کد خبر : 7014
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۸:۵۳

منشور حقوق شهروندی برایمان اهمیت سیاسی دارد/ بانک اطلاعاتی سازمان‌های مردم نهاد در حال تکمیل است/ از گسل جنسیتی در ایران نگرانم!

منشور حقوق شهروندی برایمان اهمیت سیاسی دارد/ بانک اطلاعاتی سازمان‌های مردم نهاد در حال تکمیل است/ از گسل جنسیتی در ایران نگرانم!

دستیار ویژه دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: منشور تدوین شده بیش از آنکه اهمیت حقوقی داشته باشد، اهمیت سیاسی دارد.   به گزارش نگاه، شهیندخت مولاوردی ظهر امروز در همایش حقوق شهروندی که در دانشگاه پیام نور تبریز برگزار شد با بیان اینکه باید بعد از بهار سال جدید شاهد رویش‌های اقتصادی در

دستیار ویژه دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی گفت: منشور تدوین شده بیش از آنکه اهمیت حقوقی داشته باشد، اهمیت سیاسی دارد.
 مولاوردی

به گزارش نگاه، شهیندخت مولاوردی ظهر امروز در همایش حقوق شهروندی که در دانشگاه پیام نور تبریز برگزار شد با بیان اینکه باید بعد از بهار سال جدید شاهد رویش‌های اقتصادی در کنار رویش معنوی باشیم، ابراز داشت: امیدواریم کالای با کیفیت و رقابت‌پذیر برای صادرات در کشور تولید شود، البته مخاطب شعار امسال نیز آحاد مردم است و در این میان نقش بانوان چشمگیرتر می‌باشد.

وی ادامه داد: در قرآن کریم بر حفظ کرامت ذاتی بشر تاکید شده است و سایر آموزه‌های قرآنی مانند امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که البته این موضوع نباید منحصر به موارد خاص باشد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه برای تحقق منشور حقوق شهروندی چالش‌های متنوعی پیش رو داریم، از تعیین شاخص‌هایی برای سنجش تحقق حقوق شهروندی در استان‌ها خبر داد و عنوان کرد: مبنای ارزیابی دستگاه‌ها و استان‌ها این شاخص‌ها خواهند بود که به اطلاع عموم نیز خواهد رسید، ما نمی‌خواهیم در مرکز و پشت درهای بسته یک برنامه واحد برای کل کشور در نظر گیریم.

وی خاطرنشان ساخت: اقدام به شناسایی ظرفیت‌ها کرده‌ایم و پیش‌‌نویس تفاهم‌نامه‌هایی آماده شده تا بر اساس آن با انجمن‌های حقوق شهروندی وارد کار شویم، دانشگاه‌ها و دادگستری‌ها نیز می‌توانند به کمک ما بیایند.

این مقام مسئول لایحه تاسیس نهاد ملی حقوق شهروندی از جمله برنامه‌هایی خواند که دولت درپی اجرایی کردن آن است و ادامه داد: در چارچوب قانون مبارزه با فساد، لایحه مبارزه با پولشویی در راستای حفظ حقوق شهروندی به مجلس فرستاده شده است.

وی یادآور شد: بانک اطلاعاتی سازمان‌های مردم نهاد در حال تکمیل است و انتظار همکاری استان‌ها را داریم؛ نشان ملی حقوق شهروندی و گردآوری دانشنامه حقوق شهروندی نیز از جمله ایده‌های جمع آوری شده در بانک اطلاعاتی است.

مولاوردی با اعلام اینکه در جشنواره فیلم فجر سعی کردیم حقوق شهروندی در داوری‌ها تاثیر بگذارد، تصریح کرد: اکثریت قریب به اتفاق بندهای منشور حقوق شهروندی برگرفته از قانون اساسی است، هرچند برخی موارد هم وجود دارد که بر اساس موضوعات روز مانند حق دسترسی به فضای مجازی گنجانده شده است.

وی توضیح داد: دولت بنا ندارد مجموع منشور را تحت عنوان لایحه به مجلس ارائه دهد اما اگر نیاز باشد برخی بندهای آن تحت عنوان لوایح به مجلس ارائه می‌شود و امروز پیش‌نویس چندین لایحه به اتمام رسیده است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی با اعلام اینکه اسنادی مشابه منشور در دنیا شاید الزام آور به نظر نرسد، بیان کرد: منشورها بیشتر از اهمیت حقوقی اهمیت سیاسی دارد و از نظر هنجار سازی و توسعه حقوق موثر است.

وی با اشاره به ایراد صحیح وارده نسبت به منشور حقوق شهروندی مبنی بر عدم درج مسئولیت‌های شهروند در قبال جامعه، افزود: رویکرد حقوق بشری چنین نتیجه‌ای را به ما داده اما باید به مسئولیت‌ها نیز توجه کنیم.

مولاوردی یکی از ماموریت‌هایش را تعامل با سایر قوا خواند و تاکید داشت: بدون همکاری و همدلی قوا دولت نمی‌تواند منشور حقوقی را به سرمنزل مقصود برساند و ما این تعامل را با قوه قضائیه شروع کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: از نظر شاخص امید اجتماعی در وضعیت مناسبی به سر نمی‌بریم و اینکه تا چه حد از حقوق شهروندی برای ایجاد نشاط و امید می‌توانیم استفاده کنیم باید مورد ارزیابی قرار گیرد، افت این شاخص به معنای امید فردی نیست اما به امید اجتماعی که می‌رسیم شاهد ارزیابی خوبی نیستیم.

این مقام مسئول گسل‌های اجتماعی را نگران‌ کننده‌تر از گسل‌های طبیعی دانست و اذعان داشت: این گسل بین نسل‌ها و گسل جنسیتی در کشور ما نگران کننده است.

وی متذکر شد: هدف کلی منشور زنده نگه داشتن امید شهروندان است تا بتوانند در مواقع چالش به این منشور امیدوار باشند، هرچند برخی در حال پمپاژ ناامیدی در جامعه هستند اما آنان باید بدانند که امروز باد می‌کارند و فردا طوفان درو خواهند کرد!

مولاوردی در پایان صحبت‌های خود از رونمایی سند دانش‌آموزی خبر داد و گفت: این سند فردا رونمایی خواهد شد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 4 =