کد خبر : 36554
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۷:۰۹

سه سوال متفکرآزاد از وزرای نفت، کار و نیرو در مورد آلودگی هوای تبریز

نیروگاه تهران به دلیل پایه گازوئیل بودن، مازوت سوزی نکرده است

نیروگاه تهران به دلیل پایه گازوئیل بودن، مازوت سوزی نکرده است
نماینده مجلس گفت: در چند روز هفته جاری با پیگیری های انجام شده و با توجه به اندک افزایش دما هوا، موقتا نیروگاه تبریز گاز مصرف می‌کند که اگر بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم می‌توان به استمرار دریافت گاز در نیروگاه تبریز امیدوار بود.

روح‌الله متفکرآزاد در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت آلودگی هوای تبریز در سال گذشته و امسال و حجم مازوت سوزانده شده در نیروگاه تبریز، اظهار داشت: در سال گذشته، مازوت سوزی نیروگاه تبریز متاسفانه طبق روال سال‌های قبل از اواسط شهریور آغاز شده بود که با پیگیری‌هایمان، مازوت سوزی متوقف شد و در اواسط زمستان با برقراری دو شرط برودت شدید هوا و به خطر افتادن مصارف خانگی گاز، برای چند روز مجددا مجبور به مازوت سوزی شدند.

متفکرآزاد با تاکید بر اینکه هر سال، اقتضائات خاص خود را دارد و مازوت سوزی امسال هم با مطالبه‌گری صورت گرفته، بجای شهریورماه از ۲۳ آبان آغاز شد افزود: پس از پیگیری‌های لازم، مازوت سوزی متوقف شد و عملا از ۹ آذر طبق اعلام رسمی وزارت نفت با برقراری دو شرط فوق دوباره آغاز گردید، در حالی که مصرف مازوت در نیروگاه‌های هم‌تراز تبریز در اصفهان و غیره با پایه مازوت هم، شرایطی مشابه تبریز داشته است. خوشبختانه با توجه به فشارهایی که سال پیش بصورت قانونی آوردیم امسال هم توانستیم حدود سه ماه مازوت سوزی را به تاخیر بیاندازیم.

وی در توضیح اینکه تفاوت نیروگاه تهران در ایام کمبود گاز با سایر نیروگاه‌ها چیست؟ ابراز داشت: مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که نیروگاه تهران در چند سال اخیر مازوت سوزی نکرده، این نکته درست است چون اساساً ۱۶ نیروگاه کشور در سوخت دوم، پایه مازوت است ولی چند نیروگاه از جمله نیروگاه تهران پایه گازوئیل است که در صورت برودت شدید هوا و کمبود گاز از گازوئیل استفاده کرده‌اند، نمایندگان تبریز هم برای اصلاح پایه سوخت نیروگاه تبریز هم تذکر جدی در قالب سوال مطرح کرده‌اند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شرایط کشور با توجه به افزایش بیش از ۶۰ میلیون مترمکعبی مصرف روزانه گاز نسبت به سال گذشته بگونه‌ای است که پلمپ کامل مازوت سوزی هیچگاه بصورت دائم ممکن نیست ولی عدالت در توزیع گاز و کاهش آلودگی در کلانشهرها ممکن و بلکه ضروری است، تصریح کرد: پیگیری جدی در این حوزه همواره بوده و ادامه خواهد داشت که مقایسه تعداد روزهای پاک امسال، سال گذشته و سال های پیشین نتایج پیگیری هایمان را با افتخار در معرض دید مردم عزیزمان قرار می دهد. امیدوارم با پیگیری دو سوال از وزرای نفت و نیرو و نیز ورود سازمان انرژی اتمی به ماجرا بتوانیم استاندارد سازی هوای تبریز را پایدار کرده و در سالهای بعد لازم نباشد که هر سال جلوی آلودگی را مجددا بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: در چند روز هفته جاری با پیگیری های انجام شده و با توجه به اندک افزایش دما هوا، موقتا نیروگاه تبریز گاز مصرف می‌کند که اگر بتوانیم مصرف را مدیریت کنیم می‌توان به استمرار دریافت گاز در نیروگاه تبریز امیدوار بود.

متفکرآزاد از طرح دو سوال از وزیر نفت و وزیر نیرو در مورد مازوت سوزی و آلودگی هوای تبریز خبر داد و گفت: از وزیر نیرو در مورد چرایی عدم اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش بهره‌وری نیروگاه و عدم نصب فیلترهای Sox و Nox سوال کرده ام و پیگیر خواهم بود. ضمن اینکه حجم بالای اتلاف منابع آبی به دلیل بهره‌وری پایین نیروگاه تبریز و عدم اقدام جدی برای رفع این نواقص هم از دیگر دلایل طرح سوال از وزیر نیرو در مجلس است که در صورت عدم اقناع، می‌تواند به کارت زرد مجلس به وزیر منجر شود.

وی جزئیات طرح سوال از وزیر نفت را هم یادآور شد و خاطرنشان کرد: عدم اجرای قانون هوای پاک، حجم مورد نیاز تامین گاز نیروگاه‌ها و کیفیت حداقلی مازوت ارائه شده به نیروگاه از جمله موارد طرح شده بوده که با ۲۶ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد و با همکاری سایر نمایندگان استان پیگیری ها ادامه خواهد داشت.

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مالک و سهامدار اصلی نیروگاه تبریز است، تصریح کرد: یکی از سوال‌ها از وزیر کار است که چرا تاکنون برای رفع معایب نیروگاه، نصب فیلتر و بهبود کارکرد آن اقدام جدی انجام نداده است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین از دیدار خود با رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در زمینه راهکارهای کاهش آلودگی هوای تبریز خبر داد و گفت: برای بررسی روش‌های کاهش آلودگی هوای تبریز، بویژه آلودگی ناشی از مازوت سوزی نیروگاه تبریز با آقای اسلامی مذاکراتی داشتیم که با توجه به دستیابی سازمان انرژی اتمی به فناوری های حوزه پلاسما، راه‌های تولید مازوت استاندارد با میزان سولفور کم در پالایشگاه ها از طریق روش های پلاسمایی مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد یک تیم کارشناسی این موضوع را در اولویت، مورد بررسی و اجرا قرار دهد.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × یک =