کد خبر : 13965
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۹:۳۷

با استانی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شدن انتخابات نقاط کم جمعیت از توجه دور می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎مانند

با استانی‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎شدن انتخابات نقاط کم جمعیت از توجه دور می‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎مانند

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس معتقد است باید زمانی به سمت انتخابات استانی پیش رفت که شوراهای اسلامی شهر و روستا آنقدر تقویت شده باشند که سطوح خُرد و مناطق دورافتاده مشکلی از حیث رسیدگی نداشته باشند.   به گزارش آوای سهند، احمد علیرضا بیگی به ابعاد مختلف استانی شدن انتخابات

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس معتقد است باید زمانی به سمت انتخابات استانی پیش رفت که شوراهای اسلامی شهر و روستا آنقدر تقویت شده باشند که سطوح خُرد و مناطق دورافتاده مشکلی از حیث رسیدگی نداشته باشند.

 

به گزارش آوای سهند، احمد علیرضا بیگی به ابعاد مختلف استانی شدن انتخابات اشاره کرد و گفت: طراحان استانی شدن انتخابات معتقدند به واسطه این موضوع نمایندگان در سطحی بالاتر از سطح و کارکردهای فعلی می توانند ایفای نقش کنند چرا که امروز گرفتار کارهای جزئی حوزه انتخابیه شده و لاجرم در حوزه قانونگذاری توفیق کمی دارند و این کار فرصت نظارت بر کارکرد قوا به خصوص قوه مجریه را از آنها می گیرد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ظاهرا این نظر درست است اما در نهایت نتیجه نخواهد داشت، عنوان کرد: الگوی مشابه را تا کنون برای تهران شاهد بوده ایم که کاربرد نیز دارد و مردم به ۳۰ نماینده رأی می دهند اما این مدل فراگیر برای کل کشور نیست.

وی افزود: در محدوده تهران بزرگ یک لیست رأی می آورد و هر کدام از اعضا حداقل ۲ میلیون رأی می آورند و در نهایت فردی با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رأی نمی آورد چنانچه در مجلس نهم که اصولگرایان لیست پیروز را داشتند محجوب با بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار رأی از لیست اصلاح طلبان نتوانست به مجلس راه پیدا کند و در دوره دهم نیز حداد عادل نتوانست حتی با کسب یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به مجلس راه پیدا کند و این اتفاق به این معنا است که این تعداد افراد در تهران احساس می کنند نماینده ای از آنها در مجلس نیست.

علیرضابیگی ادامه داد: اگر این الگو به کل کشور تعمیم داده شود عده زیادی از افراد کشور هم احساس خواهند کرد کسی از جانب آنها در مجلس نیست؛ برای مثال ممکن است از یک شهر در یک استان ۱۰ نماینده وارد مجلس شده و از ۳ شهر آن استان فردی وارد مجلس نشود و یا مثلا ممکن است از اقلیت سنی نماینده کمی به مجلس راه پیدا کند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه با استانی شدن انتخابات نقاط دور و کم جمعیت از توجه و التفات نماینده دور خواهند ماند، خاطرنشان کرد: باید زمانی به سمت انتخابات استانی پیش رفت که شوراهای اسلامی شهر و روستا آنقدر تقویت شده باشند که سطوح خُرد و مناطق دورافتاده مشکلی از حیث رسیدگی نداشته باشند.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =