کد خبر : 18387
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

جلسه «شورای علمی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار آذربایجان شرقی» برگزار شد

جلسه «شورای علمی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار آذربایجان شرقی» برگزار شد

اولین جلسه «شورای علمی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار آذربایجان شرقی» با حضور اعضای شورای علمی طرح و نمایندگان برخی دستگاه‌ها در سالن جلسات سازمان جهاد دانشگاهی استان برگزار شد.  به گزارش سهند به نقل از ایسنا، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان در این جلسه با بیان این‌که بخش عظیمی از مسئولیت خانه بر

اولین جلسه «شورای علمی طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار آذربایجان شرقی» با حضور اعضای شورای علمی طرح و نمایندگان برخی دستگاه‌ها در سالن جلسات سازمان جهاد دانشگاهی استان برگزار شد. 

به گزارش سهند به نقل از ایسنا، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان در این جلسه با بیان این‌که بخش عظیمی از مسئولیت خانه بر دوش مادران است از این رو توانمندسازی این قشر به ویژه بانوانی که سرپرست خانوار هستند، بسیار ضروری است، گفت: همکاری سه مجموعه اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد دانشگاهی و اداره کل امور بانوان استانداری آذربایجان شرقی در این طرح نتایج خوبی درپی خواهد داشت. 
جعفر محسنی با بیان این‌که هدف از اجرای این طرح، شناسایی، توانمندسازی و اشتغال‌زایی برای جامعه هدف طرح است، افزود: این طرح متفاوت از سایر طرح‌های آموزشی بوده و بر خروجی(اشتغال‌زایی) تاکید دارد، از این‌رو خروجی طرح میزان موفقیت آن را نشان خواهد داد. 
رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان با تاکید بر این‌که توانمندسازی و اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانوار بسیار اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح نیز اهمیت بسیاری داشته و همه دستگاه‌های دخیل باید در راستای تحقق اهداف آن و همچنین خروجی‌های موثر طرح با جدیت تلاش کنند. 
وی با اشاره به این‌که در قالب این طرح توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار را پیگیری می‌کنیم تا بتوانند روی پای خود بایستند، گفت: در شروع این طرح در استان، ۳۰۰ بانوی سرپرست خانوار به عنوان جامعه هدف مشخص شده که بعد از موفقیت در اجرا، میزان جامعه هدف در سال‌های بعدی بیشتر می‌شود. 
وی با تاکید بر ضرورت ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان سرپرست خانوار، تاکید کرد: هر اندازه که مشکلات این قشر برطرف شود، به همان میزان مشکلات جامعه و برخی از آسیب‌های اجتماعی نیز مرتفع خواهد شد. 
رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان در خاتمه گفت: توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار را باید جزوی از دغدغه‌های خود قرار دهیم. 
  
اهمیت طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در آذربایجان شرقی 
معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان نیز با ارائه گزارشی از روند اجرای طرح در استان، اظهار کرد: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بصورت پایلوت در ۹ استان با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت زنان ریاست جمهوری و جهاددانشگاهی اجرا شده و در آذربایجان شرقی نیز اجرای این طرح آغاز شده است. 
اکبر اسمعیلی با تاکید بر اهداف تشکیل شورای علمی این طرح، گفت: این شورا بیشتر به عنوان شورای راهبری عمل می‌کند و برخی از دستگاه‌های دخیل در امر توانمندسازی زنان همچون اداره کار، بهزیستی، کمیته امداد، میراث فرهنگی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و… از جمله اعضای آن هستند که طی جلساتی در رابطه با طرح اقداماتی انجام خواهند داد. 
وی در ادامه تشریح کرد: خود اشتغالی و بهبود معیشت زنان سرپرست خانواده، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد و همچنین اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف از جمله اهداف پیش‌بینی شده در این طرح است. 
وی در خاتمه افزود: اهمیت این طرح بسیار بالا بوده و امید است در پایان اجرای طرح بتوانیم جامعه هدف را به اشتغال پایدار برسانیم و گامی موثر در راستای توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار برداریم کنیم. 
  
روند اجرایی طرح طی سه ماه 
عضو هیات علمی طرح نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده برای اجرای طرح طی سه ماه اخیر، بیان کرد: طی این سه ماه، جلسات شورای راهبری برگزار شده و طی آن نیز یک سری تصمیمات اخد شده و اقداماتی انجام شده است. 
فرامرز نوری با بیان این‌که برای شناسایی جامعه هدف طرح، لیست‌هایی از دستگاه‌های متولی چون بهزیستی، سازمان حمایت از زندانیان، موسسه دست‌های مهربان و… دریافت کرده‌ایم، گفت: تاکنون ۶۰ نفر در راستای این طرح توجیه شده اند. 
وی با تاکید بر این‌که طرح در قالب سه فاز اجرایی می‌شود که فاز اول آن شناسایی و ارزیابی متقاضیان است، افزود: در این رابطه از طریق اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری اقدام کرده‌ و از نهادهای مربوطه لیست‌هایی را دریافت کرده‌ایم تا متقاضیان امر در این خصوص غربالگری شوند. 
وی با بیان این‌که فاز دوم طرح نیز در راستای شناسایی پشتیبان‌هاست، گفت: این موضوع نیز اهمیت بسیاری داشته و شناسایی پشتیبان‌ها با توجه به ارتباطاتی که با دستگاه‌ها دارند امر موثری در اجرای طرح بوده و به دقت انجام می‌شود. 
نوری افزود: بعد از مرحله شناسایی و ارزیابی پشتیبان‌ها، متقاضیان توسط پشتیبان‌ها استعدادسنجی می‌شوند و سپس مرحله توانمندسازی آموزشی و مهارتی انجام می‌شود؛ در این طرح بر ایجاد اشتغال تاکید داریم و صرف ارائه آموزش مطرح نیست. 
وی در بخش دیگری از گزارش‌های خود بیان کرد: نهایی شدن اعضای شورای علمی طرح، ارائه گزارش پیشرفت کار در حضور دکتر ابتکار، توجیه طرح برای ۶۰ نفر، برگزاری جلسه با سازمان‌های مردم نهاد در استانداری و… از دیگر اقدامات بوده است. 
وی گفت: این طرح با رویکرد ایجاد اشتغال برای ۳۱۰ بانوی سرپرست خانوار در استان انجام شده و این بانوان بعد از گذران مراحل در سامانه www.inhb.ir به عنوان پشتیبان طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، ثبت نام شده و مابقی روند کار نیز از طریق این سامانه پیگیری خواهد شد. 
  
ضرورت تسریع در شناسایی و ارزیابی متقاضیان طرح 
رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در این جلسه به بیان دیدگاه و دغدغه‌های خود در مورد طرح پرداخت و گفت: شناسایی و ارزیابی مخاطبان بر عهده اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری است که تاکنون به سرمنزل مقصود نرسیده و بنده دغدغه‌هایی در این رابطه دارم و این بخش از طرح باید مورد توجه قرار گیرد. 
جلیل روحانی مجد، نحوه شناسایی و ارزیابی پشتیبان‌ها را نیز بسیار با اهمیت دانست و گفت: در این رابطه پیشران نیاز داریم، چراکه پیشران یک مرحله جلوتر از پشتیبان بوده و اهمیت بسیار دارد، از این‌ رو در این رابطه مطالعه و شناسایی به نحو صحیح بسیار اهمیت داشته و باید مورد توجه قرار گیرد و همچنین نحوه شناسایی پشتیبان‌ها ارائه شود. 
وی تاکید کرد: باید مشخص شود که عملیات آموزشی به چه شکل و سطحی برای جامعه هدف ارائه شده و همچنین احصای وضعیت فعلی و این‌که اجرای طرح می‌خواهد ما را به کدام مقصد ببرد، از دیگر مواردی است که باید تبیین شود.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده + یک =