کد خبر : 42952
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۳

آقایان مسئولین؛ با آب دزدی در حوزه آب‌ریز دریاچه اورمیه برخورد کنید/چالش آب شوخی بردار نیست!

آقایان مسئولین؛ با آب دزدی در حوزه آب‌ریز دریاچه اورمیه برخورد کنید/چالش آب شوخی بردار نیست!
توجه به این حجم از برداشت های غیر مجاز در اکثر رودهای منتهی به دریاچه اورمیه مطمئنا آینده خوشی در انتظار کشاورزان و اهالی شهرهای اطراف حوزه آبریز دریاچه اورمیه نیست.

به گزارش نگاه، طی ماه‌های اخیر بر اثر بارش باران بعد از چند سال بسیاری از سدهای منطقه به معنای واقعی پر شدند و دولت نیز در اقدامی مثبت نسبت به رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه اقدام کرد، اما در این میان تصاویری از نصب پمپ آب و آب دزدی در مسیر انتقال به دریاچه ارومیه منتشر شد که بار دیگر مسئله برداشت‌های غیرقانونی و بعضاً قانونی از حق آبه دریاچه ارومیه را مطرح کرد.

محسن قاصد، عکاس و فعال محیط زیستی نیز چند پیش با انتشار ویدئویی از بستر رود گادار که در بالادست آب پروژه ملی کانی سیب هم به آن اضافه می‌شود، از تجاوز و بی مهری ساکنین تصاویری منتشر کرد که حتی برخی افراد سودجو به وسیله موتورها و پمپ های آب و همچنین ایجاد آب بند، کانال ها و منحرف کردن مسیر رود به سمت زمین های کشاورزی به صورت شبانه روزی در حال برداشت غیرمجاز از حق آبه دریاچه ارومیه هستند.

آن گونه که خط انرژی گزارش کرده، در یک پایش میدانی یکی از رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه حداقل ۱۵۰۰ مورد آب دزدی در مسیر رود گزارش شده است. همچنین سال گذشته ۱۶ مورد پرونده قضایی در زمینه برداشت غیرمجاز آب تشکیل و به مراجع قانونی ارجاع شده است. اما این گزارش صرفا برای یک مسیر رودخانه منتهی به دریاچه ارومیه است و طبیعتاً برخوردهای قانونی نیز با متخطیان در حدی نیست که از این اتفاق جلوگیری کند.

در کنار این آب دزدی های علنی ما اکنون با ۷۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مواجه هستیم که این دریاچه را احاطه کرده و وضعیت غیر قابل تحمل را برای شرایط اقلیمی منطقه تحمیل کرده است. بطوری که به گفته کارشناسان این وضعیت بدون کنترل شرایط حیات اهالی منطقه را تهدید می‌کند.

با توجه به شرایطی که وجود دارد برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه به مشارکت مردم از جمله کشاورزان در حوضه آبریز نیازمند هستیم البته احقاق این مسئله با ورود جدی مسئولین و برخورد با متخطیان امکان پذیر است که متاسفانه بنا به شرایطی تحریمی که در کشور وجود دارد و مسئله امنیت غذایی و اقتصاد کشاوران در توجیه این اقدام کشاوران و باغداران مطرح می‌شود، تاکنون این برخورد انجام نشده است.

اما با توجه به خطرات جدی وضعیت فعلی وقت آن رسیده تا مسئولین با نگاه کارشناسی به مسئله با این موضوع به صورت جدی برخورد کنند و با توجه به این حجم برداشت های غیر مجاز در اکثر رودهای منتهی به دریاچه ارومیه مطمئنا آینده خوشی در انتظار هم کشاورزان و هم اهالی شهرهای اطراف حوزه آبریز دریاچه ارومیه نیست.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

12 − 6 =