کد خبر : 40692
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲

استاندار تاکید کرد؛

ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی برای کمک به تعمیق مناسبات ایران و ترکیه

ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی برای کمک به تعمیق مناسبات ایران و ترکیه
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به موقعیت جغرافیایی ممتاز استان و تاریخچه غنی تجارت آن با کشورهای همسایه گفت: این خطه ظرفیت‌های بزرگی برای کمک به توسعه و تعمیق مناسبات ایران و ترکیه در حوزه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فرهنگی دارد‌.
به گزارش نگاه، عابدین خُرّم در آیین بزرگداشت صدمین سالگرد تاسیس جمهوریت در ترکیه در کنسولگری این کشور در تبریز با تبریک این روز افزود: امیدوارم شاهد بسط و گسترش روزافزون روابط دو کشور در حوزه‌های کلان سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی و نیز مراودات استانی باشیم.

وی با اعلام انزجار مردم آذربایجان‌شرقی از جنایت‌های رژیم غاصب صهیونیستی در کشتار مردم بی گناه فلسطین اضافه کرد: از خداوند متعال نصرت و پیروزی مقاومت مردم عزیز فلسطین و آزادی سرزمین‌های اشغالی را خواستاریم.

خُرّم با ابراز خرسندی از حمایت‌های مردم ترکیه از مردم مظلوم فلسطین و مواضع مقام‌های عالی رتبه سیاسی ترکیه در محکومیت جنایات اشغالگران بیان کرد: امیدوارم که تلاش‌های دو کشور بزرگ ایران و ترکیه در کنار سایر دولت‌ها و ملت‌های مسلمان باعث توقف هرچه سریع تر نسل‌کشی رژیم منحوس اسرائیل در غزه و پایان جنایات جنگی اشغالگران صهیونیست در فلسطین عزیز شود.

وی یادآوری کرد: همچنین از خداوند متعال برای درگذشتگان فاجعه زلزله در جنوب ترکیه در سال گذشته، طلب آمرزش و مغفرت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی خواستارم؛ حادثه بسیار دلخراشی بود و ملت و دولت ایران نیز شریک غم ملت و دولت ترکیه در این مصیبت بزرگ بود.

نماینده عالی دولت در آذربایجان‌شرقی گفت: دولت جناب آقای دکتر رئیسی در چارچوب سیاست همسایگی و در عرصه سیاست خارجی، اهمیت زیادی برای توسعه مناسبات همه جانبه با همسایگان قائل بوده و در این میان جمهوری ترکیه دارای جایگاه و اهمیت ویژه‌ای است.

وی تشریح کرد: دو همسایه تاریخی ایران و ترکیه با برخورداری از اشتراکات فراوان فرهنگی، زبانی و دینی و با قرار گرفتن در جاده تاریخی ابریشم، نقشی موثر در معادلات منطقه‌ای دارند؛ در طول تاریخ روابط دو کشور، به ویژه شهر تبریز، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و در حال حاضر نیز آذربایجان‌شرقی، سهم و نقش قابل توجهی در تجارت، تعاملات فرهنگی و همکاری های دانشگاهی ایران و ترکیه دارد.

وی افزود: یکی از جنبه‌های مهم و مثبت روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه، توجه مقام‌های عالی دو کشور به توسعه همکاری‌های استانی با اولویت مناطق مرزی در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی است؛ در این راستا آذربایجان‌شرقی و شهر تاریخی تبریز نقش بسزایی در این مسیر دارند.

خُرّم خاطرنشان کرد: امضاء قرارداد خواهرخواندگی بین تبریز و شهرهای ترکیه از جمله ارزروم، استانبول، نشان‌دهنده وجود ظرفیت‌های متعدد به منظور توسعه همکاری‌های بین استانی و میان شهری قلمداد می‌شود.

وی اضافه کرد: تبریز ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه سرمایه‌گذاری، صنعت، صنایع سنگین، صنایع غذایی، حمل و نقل و گردشگری دارد که می تواند برای بخش خصوصی ترکیه جذاب و سودآور باشد؛ علاوه بر این تبریز در بخش تجاری، انرژی و هوای پاک از ظرفیت های علمی مناسبی برخوردار است و ما آمادگی خود را برای اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات شرکت های حاضر در این استان با شرکت های ترکیه ای و نیز بهره مندی از توان شرکت‌های ترک را اعلام می‌کنیم.

وی تشریح کرد: با توجه به حضور گسترده سرمایه‌گذاران ایرانی در ترکیه و ثبت بیش از هفت هزار شرکت ایرانی در ترکیه، انتظار داریم سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای هم با کمک سرکنسولگری ترکیه در تبریز، توجه بیشتری به بازار ایران و بخصوص استان‌هایی نظیر آذربایجان‌شرقی داشته باشند.

خُرّم بیان کرد: بنابراین دیپلماسی اقتصادی باید بخش مهم و اصلی مورد توجه سرکنسولگری ترکیه و بخش‌های مختلف استان آذربایجان‌شرقی باشد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به حضور سرمایه‌گذاران و تجار ترکیه در همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبریز در روزهای پانزدهم و شانزدهم آبان ماه جاری افزود: حدود ۴۰۰ سال است که مرز مشترک ایران و ترکیه، مرز دوستی و برادری و صلح و ثبات بوده و ان‌شالله همچنان هم خواهد بود.

وی ادامه داد: امیدوارم به عنوان کارگزاران این دو کشور بزرگ بتوانیم سهم و نقش خود را در تداوم، تحکیم و گسترش این مناسبات دوستانه به خوبی ایفا و برگی به این تاریخ درخشان همسایگی و برادری اضافه کنیم.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

17 − سیزده =