کد خبر : 42163
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

منطقه فسیلی مراغه چه اهمیتی دارد؟

منطقه فسیلی مراغه چه اهمیتی دارد؟
رییس اداره محیط زیست مراغه و دیرینه‌شناس محلی بیان کرد: منطقه فسیلی مراغه به دلایل متعددی چون واقع شدن در مسیر مهاجرتی پستانداران دوران سوم مابین اروپا، آفریقا و آسیای شرقی، از اهمیت ویژه برخوردار است.

به گزارش نگاه، «غلامرضا زارع» روز شنبه بیان کرد: گونه‌زایی جانوران فسیلی در میوسن فوقانی و تراکم بالای قطعات فسیلی در واحد حجم لنزهای فسیلی نیز از دیگر مواردی است که به اهمیت این منطقه می‌افزاید.

وی با تاکید بر اینکه لنزهای فسیل‌های مهره‌دار در مساحت حدود ۴۰ هزار هکتار در سایت مراغه پراکنش وسیع دارد، اضافه کرد: تنوع خانواده‌های جانوری موجود در لنزهای حفاری شده بیانگر ظرفیت بالای فسیل‌های مهره‌دار این منطقه است.

«زارع» بیان کرد: در این منطقه دسترسی به نسبت آسانی به لنزهای فسیل‌های مهره‌دار و حفظ‌شدگی مناسب قطعات فسیلی وجود دارد.

منطقه فسیلی مراغه جزو پنج منطقه پراهمیت جهان

دیرینه‌شناس محلی بیان کرد: این منطقه جزو پنج منطقه پراهمیت دارای فسیل‌های مهره‌دار جهان به شمار می‌رود و از نظر ذخیره‌گاه دیرینه‌شناسی و مطالعه جغرافیای دیرینه صفحه اوراسیا دارای اهمیت ویژه است.

«زارع» ادامه داد: چه بسا با کاوش و استخراج جدید نمونه‌های موجود در سطح سایت مراغه، می‌توان در سطح جهان بیش از پیش به معرفی ظرفیت‌های این منطقه پرداخت.

رییس اداره محیط زیست مراغه بیان کرد: یکی از دلایلی که ضرورت استخراج و مطالعه فسیل‌های مهره‌دار را نشان می‌دهد، فرسایش و هوازدگی لایه‌های حاوی لنزهای فسیلی است.

«زارع» اضافه کرد: سردسیر بودن منطقه و بارش برف و باران در طول سال‌های متمادی از یک سو و نوع بافت و ساخت رسوبات موجود در سازند مراغه و فشردگی کم رسوبات و عدم سیمانی شدن ذرات رسوبی از سوی دیگر موجب شده تا نفوذ آبهای سطحی به داخل لایه‌های فسیل‌دار تسهیل شود.

وی ادامه داد: همین روند موجب شده تا مواد داخل بافت استخوانی فسیل‌ها شکسته شود و سست شدن قطعات و تخریب آنها را در پی داشته باشد.

«زارع» ادامه داد: همچنین با عنایت به کشاورزی بودن منطقه و گسترش باغات و تسطیح اراضی توسط مردم محلی، تعداد قابل توجهی از لنزهای فسیل‌دار تخریب شده است و این روند ادامه دارد.

وی به اقدامات سودجویانه و صدمه‌رسانی به فسیل‌های این منطقه هم اشاره و بیان کرد: پس از اجرای مرحله نخست مطالعات این منطقه در سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴، عده‌ای به بهانه حفظ اراضی کشاورزی به تخریب لایه‌های فسیل‌دار پرداختند و تعداد قابل توجهی از لنزهای فسیلی را تخریب کردند.

وی افزود: عده‌ای نیز به امید به دست آوردن سود مالی به حفاری‌های غیرمجاز و غیرکارشناسی اقدام کردند که به نوبه خود در صدمه‌زدن به فسیل‌های منطقه اثرگذار بوده است.

دیرینه‌شناسی محلی این را هم بیان کرد که مقام معظم رهبری نیز بر استفاده از ظریفت‌های موجود کشور جهت ارتقای جایگاه علمی تاکید دارند و بر همین اساس باید در زمینه فسیل‌شناسی بیش از پیش سرمایه‌گذاری شود.

به گفته «زارع» با غنا بخشیدن به موزه‌های دیرینه‌شناسی و مطالعه فسیل‌های کشور نه تنها زمینه برای بهره‌مندی از ظرفیت علم دیرینه‌شناسی فراهم می‌شود، بلکه با گسترش اکوتوریسم در قالب ایجاد ژئوپارک، می‌توان در جهت رونق اقتصادی کشورمان گام برداشت.

منطقه فسیلی مراغه با برخورداری از شهرت جهانی نه تنها به حفاظت و کاوش، بلکه به بهره‌برداری اقتصادی هم نیاز دارد تا سهمی در توسعه روزافزون این منطقه ایفا کند.

اگرچه ساختمان مرکز دیرینه‌شناسی کشور در مراغه سالهاست که به واسطه کمبود اعتبار به صورت نیمه‌کاره رها شده است اما مطالعه‌های سال‌های۱۳۸۰ به بعد را می‌توان دوره شکوفایی منطقه فسیلی مراغه به شمار آورد؛ دوره‌ای که زمینه توسعه گردشگری با محوریت فسیل‌های مراغه و حتی برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی دیرینه‌شناسی را در این کهن‌شهر فراهم کرد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =