کد خبر : 4272
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۸:۱۷

مجازی ترین تبلیغات انتخاباتی تاریخ ایران / شبکه های اجتماعی تریبون نوین کاندیدا

مجازی ترین تبلیغات انتخاباتی تاریخ ایران / شبکه های اجتماعی تریبون نوین کاندیدا

این روزها با قدم گذاشتن در جای جای ایران از شهرهای بزرگ گرفته تا روستاهای دور دست، همه به نوعی درگیر تب و تاب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوارهای اسلامی شهر و روستا هستند     و با نزدیک شدن به روز سرنوشت ساز کشور ۲۹ اردیبهشت تب این جو بالاتر

این روزها با قدم گذاشتن در جای جای ایران از شهرهای بزرگ گرفته تا روستاهای دور دست، همه به نوعی درگیر تب و تاب دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین انتخابات شوارهای اسلامی شهر و روستا هستند

 

 

و با نزدیک شدن به روز سرنوشت ساز کشور ۲۹ اردیبهشت تب این جو بالاتر می رود و هر کاندیدای مستقل یا وابسته به حزب و ارگان خاص درصدد این است تا با شعار تبلیغاتی مناسب بتواند رای بیشتری را کسب کند.

به گزارش  نگاه،از روز ثبت نام متقاضیان جایگاه تا روز انتخابات رخدادهای متفاوتی می افتد و تایید صلاحیت، معرفی کاندید، شروع تبلیغات، رسیدگی به شکایات و رد صلاحیت شدگان و شروع رای گیری از جمله آنها است، بی شک در این پروسه زمانی پر تلاطم ترین دوران ، دوران آغاز تبلیغات انتخاباتی است.

با گذر از خیابان و کوچه ها،  فضاهایی را می‌بینیم که برای نصب پوسترهای تبلیغاتی در نظر گرفته شده است تا مانع از ناپاکی دیواره اصلی شهر شود که امسال شهروندان با کمی درنگ  متوجه کمرنگ شدن نقش پوستر در سطح شهر می شوند.

تا چند سال پیش پوسترهای تبلیغاتی فرصتی  بود تا نامزدها سعی کنند چهره و سخن خود را به مردم نشان دهند تا شاید در ذهن مخاطب بمانند که این کار در گذشته ای نه چندان دور توجیهی قابل قبول‌تر نسبت به حال داشت زیرا در آن زمان رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی شکل نگرفته بود.

اما دلیل خالی بودن این جایگاه های تبلیغاتی نسبت به گذشته چیزی جز فضای مجازی نیست و این موضوع پتانسیل بسیار بالای اینترنت را نمایان تر می کند.

در ظاهر کاندیداها متوجه شده اند که قشری از مردم خصوصا جوانان برای کسب اطلاعات و اخبار چندان توجه ای به روش های سنتی قبل ندارند چرا که برای دستیابی به اطلاعات ، ابزاری  مثل اینترنت را در گزینه اول خود قرار می دهند، به همین علت این کاندیداها با تبلیغات جزئی در سطح شهر انرژی خود را به تبلیغات در فضای مجازی صرف می کنند تا این قشر  را نیز به خود جلب کنند.

امروزه فضای مجازی در حال رشد از عرصه سرگرمی به عرصه خدمات و بلوغ در کشور است و و ایجاد فضای نشاط سیاسی، فرصت بی‌نظیری برای کشور است که در حال حاضر نیز  فرصت‌های این فضا بیشتر از تهدیدهای آن است.

امروزه رویکرد نامزدها از حضور در این فضا گذر از روش های سنتی و استفاده از تریبون نوین بوده به نحوی که در سایه این رویکرد، تبلیغات خیابانی نامزدها کاملا کمرنگ شده و به فضای مجازی و گوشی های تلفن همراه کوچ کرده است به همین دلیل نقش فضاها و شبکه مجازی به عنوان یک متغیر تاثیر گذار در مشارکت های سیاسی و روند انتخابات غیر قابل تردید است.

بر اساس آمار فضای مجازی بیش از ۴۰ میلیون شهروند از تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند که دسترسی به سرویس اینترنتی G3 و G4 باعث شده تا دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شهر و روستا تبدیل به یکی از مجازی‌ترین انتخابات شود.

علاوه بر این موضوع ، می توان گفت ، شبکه های اجتماعی راهی برای کمک به افکار عمومی در گزینش درست می باشد که این گزینش بی شک با روشنگری، انتقاد سازنده و انعکاس واقعی اخبار و اطلاعات در این فضاها میسر است.

این گزارش حاکی است، یکی از مصادیق مهم تأثیر فضای مجازی در تببلیغات انتخاباتی کاهش هزینه‌های زیاد تبلیغات شهری در است زیرا به طور کلی تبلیغات اینترنتی به غیر از مقرون به صرفه بودن آن، چرا که کاندیداها می توانند به راحتی و در کمال آرامش در یک فضای آزاد به معرفی خود و برنامه هایشان بپردازند.

البته ذکر این نکته ضروریست که برای یک کاندیدای انتخاباتی تبلیغ حرف اول است و کسی کـــــه میلیون ها تومان فقط صرف تبلیغ بروشورهای خیابانی کرده است هزینه راه اندازی یک سایت در مقابل این هزینه های هنگفت از رقم بسیار پایینی برخوردار است.

این گزارش می افزاید، با اینکه دیده ها نشان می داد که شاید کاندیدهای شورای اسلامی هم مانند نامزدهای ریاست جمهوری از انتشار پوسترهای تبلیغاتی کم کرده و انرژی خود را برای تبلیغات فضای مجاززی بگذارند تا دیگر نگران پاره شدن پوسترهای تبلیغاتی خود یا رقابت شدید با رقیب انتخاباتی در محل نصب آگهی نباشند، شب گذشته با آغاز تبلیغات شهری نامزدهای  شورای اسلامی شهر تبریز، شهروندان  صبح چشمان خود را  به پوسترهای تبلیغاتی کاندیدای شورا باز کردند.

……………………………………………….

گزارش از گلناز پورنامی

منبع : نصر

امتیازدهی post

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده + 20 =