کد خبر : 10378
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۸:۱۷

و اما خبرنگار …

و اما خبرنگار …

«خبرنگار» كلمه‌ای است مركب كه مركب تندرو و قاره‌پیمای تاریخ بشر بوده و هست.     اسم مباركش را منظور نیست، بلکه رسم مقدسش را كه آگاهی بخشیدن است مقصود همی باشد و عنوان پر خیر و بركتش هم همان كلمه‌ی مركبی است كه عبارت است از «خبر» و «نگار». خبرنگار، یعنی همان عزیزی كه

«خبرنگار» كلمه‌ای است مركب كه مركب تندرو و قاره‌پیمای تاریخ بشر بوده و هست.

 

 

اسم مباركش را منظور نیست، بلکه رسم مقدسش را كه آگاهی بخشیدن است مقصود همی باشد و عنوان پر خیر و بركتش هم همان كلمه‌ی مركبی است كه عبارت است از «خبر» و «نگار».
خبرنگار، یعنی همان عزیزی كه در طول هزاره‌ها چندگانه‌ی حیات نوع بشر، نقشی كلیدی آفریده و رسالتی تاریخی را عهده‌دار بوده است.
«خبرنگار»، فقط یك واژه نیست بلكه يك راه است و شخصیت واقعی او حقوقی است نه حقیقی و «خبرنگاری»، تنها یك شغل شريف و يا سخيف نیست، بلكه شخصیتی است جریان‌ساز كه دارای قدمتی به بلندی عمر آدمی و خاصيتی به بلندای اعلی‌عليين و يا به پستی اسفل سافلين می‌باشد كه دوران‌های متمادی تلخ و شيرين و زشت و زيبای زندگانی نوع بشر را نگارش كرده و به ودیعه گذاشته است.

«خبرنگار»، به معنی درست كلمه، عنصری است كه زبانش می‌تواند شمشیری باشد كه قداره‌بندان روزگاران و قدرتمندان دوران‌ها را عاصی بگرداند و كجی‌ها و كاستی‌هایشان را بر ملا سازد و ای بسا كه بسياری از آنان را به صراط مستقيم  هم رهنمون باشد و بالعكس و ايضاً قلمش می‌شود كه تبری ستبر و قدر باشد كه ناپاكی‌های گذشته‌ی ساكنين زمين را از حال و هوا، قول و فعل و گفتار و كردار آدم‌های حال و آينده، قطع كند و كجی‌ها و كاستی‌های هر عصر و هر نسلی را بعد از خودش، به راستی و صافی مبدل كرده و صيقلی نمايد.
در یك كلمه «خبرنگار» نبض تپنده‌ی تاریخ و روح پرسشگر جوامع بشری بوده و هست، و بشريت فعلی به هر چيز و هر كس كه در حال و گذشته كه استناد كند، مطمئناً اثاری است كه توسط يك خبرنگار، روزنامه‌نگار، گزارشگر، مستندساز، عكاس، فيلم‌بردار، فيلم‌نامه‌نويس، كارگردان، مصاحبه‌گر و…، به يادگار گذاشته شده است و در طول تاريخ كسی را پيدا نخواهيد كرد كه بتواند چنين حقيقت آشكاری را پنهان كند كه نشايد.

شغل خبرنگاری:
سخت است و زیا‌ن‌آور، صاحبش را به انواع امراض روحی و جسمی مبتلا می‌سازد، جزو ده (۱۰) شغل پرخطر جهان است، ميانگين عمر آنان ۱۵ سال كمتر از بقیه‌ی مردم است، اكثر قریب به اتفاقشان گرفتار گردن‌درد، دست‌درد، گزگز انگشتان، فراموشی و كم‌بینایی شده و می‌شوند، بسياری از آنان تحت فشارهای روانی قرار دارند، جمع كثيری از اين قشر مهم، گرفتار مشكلات و اختلافات خانوادگی می‌شوند، تقريباً همه‌ی آنان به زخم‌معده، مشكلات دیگر گوارشی، ناراحتی‌های عصبی و خستگی‌های مفرط مبتلا می‌گردند، ۹۲% از خبرنگاران از كمبود درآمد ماهیانه رنج می‌برند و شرمنده اهل و عيال خویشند، به اعتقاد این قلم شخصیت خبرنگاری در جامعه‌ی ما ناشناخته و شخص خبرنگار مورد بی‌مهری هستند و حق و حقوق مادی و معنوی آنان ادا نشده است.
و این است شغل خبرنگاری …

امیر کریم زاد شریفی

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 − یک =