کد خبر : 27934
تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳

شکست سهمگین آمریکا در افغانستان و نگرانی شدید صهیونیست‌ها

شکست سهمگین آمریکا در افغانستان و نگرانی شدید صهیونیست‌ها

روزنامه رأی الیوم در یادداشتی نوشت: رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش بزرگترین بازندگان تحولات اخیر افغانستان هستند.

به گزارش نگاه به نقل از روزنامه اینترنتی رأی الیوم، عبدالباری عطوان، سردبیر این روزنامه با اشاره به شکست سهمگین آمریکا در افغانستان و نگرانی صهیونیست‌ها از رویداد‌های افغانستان نوشت: رژیم صهیونیستی و هم پیمانانش بزرگترین بازندگان تحولات اخیر افغانستان هستند. 

عبدالباری عطوان در مقاله‌ای در رأی الیوم نوشت: سران سیاسی و نظامی اسرائیل تحولات کنونی را در افغانستان با نگرانی بی‌سابقه‌ای زیر نظر دارند به ویژه آنکه آن‌ها هنوز از شوک ناشی از جنگ غزه (عملیات سیف القدس) و شکست نظامی و روحی که متحمل شدند؛،خارج نشده اند.

او در ادامه افزود علل این موضوع را می‌توان در سه نکته خلاصه کرد:

اول: پیروزی جنبش بنیادگرای طالبان پس از ۲۰ سال مقاومت در برابر اشغالگری آمریکا که طالبان با این پیروزی انتقام نابودی نخستین حکومت خود را که در سال ۱۹۹۶ میلادی تأسیس کرد، گرفت.

دوم: در دورانی که فرهنگ تسلیم شدن و عادی سازی روابط در بسیاری از کشور‌های عربی و اسلامی و به ویژه کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس رشد کرده است، به فرهنگ مقاومت با فرمول جدیدی اعتبار داده شد.

سوم: شکست بزرگی که آمریکا متحمل شد و خطرات این شکست، با صحنه‌های رسواکننده در فرودگاه کابل و پیام‌هایی که داشت، دو چندان شد به ویژه در آن بخشی که آمریکا دست از کمک به همراهانش برداشت و اجازه داد آن‌ها زیر چرخ‌های هواپیما‌ها له شوند یا آنکه پس از بلند شدن از زمین از هواپیما سقوط کنند و این صحنه‌ای است که رئیس جمهور آلمان آن را مایه ننگ برای آمریکا و غرب توصیف کرد.

قطعا اسرائیلی‌ها از پیگیری این صحنه مصیبت بار در فرودگاه کابل بیش از دیگران نگران و وحشت زده بودند و به فکر فرو رفته اند، زیرا آن‌ها نیز شاید در آینده با همین صحنه مواجه شوند با این تفاوت اساسی که فرودگاهی وجود نخواهد داشت که اسرائیلی‌ها از آن‌ها به پناهگاه‌های امن در اروپا و آمریکا فرار کنند.

این نکته را بیشتر توضیح می‌دهیم و یادآور می‌شویم: جنگ غزه که ۱۱ روز طول کشید صحنه بی سابقه و بسیار خطرناکی را رقم زد به طوریکه موشک‌های مقاومت همه فرودگاه‌های اسرائیل را به تعطیلی کشاند و رژیم اشغالگر را کاملا فلج کرد و به محاصره درآورد و مانع ورود و خروج از این فرودگاه‌ها شد.

شکست آمریکا در افغانستان و متلاشی شدن دولت افغانستان و ارتش آن و فرار رئیس جمهور و تخلیه دیپلمات‌ها و اتباع خارجی؛ همه این تحولات، عناصر یک سناریو است که شاید بزودی در عراق و سوریه تکرار شود و همین باعث خواهد شد رژیم صهیونیستی در سراسر جهان تنها طرف اشغالگر تلقی شود. ضمن آنکه این شکست و همه سرفصل‌های مربوط به صحنه هایش با توجه به افزایش قدرت محور مقاومت در مرز‌های آن از سه جهت، شاید سرمشقی برای شکست آینده اسرائیل باشد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سخنانش پس از تکمیل فصل‌های این شکست تأکید کرد برای دفاع از ملت کشوری که رئیس جمهورش فرار کرده است حتی یک سرباز آمریکایی را به سوی مرگ سوق نخواهد داد. اگر همین صحنه در اراضی اشغالی تکرار شود امکان دارد رئیس جمهور آینده آمریکا همین جملات را تکرار کند و بگوید حتی یک سرباز آمریکایی را به فلسطین اشغالی نخواهد فرستاد.

شکست خفت بار نظامی، سیاسی و اخلاقی آمریکا موید آن است که کارکرد آمریکا به عنوان ژاندرام جهان با توجه به افول آن در همه جبهه‌ها و پا به میدان گذاشتن شماری از قدرت‌های جدید جهانی و منطقه‌ای و در صدر آن‌ها چین و روسیه در سطح جهانی و ایران، هند، پاکستان و ترکیه در سطح منطقه ای سقوط کرده است.

عصر آمریکا از نظر سیاسی و اقتصادی نفس‌های آخر خود را می‌کشد و پیروزی هایش در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی در قالب متلاشی شدن امپراتوری کمونیستی، شکسته شدن دیوار برلین و نیز انقلاب سیلیکون (دنیای فناورانه) به طور کامل سقوط کرده و از میان خاکستر آن شماری از قدرت‌های بزرگِ جایگزین به وجود آمده اند.

رژیم صهیونیستی که از «امتیازات» چماق محکم ژاندارمی آمریکا در خاورمیانه، بیشترین سود را می‌برد، به همراه هم پیمانان سازشکار عربش شاید بزرگترین بازندگان این تغییرات اساسی باشند و شهرک نشینانش، فرودگاه‌ها یا هواپیما‌هایی پیدا نخواهند کرد تا زمانی که لحظه فرار بزرگ فرا برسد به چرخ‌های هواپیما‌ها آویزان شوند و فرار کنند.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − 7 =