کد خبر : 4276
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۸:۲۱

از باغ شهر تبریز تا تبریز بتنی!

از باغ شهر تبریز تا تبریز بتنی!

زمانی تبریز شهری با گذشته ای پر از باغ، لقب “باغ شهر” به خود گرفته بود! اما؛ با افزایش ساخت و ساز و کاربری های قانونی و گاه غیر قانونی که در داخل و اطراف به وجود آمد، کم کم ظاهر شهر را از یک “باغ شهر” به یک ” باغ سیمانی ” تغییر داد.

زمانی تبریز شهری با گذشته ای پر از باغ، لقب “باغ شهر” به خود گرفته بود! اما؛ با افزایش ساخت و ساز و کاربری های قانونی و گاه غیر قانونی که در داخل و اطراف به وجود آمد، کم کم ظاهر شهر را از یک “باغ شهر” به یک ” باغ سیمانی ” تغییر داد.

به گزارش  نگاه به نقل از نصر، در گذشته؛ آسمان تبریز سروهای قد کشیده را در آغوش خود می کشید و پرنده ها رقص کنان به دور شاخه ها از حسادت جیغ میزدند و در پایین درختان؛ این صحنه ها، لبخند شکوفه بر چهره ی گل می نشاند و هوای باغ، به خلسه می برد پروانه را، و خوشحالی؛ اشک شبنم از چشمان باغ های تبریز می چکاند.

از شرق تبریز قدیم؛ محله هایی چون “قره آغاج”، که پر بود از درختان کهنه ی نارون و” کوچه باغ” با چشمه های پر آب، در جنوب شرق محله ی وسیع “مارالان” با  قنات های معروف و آهوهایی که از جنگل های جنوب شهر و کوه های آن اطراف به این منطقه، گه گاه سرک می کشیدند ( به همین علت این محله را “مارالان” نامیده اند) و باغ های محله “خیابان” و کوی” باغمیشه” با آن آب و هوای مشهور، و محله ها و باغ های کوچک و بزرگ دیگر در گذشته تبریز بود.

اما طی سالیان حرص و طمع انسان ها برای داشتن خانه های سیمانی از این باغ های زیبا چیزی جز، شهری با دل و دیوار سنگی باقی نگذاشت و حال مظلومیت عده معدود باغ هایی که مانده اند و سعی می کنند فضای شهر را از دل سنگی، نجات دهند و در این میان تلاش ها، آیا جوابگوی نجات شهر هست!

تبریز کنونی دارای ۱۳۲ پارک فعال است که شامل ۴۵ پارک همسایه‌ای، ۵۲ پارک محله‌ای، ۲۵ پارک ناحیه‌ای، ۶ پارک منطقه‌ای و ۴ پارک شهری و هشت پارک مسافری است.

مجموعه پارک ائل گولی(شاه گلی) به عنوان مشهورترین پارک تبریز سمبلی از شهر به حساب می‌آید و باغلارباغی در شرق تبریز و پارک گلستان در مرکز شهر از دیگر پارک‌های  کنونی و اثری از باغ های قدیم است ولی آیا این مجموعه پاسخگوی نیاز فضای سبز کلان شهر تبریز که روز به روز به وسعت آن افزوده می شود را میدهد.

ریختن گازوئیل و بنزین پای درختان

وقتی به اطراف نگاهی دقیق بیندازید کم نیست صحنه های گازوئیل و بنزینی که در فضای به حصار کشیده شده برای احداث خانه، به پای درختان سبز و سر به فلک کشیده ریخته می شود تا جان درختان خشک شودند و فضا مناسب احداث یک خانه، یا برج شود.

یعنی جان طبیعت را با گازوئیل و بنزین به مرگ می کشانند تا خانه احداث کنند و در توجیهه این کار خود، می گویند: نهال جوان در جای دیگر می کاریم؟! و در این میان بارها تلاش سازمان ها  مختلف از جمله مهمترین آنها سازمان پارک ها و فضای سبز شهری را برای جلوگیری از عدم وقوع این مسائل را، دیده ایم.

ولی گزارش ها حاکی از آن است که این گونه تلاش ها نه تنها جلوی پیشروی بتن های شهری و تخلفاتی که بعضا درگوشه و کنار شهر برای تغییرات کاربری غیر قانونی می بینیم یا پنهان صورت می گیرد را نگرفته بلکه گسترده تر هم شده.

تغییرات کاربری بلای جان فضای سبز

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کلانشهر تبریز با تأکید بر اینکه جلوگیری از تغییر کاربری فضای سبز جزو اولویت های مدیریت کلان شهری تبریز است، تصریح کرد: در دوره های گذشته شاهد تغییر کاربری حدود ۳۶۰ هکتاری بوده ایم که این امر در سال های اخیر و در حال حاضر علاوه بر اینکه به صفر رسیده است در عین حال ۱۵ هکتار از مجموعه باغلارباغی را هم که پیش تر مجوز تغییر کاربری آنان صادر شده بود را بازگردانده ایم.

معضلی به نام تغییر کاربری

مدیر سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی سازمان عمران با ابراز ناراحتی نسبت به تغییر کاربری بیش از اندازه فضاهای سبز تبریز گفت: فضای سبز تبریز دچار تغییر کاربری هایی شده است که به نفع شهر نبوده؛ یا بخاطر پول به مکان تجاری و مسکونی تبدیل شده است یا به نفع استفاده های شخصی از میان رفته اند.

احمد انیسه تأکید براینکه تبریز شهری است که مشکلات کمبود آب دارد و آبیاری فضاهای سبز را نیز به روشهای منسوخ دارد ، اظهار داشت: چمن و گیاهانی که در حال حاضر درمکان های مختلف تبریز وجود دارد مناسب شهری که مشکل کم آبی دارد نیست و برای حل این مسئله باید گونه ای از گیاه آورده شود که ویژه مناطق کم آب است.

هدف از این گزارش تأکید بر کمبود فضای سبز نسبت به المان شهر و معضلی با نام تغییرات کاربری که یکی از مشکلات افزایش جمعیت و یا ناشی از حرص و طمع برخی برای تخریب فضای سبز و اسرار برای ساخت و ساز و سود بیشتر و مواردی از این دست می باشد که متأسفانه تبریز و رنگ فضای شهر تبریز را از یک باغ شهر به یک باغ سیمانی تغییر داده است.

…………………………………..

گزارش از آیرین رحیمیان

امتیازدهی post

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 + 8 =