کد خبر : 10303
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مذاکره همزمان با تحریم معنا ندارد/در مقابل حرف زور می‌ایستیم/ روند منطقه به سمت امن‌تر شدن است بسته هستند

مذاکره همزمان با تحریم معنا ندارد/در مقابل حرف زور می‌ایستیم/ روند منطقه به سمت امن‌تر شدن است

مذاکره همزمان با تحریم معنا ندارد/در مقابل حرف زور می‌ایستیم/ روند منطقه به سمت امن‌تر شدن است

رئیس جمهور گفت: : اجازه نمی دهیم منافع و حقوقمان زیر پا گذاشته شود و در برابر حرف زور می‌ایستیم.    به گزارش آوای سهند به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان دیشب در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم ضمن تبریک روز خبرنگار درباره خروج ترامپ‌ از برجام اظهار کرد: مردم ما در طول

رئیس جمهور گفت: : اجازه نمی دهیم منافع و حقوقمان زیر پا گذاشته شود و در برابر حرف زور می‌ایستیم.

 

 به گزارش آوای سهند به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان دیشب در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم ضمن تبریک روز خبرنگار درباره خروج ترامپ‌ از برجام اظهار کرد: مردم ما در طول سال‌های گذشته تجربه خوبی هم از مسئولان کشور خودشان و هم از مقامات آمریکایی دارند، آنها به خوبی می‌دانند کسانی که در راس مدیریت کشورشان هستند؛ شعارشان تعامل با دنیا بوده است.

رئیس جمهور  افزود: تحقق برجام در طول دو سال مداوم اجرایی شد و کشورهای غربی، آمریکا و کشورهای اروپایی کم و بیش برجام را اجرا کردند و ایران هم کاملا در اجرای برجام متعهد بود.

مذاکره همزمان با تحریم معنا ندارد

وی با اشاره به روی کار آمدن ترامپ گفت: کسی که ادعا می‌کند اهل مذاکره است، باید این را بداند که مذاکره مبانی دارد که اولین مبانی آن صداقت است؛ کسی امروز ادعای مذاکره را می‌کند که از تمام تعهدات آمریکا، نظیر تعهد پاریس خارج شده است؛ مخاطب این سخنان دولت ایران نیست، کسی که ادعای مذاکره می‌کند باید نشان دهد می‌خواهد با مذاکره موضوعی را حل کند.

روحانی افزود: کسی که در برابر رقیبش از چاقو استفاده می‌کند و همزمان ادعا می‌کند که قصد مذاکره دارد، برای مذاکره اولین شرطش این است که چاقویش را رها کند.

رئیس جمهور در خصوص علت طرح موضوع مذاکره توسط ترامپ، گفت:‌ هدف رئیس جمهور آمریکا از مطرح کردن موضوع مذاکره با ایران، شروع جنگ روانی با مردم ایران است؛ هدف دوم او این است که در انتخابات کنگره که به زودی برگزار می‌شود، بتواند موفقیتی کسب کند.

وی با بیان اینکه ما حتی در دولت جدید هم با آمریکا مذاکره کرده‌ایم، گفت: ما با دولت جدید آمریکا در اجلاس سران و با همین آقای تیلرسون وزیر امور خارجه وقت آمریکا مذاکره کردیم پس کسی که پشت به مذاکرات کرده است، آقای ترامپ است.

روحانی با اشاره به اینکه اگر صداقت باشد، ایران همواره از مذاکره حمایت کرده است، تاکید کرد: نکته مهم این است که مذاکره حداقل با تحریم معنایی ندارد، تحریم علیه کودکان ایرانی، بیماران و سالمندان ایرانی معنایی ندارد؛ در حقیقت اشاره به همان ضرب‌المثل ایرانی است که نمی‌دانیم قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را؛ فشار ترامپ تنها علیه ایران نیست بلکه علیه تمام کشورها و شرکت‌هایی است که با ایران همکاری می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان این مطلب که من برای مذاکره پیش شرطی ندارم، گفت: آمریکا اگر می‌خواهد با ایران مذاکره کند، باید در خصوص غرامت‌هایی که از سال ۳۲ باید به ایران پرداخت کند، تصمیم بگیرد؛ ببینیم چگونه آمریکا می‌تواند این غرامت‌ها را پرداخت کند.

وی با بیان این مطلب که آمریکا‌یی‌ها از ابتدا دنبال این بودند که کشورهای دیگر را برای تحریم ایران با خود همراه کنند، گفت: به همین دلیل هم بود که در ۲۲ دی ماه ترامپ از کشورهای اروپایی خواست مذاکره مجدد با ایران را شروع کنند و هنگامی که با مخالفت کشورهای اروپایی مواجه شد، ناچار شد تنهایی از برجام خارج شود و اعلام خروج آمریکا از برجام را در اردیبهشت ماه اعلام کند.

روحانی هدف آمریکا از خروج از برجام را خروج ایران از برجام دانست و گفت: هدف آمریکا از خروج از برجام این بود که ایران هم از برجام خارج شود تا پرونده کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل برود؛ در حالی که یکی از ثمرات برجام قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد است و آنچه در برجام توافق شده در شورای ملل به عنوان یک سند مشخص است؛ ترامپ می‌خواست همه دنیا به تحریم علیه ایران وادار کند اما در این قضیه ناموفق بود و کشورهای دیگر مخالفت کردند.

 اروپا امروز در برابر آمریکا ایستاده است

رئیس جمهور با بیان اینکه اروپا امروز در برابر آمریکا ایستاده است, افزود: کشورهای اروپایی قانون ممانعت از تحریم ایران را تصویب کردند که در این قانون هر شرکتی که با ایران قرارداد دارد و به خاطر تحریم‌های آمریکا از قرارداد با ایران صرف نظر کند،‌ کشورهای اروپایی آن شرکت را تحریم می‌کنند؛ بنابراین اروپا امروز در برابر آمریکا ایستاده است به جز چند کشور معدود، باقی کشورهای جهان و از جمله اروپا طرفدار ایران هستند؛ ما مهلتی به کشورهای اروپایی دادیم که بر اساس این مبنا بوده است که اروپا بتواند تحریم‌ها را جبران کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رفتارشان به نظر شما قابل قبول بوده است؟ خاطرنشان کرد: از نظر سیاسی، به نظر من سنگ تمام گذاشتند. یعنی موضع گیری کردند، حرف زدند، مقررات وضع کردند و به صراحت کار آمریکا را غیرقابل قبول دانستند و نه تنها آنها بلکه بقیه جهان هم به همین صورت است؛ اما در مقام عمل و اینکه آنها برنامه‌ریزی بکنند که چگونه می‌خواهند این را جبران کنند یک قدم‌هایی را برداشتند و در این زمینه در سفر به اروپا با اروپایی‌ها و با چین و روسیه از نزدیک مذاکره کردیم و همه اینها قولشان بر این است که ما به تحریم اعتنا نخواهیم کرد.

روحانی گفت: مشکل آنها شرکت‌هایی است که ممکن است بر اثر فشار آمریکا تحت تأثیر این تحریم قرار بگیرند. بنابراین ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم. در این راستا بناست جلسه‌ای در اواخر ماه اوت بین ایران و ۵ کشور دیگر و مخصوصاً اتحادیه اروپا در اروپا و بعد در حاشیه اجلاس سازمان ملل در سطح وزرا برگزار شود.

رابطه ما با روسیه و چین قابل مقایسه با اروپا نیست

رئیس جمهور تاکید کرد: اساس تحریم برمی‌گردد به ۳ ماه آینده که آمریکا می‌خواهد در نفت و بانک وارد عمل شود؛ تحریم‌های

امتیازدهی post

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.