی‌شود بلکه سرمایه‌گذاری نیز خیلی مهم است. مادامی که سرمایه‌گذاری انجام نشود پیشرفت خاصی حاصل نخواهد شد. تیم‌های بزرگ اروپایی با سرمایه‌گذاری نه تنها بهترین بازیکنان را جذب می‌کنند بلکه تجهیزات، تاسیسات و زمین‌های مناسبی نیز دارند و از همه نظر بهترین هستند. هر وقت این سرمایه‌گذاری در فوتبال ایران شکل بگیرد، با تزریق ایده از فوتبال اروپا می‌توانیم پیشرفت را به صورت تدریجی ببینیم و فاصله بین فوتبال ایران با سطح اول فوتبال دنیا را کاهش دهیم.

سوال: با حضور شما روند نتیجه‌گیری و کیفیت بازی تراکتور بهتر شد، پیش‌بینی‌تان از جایگاه و شرایط تیم در پایان فصل چیست؟

خمز: ما روز به روز برای بهتر شدن {بهبود کیفیت بازی‌ تیم} تلاش می‌کنیم و به این کارمان ادامه خواهیم داد. از زمانی که من آمده‌ام باشگاه تراکتور تلاش زیادی انجام داده تا با افکارم هماهنگ شود. همه ما سعی می‌کنیم عادت‌ها را کنار گذاشته و هماهنگ شویم تا به هدف‌مان برسیم. درست است که نتایج خوبی گرفتیم و این به ما کمک می‌کند، ولی مهمتر از نتیجه نوع بازی تیم است که برای من ارزش دارد. نتیجه در بسیاری از مواقع به خیلی چیزها بستگی دارد اما اگر باشگاه به آینده فکر می‌کند شاید شیوه بازی‌ای که انجام می‌دهیم از نتیجه حائز اهمیت‌تر باشد. ممکن است نتیجه‌ای بگیریم که هیچ کس انتظارش را نداشته باشد اما معتقدم راهی که می‌رویم درست است و در آینده نتایج خیلی بهتری کسب خواهیم کرد. البته نتیجه نیز مهم است و در این راه به ما کمک خواهد کرد.

سوال: تراکتور در نیم‌فصل اول با سیستم سه دفاعه بازی می‌کرد ولی بعد از حضور شما به چهار دفاعه تغییر یافت و سپس به آرایش سه دفاعه بازگشت، آیا پیش از این با چنین روشی بازی کردید و سیستم مورد علاقه شما کدام است؟

خمز: بازی با سه مدافع با بازی با پنج مدافع فرق می‌کند. سیستمی که تراکتور قبل از من بازی می‌کرد سه دفاع مرکزی و دو دفاع کناری داشت که خط دفاعی پنج نفره را تشکیل می‌داد. ولی ما از دو وینگر در کنار سه مدافع استفاده می‌کنیم. ما به خاطر مصدومیت حسینی و قادری مجبور شدیم با سه دفاع بازی کنیم که خوب پیش رفته و با این روش بهتر دفاع کردیم. نمی‌گویم که از این به بعد حتما با این سیستم بازی خواهیم کرد چون امکان دارد که در هر بازی سیستم خود را تغییر بدهیم، اما خیلی خوب است که تیم با آرایش‌های مختلف بازی می‌کند و این تنوع تاکتیکی باعث می‌شود که ما نسبت به حریفان برتری داشته باشیم و رقیب را سورپرایز کنیم. این به ما کمک خواهد کرد.

سوال: برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌تان برای آینده تراکتور چیست؟ این تیم با طی چه پروسه‌ای می‌تواند در فصل بعد مدعی قهرمانی باشد؟

خمز: به نظرم باید روز به روز پیش برویم چون اگر اینگونه تلاش کنیم خیلی راحت‌تر پیشرفت خواهیم کرد تا اینکه منتظر زمان طولانی باشیم. به عقیده من اگر باشگاه تراکتور می‌خواهد در بین تیم‌های مدعی و بزرگ لیگ باشد، اولین چیزی که بدان نیاز دارد، سرمایه‌گذاری است. برای اینکه بتوانید بازیکنان باکیفیتی را جذب کنید باید مبلغ آن را پرداخت کنید تا تیم خوبی تشکیل بدهید که بتواند رقابت کند. این سرمایه‌گذاری خیلی مهم است. ما تیم خوبی داریم و شاید با یک تغییر کوچک بتوان خیلی پیشرفت کرد و چند پله بالاتر رفت که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. بازهم تکرار می‌کنم که اگر روی پیشرفت متمرکز شویم خیلی بهتر از این است که از الان فکر کنیم که در ۳ یا ۶ ماه آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد. ما از آینده خبر نداریم و باید روز به روز و هفته به هفته کار کنیم و بار دیگر تأکید می‌کنم برای اینکه تراکتور در بالای جدول قرار بگیرد باید سرمایه‌گذاری کند.

سوال: از تجربه زندگی در تبریز بگویید، شما در هتل باشگاه اقامت دارید و برخی مواقع به سطح شهر و بازار می‌روید، برخورد هواداران و مردم عادی چطور است و چه اشتراکی بین فرهنگ ایران و اسپانیا وجود دارد؟

خمز: چیزی که از مردم و طرفداران باشگاه گرفتم، محبتی است که به ما داده‌اند. آنان با اینکه ما را نمی‌شناسند ولی خیلی به ما محبت می‌کنند. این نشان می‌دهد که فوتبال برای مردم و در زندگی‌شان خیلی اهمیت دارد. این نقطه اشتراکی است که بین مردم دو کشور ایران و اسپانیا وجود دارد. وقتی که دور از خانواده و دوستان‌تان در کشور دیگری هستید، محبتی که از طرف مردم می‌گیرید خیلی کمک می‌کند و بسیار مهم است. من واقعا از بابت همه لطف و محبتی که مردم و هواداران نسبت به ما دارند، تشکر می‌کنم.

سوال آخر: بهترین و بدترین اتفاق زندگی‌تان چه بوده است؟

خمز: خوشبختانه اتفاقات خوب در زندگی من زیاد بوده و زندگی رفتار خوبی با من داشته است. با این حال، اگر بخواهم مهمترین و بهترین اتفاق زندگی‌ام را بگویم به دنیا آمدن دخترانم است و فکر می‌کنم که برای همسرم نیز همینطور می‌باشد؛ این اتفاق برای من خیلی خوشحال کننده بود. این درحالی است که درگذشت پدرم بدترین اتفاق بود، بخصوص اینکه زمانی که ایشان فوت کردند من در لاس پالماس حضور داشتم و ایشان در کوردوبا و نتوانستم در لحظات آخر کنارش باشم. این حس همیشه با من است. ما برای بازی با والنسیا آماده می‌شدیم و نتوانستم بروم. اینکه از پدرم دور بودم شرایط سختی بود.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × یک =