کد خبر : 38033
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

کویر ” قوم تپه ” جاذبه ناشناخته گردشگری تبریز

کویر ” قوم تپه ” جاذبه ناشناخته گردشگری تبریز
وقتی اهالی آذربایجان هوس بازدید از کویر را داشته باشند به کویر کوچکی در تبریز پناه می برند، کویری که از گزند منفعت طلبی برخی ها در امان نمانده است.

به گزارش نگاه، جنگل های سرسبز و سربه فلک کشیده ارسباران که ثبت جهانی هم شده است، کوه های ستبر سهند با برف و یخبندان و آب و هوای سحرانگیزش و پیست های سهند و پیام، دشت آینالو با لاله ها غنچه های گل های مختلف و همان طور که اشاره شد کویر «قم تپه» هر چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان را در آذربایجان شرقی به جلوه درآورده است که خود از عجایب طبیعت این استان است.

آذربایجان شرقی که همه آن را به عنوان یک استان کوهستانی می شناسند کویری را در دل خود دارد که یکی از جاذبه های عجیب اطراف تبریز است این کویر تماشایی که به شکل طبیعی و در اثر فرسایش خاک ها ایجاد شده است، این جاذبه کویری برای علاقه مندان به کویرنوردی بسیار مناسب است و از جمله جاذبه ها و مکان های دیدنی آذربایجان شرقی محسوب می شود.

وقتی اهالی آذربایجان هوس بازدید از کویر را داشته باشند به کویر کوچکی در تبریز پناه می برند، کویری که از گزند منفعت طلبی برخی ها در امان نمانده است.

قوم تپه کویر کوچکی در شمال شرقی شهر تبریز و نرسیده به شهر صوفیان است که با بافت جغرافیایی متفاوتش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

شگفتی در اینجاست که در وسط کویر قوم تپه می توان ایستاد و برف های روی کوه های اطراف را مشاهده کرد.
تپه های ماسه ای این کویر به طور طبیعی به وجود آمده است و با ایجاد زیرساخت های لازم می توان قوم تپه را مکان جذابی برای تفریح ساخت.
تماشای غروب آفتاب بر روی تپه های شنی قوم تپه، خاطره ای به یادماندنی بر جای می گذارد.

تپه های قوم تپه در اثر وزش بادهای منطقه و تجمع گرد و غبار و خاک در این قسمت از روستایی به همین نام، ایجاد شده اند که اگر چه وسعت چندانی ندارند اما یکی از جاهای دیدنی تبریز است در واقع وزش بادهای تند باعث غربالگری در ذرات شده و با جابه جا شدن ذرات ریز، ذرات درشت روی هم انباشته شده و این تپه های ماسه ای را پدید آورده است.

مساحت تقریبی قوم تپه به ۶ کیلومتر مربع می رسد و به عنوان تنها کویر منطقه آذربایجان شناخته شده است، تپه های شنی کویر در ابتدا به صورت پراکنده بودند که تعداد آن ها به ۷ تپه می رسید و در وسط آن نمکزار کوچکی بود ولی حالا فقط یک تپه باقی مانده است.

این منطقه در وسط ظهر همان حال و هوای کویرهای بزرگ کشور را برایتان تداعی می کند ولی اگر نزدیک به غروب خود را به آنجا برسانید شاهد مناظر معرکه ای از غروب خورشید خواهید بود که سوژه عکاسی جالبی برایتان می شود.

کوه های آلاداغ تبریز

یکی دیگر از آثار طبیعی فوق العاده زیبا و شگفت آذربایجان شرقی، کوه های آلاداغ لار یا کوه های رنگی تبریز می باشند که این رشته کوه های زیبا در اطراف شهر تبریز واقع شده اند، علت شکل گیری این کوه ها به دلیل رسوبات و مواد معدنی متفاوت در خاک به صورت رنگارنگ می باشند و این رنگی بودن متفاوت رشته کوه ها موجب معروفیت بیشتر آن شده است، از این رو این منطقه هر ساله طبیعت گردان زیادی را به سوی خود جلب می کند.

دلیل رنگ‌های کوه‌های آلاداغ لار

این کوه‌های رنگی فقط در چند نقطه از دنیا نظیر ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو وجود دارند، وجود این کوه‌ها در چین را ناشی از میلیون‌ها سال فشرده‌ شدن و اکسیده‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ می‌دانند.

احتمالاً همین اتفاق در سایر موارد مشابه در دنیا نیز افتاده و این کوه‌های شگفت‌انگیز را به کیک بزرگی با لایه‌های رنگی تبدیل کرده است، بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از وجود چنین جاذبه‌ای بی‌خبر هستند،‌ اما کوه‌های آلاداغ لار که به کوه‌های رنگین‌کمانی مشهورند، در ۲۵ کیلومتری شمال‌شرق شهر تبریز واقع شده‌اند.

 

کوه‌های رنگین‌کمانی یا آلاداغ لار در دو ‌منطقه جداگانه از کشورمان قرار گرفته‌اند: یکی در مسیر ماهنشان استان زنجان و میانه استان آذربایجان شرقی و دیگری در شمال تبریز در جاده اهر.

در واقع، این کوه‌ها در منطقه وسیعی به مساحت ۷۰ کیلومتر مربع پخش شده‌اند و از همین رو بازدید از آن‌ها از نقاط مختلفی از دو استان آذربایجان شرقی و زنجان امکان‌پذیر است.

کوه‌های آلاداغ لار از ۲۵ کیلومتری شمال شرق تبریز یعنی حوالی شهرستان خواجه شروع می‌شود و تا اهر امتداد دارد و در مسیر تبریز-اهر خودنمایی می‌کند.

بخش‌هایی از این کوهستان تا جنوب شرق تبریز یعنی میانه کشیده شده و هنگام رانندگی در جاده قدیم میانه-تبریز و همچنین اتوبان زنجان- تبریز قابل‌مشاهده است. پس اگر از سمت تهران، زنجان یا قزوین راهی تبریز باشید، در طول مسیرتان شاهد کوه‌های آلاداغ لار خواهید بود.

از آنجا که بخش اعظم کوه‌های آلاداغ لار در استان زنجان و در حوزه شهرستان ماهنشان قرار گرفته‌ است، در حوالی ماهنشان در دو طرف جاده می‌توانید از تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید.

اینجا بهترین مکان برای توقف و برپاکردن بساط پیک‌نیک است، هنگام پیاده‌روی احساس می‌کنید که به سیاره‌ دیگری رفته‌اید و در حال راه‌رفتن روی مریخ هستید.

تماشای این مناظر هنگام پیاده‌روی،‌ گرفتن عکس و فیلم و گشت‌وگذار در روستاهای نزدیک به آن می‌تواند سفر متفاوتی را برایتان رقم بزند.

گاهی اوقات در میان این کوه‌ها آبراهه‌هایی جریان می‌یابند و انعکاس زیبای این کوه‌ها در آب یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر طبیعت را پیش روی شما قرار می‌دهد.

وجود روستاهایی در اطراف این کوه‌ها، وجهه‌ زیباتری به آن‌ها داده‌اند و جالب است بدانید که خانه‌های این روستاها مثل خاک این کوه‌ها رنگی هستند.

کوه و تپه‌های رسی آلاداغ‌لار، کوه‌های رنگارنگی به رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، قرمز، زرد، نارنجی و سفید هستند که وقتی بارندگی می‌شود و خاک رس این کوه‌ها خیس می‌شود، چشم‌اندازی بسیار دیدنی ایجاد می‌کنند

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =