کد خبر : 4959
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۷:۳۵

مهار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده ارسباران توسط محیط بانان

مهار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده ارسباران توسط محیط بانان

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی از مهار آتش در منطقه حفاظت شده ارسباران توسط محیط بانان تلاشگر منطقه همزمان با روز محیط بان خبرداد. به گزارش نگاه، حمید قاسمی شامگاه جمعه در گفت و گو با ایرنا علت این آتش سوزی هشت هکتاری را عامل انسانی اعلام کرد. وی در کنار افزایش دمای هوا و

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی از مهار آتش در منطقه حفاظت شده ارسباران توسط محیط بانان تلاشگر منطقه همزمان با روز محیط بان خبرداد.

به گزارش نگاه، حمید قاسمی شامگاه جمعه در گفت و گو با ایرنا علت این آتش سوزی هشت هکتاری را عامل انسانی اعلام کرد.
وی در کنار افزایش دمای هوا و تراکم گیاهی در مراتع و جنگل های استان آذربایجان شرقی بی احتیاطی و سهل انگاری بوم گردان را در خاموش کردن آتشی که جهت آماده کردن عذا روشن می کنند یکی از علل گسترش حریق و نابودی عرصه های جنگلی عنوان کرد.
وی نسبت به رها سازی مواد شیشه ای (نظیر انواع بطری شیشه ای و پلاستیکی)،خرده شیشه و اشیای مشابه در داخل جنگل ها و مراتع هشدار داد و گفت: این اشیا همانند عدسی ذره بین عمل کرده و موجب اشتعال علوفه خشک و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها و مراتع شده و کانون های آتش در مناطق ایجاد می کند.
قاسمی تاکید کرد: در صورت استفاده از منقل و اجاق ذغالی و چوبی خاکسترهای اضافی به محیط تخلیه نشود زیرا که موجب آتش سوزی علوفه و مواد قابل اشتعال کف جنگل ها خواهد شد.
وی افزود: به هیچ وجه در داخل جنگل ها و مراتع آتش روشن نکنید و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی استفاده نموده و اجاق را با سنگ محصور نمایید.
وی گفت: پس از اتمام استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و هیچ گاه خاکسترهای اجاق را بدون اطمینان از خاموش شدن کامل(بوسیله آب یا مدفون نمودن با خاک) رها نکنید.
وی نسبت به پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده شده در طبیعت و مکان های مستعد آتش سوزی و سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع هشدار داد و گفت: از آتش و مشعل بعنوان منبع روشنایی در جنگل ها و مراتع نباید استفاده کرد.
وی همچنین گفت: هنگامی که موتور خودرو داغ است(پس از طی مسافت های طولانی) از توقف در مناطق مستعد آتش سوزی باید پرهیز شود و پس از اطمینان از خنک شدن موتور اتومبیل در محلی عاری از پوشش گیاهی آنرا به محل کمپ خود انتقال داد.
مدیر کل محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: مردم در هنگام مشاهده آتش سوزی می توانند مراتب را با شماره های ۱۸۱۲و ۱۵۴۰ به این اداره کل اطلاع دهند.
وسعت جنگل‌های ارسباران ۱۶۴ هزار هکتار و از این وسعت ۱۴۸ هزار هکتار به عنوان جنگل حمایتی و حفاظتی است.
جنگل‌های ارسباران در محدوده کوه های قره داغ و رودخانه ارس یک منطقه حفاظتی است و یونسکو آن را به عنوان منطقه‌ای حفاظتی و ذخیره‌گاه بیوسفر (ژنتیکی) در کره زمین معرفی کرده است.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + 3 =