کد خبر : 10621
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶

تفاوت ما و مردم ترکیه در برخورد با چالشی مشابه/ جلب اعتماد مردم شاه کلید عبور از بحران اقتصادی

تفاوت ما و مردم ترکیه در برخورد با چالشی مشابه/ جلب اعتماد مردم شاه کلید عبور از بحران اقتصادی

ایران و ترکیه دو همسایه و شریک استراتژیک منطقه ای، این روزها با بحران اقتصادی مشابهی دست و پنجه نرم می کنند، اما نحوه برخورد با چالشی مشترک در این دو کشور بسیار متفاوت است!     به گزارش آوای سهند بنقل از  نصر، کاهش بی سابقه ارزش پول ملی در ایران طی ماه های گذشته

ایران و ترکیه دو همسایه و شریک استراتژیک منطقه ای، این روزها با بحران اقتصادی مشابهی دست و پنجه نرم می کنند، اما نحوه برخورد با چالشی مشترک در این دو کشور بسیار متفاوت است!

 

 

به گزارش آوای سهند بنقل از  نصر، کاهش بی سابقه ارزش پول ملی در ایران طی ماه های گذشته سبب بروز التهابات اقتصادی در کشورمان شده و در نتیجه این التهابات بخش تولید بیش از پیش در فشار قرار گرفته و تضیف شده است.

با گذر از علت و عوامل این التهابات ارزی، نحوه و فرهنگ برخورد با این مشکل، واکنش بسیاری از کارشناسان را برانگیخته است. کارشناسان و فعالان اقتصادی می گویند مردم باید به دولت اعتماد کنند و برای تبدیل پول ملی به ارزهای خارجی جلوی صرافی ها صف نکشند.

همراهی و جلب اعتماد مردم مهمترین نیاز دولت برای تثبیت وضعیت اقتصادی کشور

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه در گفتگو با خبرنگار «نصر» به دامن زدن برخی مردم به التهابات ارزی اشاره کرده و می گوید: متاسفانه برخی از مردم نیز به التهابات ارزی دامن می زنند، در صورتی که نیازی به تهیه ارز و سکه ندارند. معتقدم در شرایط فعلی مردم به دولت کمک کنند تا شرایط را مدیریت کند، نه اینکه مقابل صرافی ها صف بکشند و به التهابات ارزی بیشتر دامن بزنند.

حسن انتظار با تاکید بر اینکه همراهی و جلب اعتماد مردم مهمترین نیاز دولت برای تثبیت وضعیت اقتصادی کشور است، تصریح کرد: اگر همرامی مردم نباشد، دولت نخواهد توانست کاری از پیش ببرد. اینجا کشور ماست و اگر مردم صحنه را خالی کنند، اثر تحریم ها شدیدتر خواهد شد.

resized_386176_131.jpg

در وضعیت فعلی کشور هم دولت و هم مردم تقصیر دارند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان هم با بیان اینکه  ۹۹ درصد التهابات ارزی در اقتصاد کشور منشاء داخلی دارد،  به خبرنگار «نصر» گفت: در وضعیت فعلی کشور هم دولت و هم مردم تقصیر دارند. بخشی از التهابات ارزی کشور ناشی از هیجان مردم برای تهیه ارزهای خارجی است.

غلامحسین جمیلی افزود: چه ضرورتی دارد که اسکناس به عنوان کالا خریداری شود و این همه تقاضای کاذب در بازار به وجود بیاید تا بخش های مهم اقتصاد کشور مانند بخش تولید و صادرات را با بحران مواجه کند؟

http://nasrnews.ir/Portals/0/2018/8/1744767.jpg

این فعال اقتصادی تصریح کرد: اگر می خواهیم کشور رشد کند، قرار نیست انتفاع های فردی و گروهی را به انتفاع ملی ترجیح دهیم. در این شرایط مردم اگر به ارز خارجی هم نیاز داشته باشند، باید با لحاظ شرایط اقتصادی کشور به کمترین میزان بسنده کنند.

بحران ارزی کشور ناشی از یک مشکل بزرگ فرهنگی است

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریز هم در خصوص شرایط اقتصادی کنونی کشور گفت: مشکلات فعلی کشور فراتر از اقتصاد است و مسائل سیاسی و فرهنگی در آن تاثیرگذار است.

دکتر محمدباقر بهشتی افزود: وقتی با کاهش ارزش پول ملی، مردم به صرافی ها و زرگری ها سرازیر می شوند، این ناشی از یک مشکل بزرگ فرهنگی است که مشکل اقتصادی را تشدید می کند.

وی ادامه داد: بروز چنین وضعیتی در شرایط فعلی، یعنی اینکه منافع ملی برای مردم مهم نیست.

مشکل مشابه ترکیه و ایران

در شرایطی که ارزش پول ملی ایران در حال سقوط است، ترکیه هم با مشکل مشابهی دست و پنجه نرم می کند و طی ماه های اخیر و پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، روند نزولی ارزش لیر ترکیه شدت گرفته است، اما این کشور با شرایط متفاوتی به مقابله با جنگ اقتصادی غرب رفته است.

ارزش برابری لیر ترکیه در برابر هر دلار آمریکا به ۷.۲۴ رسید تا افت ارزش آن طی سال جاری میلادی از ۴۰ درصد فراتر رود.

تدابیر اردوغان بهتر از اقدامات روحانی است

دکتر محمدباقر صدری، اقتصاددان برجسته کشورمان به کاهش ارزش لیر ترکیه و واکنش دولت این کشور اشاره می کند و می گوید: ترکیه عضوی از پیمان ناتو است که ایالات متحده هم عضو آن است و نتیجتاً این پیمان ترکیه را کشوری بیشتر غربی می نمایاند، اما می بینیم علی رغم این شرایط باز هم دولت امریکا فشار اقتصادی را به این هم پیمان خود هم تشدید کرده است.

https://media.isna.ir/oldcontent?th=2&n=pics/1387/7/Economy/167.jpg

وی ادامه داد: تدابیر اردوغان و دولتش در قبال این شرایط بهتر و موثرتر از اقدامات دولت ایران است، برخی ها شاید سخنان اخیر آقای اردوغان را به سخره بگیرند، اما سخنرانی طولانی وی با مردمش متین و سنجیده بود و دولت و ملت ترکیه را در یک جبهه واحد برای مقابله با ستیز اقتصادی دولت ترامپ با ترکیه قرار داد که قطعاً ثمربخش خواهد بود.

پاسخ مثبت مردم ترکیه به دعوت اردوغان

به گزارش نصر، رجب طیب اردوغان بارها از مردمش خواسته است که دلار و ارزهای خارجی شان را در بانک ها به پول ملی تبدیل کنند تا دولت ترکیه بتواند با قدرت بیشتری با حملات اقتصادی دولت ترامپ مقابله کند.

بانک مرکزی ترکیه در واکنش به بحران افت ارزش پول ملی این کشور با ارائه بسته‌ای تامین نقدینگی بانک‌ها و کسب و کارهای زیان دیده از سقوط ارزش لیر تضمین کرد و برای تحقق این هدف دستور کاهش ذخیره قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی را صادر کرد.

resized_883645_599.jpg

تعداد زیادی از شهروندان ترکیه در پی دعوت چند باره رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه مبنی بر فروش دلارها و طلاهای خود برای افزایش قدرت پول ملی این کشور، به این دعوت پاسخ مثبت داده و با حضور در صرافی‌ها و طلافروشی‌ها، دلارها و طلاهای خود را به لیر تبدیل کردند.

مراکز خرید و فروش ارز در کشور ترکیه، روزهای شلوغی را طی می کنند، اما نه برای تبدیل لیر به دلار، که بر عکس برای تدیل دلار به لیر! روزهای گذشته تصویری منتشر شد که نشان می داد مردم این کشور دلارهایشان را آتش زده اند.

شاه کلید جلب اعتماد مردم در گنجینه دولت

چنین روحیه ای همان نیاز امروز کشور ماست. همان چیزی که کارشناسان و فعالان اقتصادی در گفتگو با «نصر» به آن تاکید کردند. اما برای تحقق این امر دولت باید اعتماد مردم را جلب کند و با برخورد با رانتخواران و محتکران به مردم اطمینان دهد که اعتمادشان را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

روزهایی که در آن قرار داریم، بخش تولید روزهای پرفشارتری نسبت به قبل تجربه می کند. با کاهش بی سابقه ارزش پول ملی، واحدهای تولیدی با کاهش سرمایه در گردش خود روبرو شده اند به طوری مجبور هستند نسبت به سال گذشته دستکم ۵۰ درصد تولید و فعالیت خود را کمتر کنند و این همان بیکاری کارگران و کاهش تولید ثروت ملی است که در نتیجه آن اقتصاد کشور تضعیف می شود.

امروز بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به تقویت روحیه همبستگی ملی و اعتماد در کشورمان مورد انتظار است؛ کلیدی که شاه کلید عبور از بحران اقتصادی و ایستادگی در مقابل تحریم هاست. این کلید در گنجینه دولت قرار دارد، دولت با تغییر سیاست ها و تیم اقتصادی خود، باید اعتماد مردم را به خود و کارایی سیاست هایش جلب کند.

* گزارش از محمد سهرابی

امتیازدهی post

برچسب ها : ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + 14 =