کد خبر : 14027
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵

افزایش دوباره تراز آبی دریاچه ارومیه / ۴۵ سانتی متر

افزایش دوباره تراز آبی دریاچه ارومیه / ۴۵ سانتی متر

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی خبر داد که به دنبال بارندگی های اخیر تراز دریاچه ارومیه به میران ۴۵ سانتی متر نسببت به مدث مشابه سال قبل افزایش یافته و مساحب آبی آن به دو میلیون و ۷۴۱ هزار کیلو مترمربع رسیده است.   خلیل ساعی  در گفت و گویی

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی خبر داد که به دنبال بارندگی های اخیر تراز دریاچه ارومیه به میران ۴۵ سانتی متر نسببت به مدث مشابه سال قبل افزایش یافته و مساحب آبی آن به دو میلیون و ۷۴۱ هزار کیلو مترمربع رسیده است.

 

خلیل ساعی  در گفت و گویی حجم آب کنونی دریاچه ارومیه را بیش از سه میلیارد و  ۱۳۰ میلیون مترمکعب بیان کرد که به گفته وی نسبت به سال گذشته یک میلیارد و  ۱۴۰ میلون مترمکعب افزایش یافته است .
براساس اظهارات ایشان مجموع آب دریاچه پارسال  همین موقع حدود یک میلیارد و ۹۹۰ هزار مترمکعب بوده است .

وی گفت : به تبع افزایش تراز آبی دریاچه ،  مساحت آن هم به مقدار ۴۶۵ هزار کیلومتر مربع بیشترشده و به دو میلیون و ۷۴۱ هزار کیلومتر مربع رسیده است.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی افزایش بارندگی ها و رهاسازی آب سدهای پیرامونی را مهمترین عامل افزایش تراز آبی دریاچه بیان کرد که به گفته وی موجب تسریع در روند عملیات احیا آن شده است .

وی گفته است : در زوهای اخیر مقدار  ۱۰ میلیون متر مکعب از آب سد قلعه چای و همچنین ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از ذخایر سدهایی همانند مهاباد و بوکان در آذربایجان غربی، روانه بستر دریاچه شده که به نوبه خود نقش فزاینده در پرآب شدن آب دریاچه دارند.

دریاچه ارومیه یکی از ارزشمندترین تالاب ها زیست بومی در شمال غرب کشور است که در آن ۵۵۰ گونه گیاهی شناسایی شده است .
این دریاچه به ‌دلیل برخورداری از ویژگی‌ های طبیعی و اکولوژیکی منحصر به فرد  از سال ۱۳۴۶ به عنوان پارک ملی و به همراه جزایر کبودان و قویون داغی جزو مناطق حفاظت شده، اعلام شد.
دریاچه ارومیه در سال ۱۳۵۴ به عنوان سایت رامسر( تالاب بین ‌المللی) ثبت و در سال ۱۳۵۶ از سوی یونسکو جزو مناطق حفاظت ‌شده نیز اعلام شد.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + هجده =