کد خبر : 17557
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۸:۳۹

از بازار سوخته تبریز چه خبر؟

از بازار سوخته تبریز چه خبر؟

مدتی است که از سوختن سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز میگذرد. موضوعی که چند روزی تیتر داغ اخبار رسانه ها بود… حال با گذر چیزی حدود سه ماه از این سانحه سری به سرای ایکی قاپیلی بازارتبریز زده و پیگیر روند مرمتی شدیم. مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال در

مدتی است که از سوختن سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز میگذرد. موضوعی که چند روزی تیتر داغ اخبار رسانه ها بود…

حال با گذر چیزی حدود سه ماه از این سانحه سری به سرای ایکی قاپیلی بازارتبریز زده و پیگیر روند مرمتی شدیم.

مرمت سرای ایکی قاپیلی بازار تبریز با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال در حال اجرا است. این اعتبار با احتساب هزینه خرید و نصب در و پنجره مغازه ها برآورد شده است و تاکنون ۴۰ درصد از عملیات مرمت دالان میانه این سرا و ۲۰ درصد از سرای سقط فروشان انجام شده است. در حال حاضر، ۸۰ نفر در قالب پنج تیم مشغول مرمت بخش های آسیب دیده بازار تبریز هستند.

اگر به خاطر بیاورید سرای دو دری بازار تبریز ده سال قبل هم در شعله های آتش گرفتار شده بود.

قسمت‌هایی که پس از آتش‌سوزی قبلی مرمت شده بود سالم مانده است، استفاده از آجر در این بخش‌های مرمت‌ شده باعث خسارت و آسیب کمتر شده، اما در بخش‌هایی که از آهن و چوب استفاده شده بود، سقف ریزش داشته است. چیزی حدود ۱۱۳ واحد تجاری در این آتش‌سوزی آسیب جدی دیده است، ضروریست علاوه بر توجه به تمهیدات ایمنی، بازسازی و تعمیر زیرساخت‌ها و تاسیسات الکتریکی را هم به عنوان مسئله ای مهم قلمداد کرد.

دراین مدت شاهد تلاش مرمت کاران میراث فرهنگی بوده ایم که بی وقفه سعی در احیاء این اثر تاریخی داشته اند اما در این مرمت دیگر اثری از طاق های آجری زیبا دیده نمیشود و تمامی بخش ها با گچ پوشش داده شده است. علت این امر را دشواری مرمت و طولانی شدن پروسه مرمت اعلام میکنند!!!

این اولین باری نیست که چنین اتفاقی در بازار می‌افتد و آخرین بار هم نخواهد بود،  به گفته مسئولان: پس از سانحه آتش سوزی بازار تاکنون ۱۵ آتش سوزی دیگر هم در بازار تبریز گزارش شده است.

آیا حفاظت از یک اثر تاریخی و جهانی نیازمند بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا نیست؟

تا چه زمانی تبریز باید اینقدر سهل و آسان سرمایه های مادی و معنوی خود را از دست بدهد؟

آیا نباید در روند مرمتی این بازار حوصله  بیشتری به خرج داد؟

آیا نمیتوان با صرف اندکی هزینه و بهره گیری از علم روز از متریال های مقاوم در برابر آتش سوزی استفاده کرد و بازار را یکبار برای همیشه از گزند این اتفاقات حفظ کرد؟

بهتر است توجه کنیم که لزوم حفاظت از بازار تبریز و بهره گیری از تمهیدات ایمنی و مقاوم سازی فقط محدود به سرای ایکی قاپیلی نمیشود.

این حوادث زنگ خطر و هشداریست تا از دارایی هایمان بهتر حفاظت کنیم.

چرا نباید برای یک بار هم که شده با انجام کاری اصولی، شعار تبریز شهر اولین ها را به واقعیت بدل کنیم؟

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − 3 =