کد خبر : 8227
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶

افزایش نگران کننده اعتیاد در میان بانوان آذربایجان شرقی/ نقش اغوا کننده فضای مجازی در گرفتاری به مواد مخدر/ مرکز ترک اعتیاد بانوان تبریز در آستانه تعطیلی

افزایش نگران کننده اعتیاد در میان بانوان آذربایجان شرقی/ نقش اغوا کننده فضای مجازی در گرفتاری به مواد مخدر/ مرکز ترک اعتیاد بانوان تبریز در آستانه تعطیلی

آماری که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی ارائه می دهند ۹درصد از جمعیت معتاد کشور را زنان تشکیل می دهند همچنین آماری که سازمان زندان ها نشان می دهد که طبق آن نیمی از زندانیان زن کشور در ارتباط با مواد مخدر در زندان به سر می برند        کم شدن سن جرم

آماری که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی ارائه می دهند ۹درصد از جمعیت معتاد کشور را زنان تشکیل می دهند همچنین آماری که سازمان زندان ها نشان می دهد که طبق آن نیمی از زندانیان زن کشور در ارتباط با مواد مخدر در زندان به سر می برند

افزایش نگران کننده اعتیاد در میان بانوان آذربایجان شرقی/  نقش اغوا کننده فضای مجازی در گرفتاری به مواد مخدر/ مرکز ترک اعتیاد بانوان تبریز در آستانه تعطیلی
    

 

کم شدن سن جرم و بزهکاری در واقع نشان دهنده افزایش خشونت اجتماعی در جامعه است. زنان جزو نخستین قربانیان بسیاری از آسیب ها و انحرافات اجتماعی هستند. در این میان اعتیاد اگر نه اولین و عمده ترین، بلکه یکی از مهمترین آنان است. تصور اکثر افراد جامعه در مورد اعتیاد این است که مواد مخدر و سوء مصرف مواد، عمدتا پدیده ای مردانه است. اعتقاد بر این است که زنان نسبت به مردان کمتر به سوی اعتیاد روی می آورند. به خصوص در جامعه ایران که اعتقادات و عواطف مختلف مادرانه و همسرانه به چشم می خورد. اما پدیده اعتیاد چیزی فراتر از جنسیت است. آماری که در سال های اخیر نشان دهنده  روند صعودی اعتیاد در میان زنان و بانوان است.

آماری که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی ارائه می دهند  ۹درصد از جمعیت معتاد کشور را زنان تشکیل می دهند همچنین آماری که سازمان زندان ها ارائه می کند که طبق آن نیمی از زندانیان زن کشور در ارتباط با مواد مخدر  در زندان به سر می برند.

البته اعتیاد در میان زنان پدیده تازه ای نیست، بیش از ۵۰ سال است که زنان مواد مخدر مصرف می کنند و اعتیاد دامن آن را گرفته است. در آن زمان به این دلیل که زنان بیش از امروز در دو حجاب عفت و نگاه احترام‌آمیز نسبت به زنان و حجاب  اجتماعی  بودند، اعتیاد در میان آن‌ها پنهان و کمتر درج می‌شد.
Image title

چرایی گرایش زنان به مواد مخدر

سیستم لیمبیک مغز که مسئول کنترل احساسات است در اثر مصرف مواد مخدر، فرد را دچار احساس لذت می‌کند. این قسمت که قسمتِ پاداش مغز نیز نامیده می شود، در پر کردن اوقات فراغت نقش مهمی دارد. فردی که مواد مخدر مصرف می‌کند درواقع می‌خواهد اوقات فراغتش را با لذت همراه کند. اما چرا زنان به این شکل می‌خواهند به اوقات فراغتی با لذت برسند؟
از عوامل موثر گرایش زنان به مواد مخدر و عدم تمایل به ترک اعتیاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 یکی از علل اعتیاد در زنان رشد نیافتن مهارت های لازم برای توفیق در زندگی (ورود ناگهانی از کودکی به بزرگسالی) است.
 فقدان شایستگی فردی برای کسب پایگاه شغلی نیز از دلایل روی آوردن زنان به مواد مخدر و اعتیاد است.

 احساس بازنده بودن در رقابتهای شغلی و به دنبال آن، احساس ناتوانی در نیل به موفقیت، احساس ناامنی، ناعادلانه دانستن نظام اجتماعی، احساس خشم و بی اعتمادی در خانه، محل کار و مدرسه نیز در گرایش زنان به اعتیاد و مواد مخدر موثر است.

Image title

اعتیاد در میان بانوان آذربایجان شرقی؛

نرخ اعتیاد در میان زنان آذربایجان شرقی در حدود ۱۰ درصد اعلام شده است به عبارتی دیگر از هر  ده نفر معتاد یک نفرشان را جامعه بانوان تشکیل می دهند.   ستاد مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی، از افزایش آمار گرایش به اعتیاد در میان بانوان استان ابراز نگرانی می کنند. افزایش تعداد بانوان معتاد همزمان با کاهش سن استفاده از مواد مخدر همراه است.کمپ های ترک اعتیاد،نیز به علت عدم حمایت دستگاههای مختلف، این روزها حال و روز خوبی ندارند.  ارائه خدمات در مراکز ترک اعتیاد باید بر روی سه محور درمان، توانمندسازی و پیشگیری، فعالیت کنند.

زنانی که به علت گرفتار شدن در منجلاب اعتیاد، اگر در زمان مناسب درمان نشوند، دچار دیگر آسیب های اجتماعی می شوند که سلامت روانی جامعه را تهدید می کند.

کمپ بانوان مراغه و کمپ فرشته تبریز در حال حاضر برای زنان مبتلا به اعتیاد استان در راستای ترک اعتیاد  خدمات ارائه می‌کنند.اما مرکز اقامتی و ترک  اعتیاد باغ فرشته که توسط  یک زوج خیر تبریزی اداره می شد. در واقع مامنی برای زنان و دخترانی است  که به دلایل گوناگون  گرفتار اعتیاد شده اند  مرکز اقامتی میان مدت باغ فرشته تبریز برای نگهداری معتادان در زمینی به وسعت هشت هزار متر مربع، خارج از شهر در جاده باغ معروف  روستای  کجوار قرار دارد و توسط خیران اداره می شود اما این روزها خبرهای خوشی از این مرکز به گوش نمی رسد این مرکز نگهداری زنان معتاد به  علت مشکلات مالی  در آستانه تعطیلی قرار دارد مسئولان این مرکز، تصریح می کنند، که مسئولان مربوطه قرار دادها را امضا می کنند ولی به مرحله اجرایی و عملیاتی شدن نمی رسد.

Image title

آذربایجان شرقی در شیوع شناسی اعتیاد رتبه ۲۱ کشوری را  کسب کرده است،  ستاد مبارزه با مواد مخدر استان آمارهای مختلفی را در ارتباط با اعتیاد بانوان نشان می دهند، بیشترین آمار اعتیاد مربوط به مواد مخدر سنتی و کشتی بود ولی از سال ۹۲ به بعد میزان استفاده از مواد مخدر صنعتی به شدت اوج گرفت. این اوج گیری علاوه بر آسیب فیزیکی به معتاد، نتایج نکبت باری را به همراه دارد، افزایش میزان قتل، سرقت، تجاوز، از علل  شیوع استفاده از مواد مخدر صنعتی است.

نقش اغوا کننده فضای مجازی درگرفتاری  در دام اعتیاد

فضای مجازی به عنوان یک شمشیر تیز و برنده دو طرفه، در سال های اخیر به یکی از فرهنگ ها و عادات مردم تبدیل شده است، فناوری که هم تهدید محسوب می شود و هم فرصتی برای ارتباط گیری بهتر  به شمار می رود  بیشتر تاثیر پذیری  افراد  مبتلا به اعتیاد از طریق فضای مجازی است . متاسفانه در فضای مجازی به شکل حرفه ای و اغواگرانه  و به اشکال مختلف از جمله افزایش انرژی، افزایش قوای جنسی، شب بیداری، رسیدن به زیبایی، لاغری و شادابی سعی در سوء استفاده از افراد و به خصوص بانوان دارند.

سازمان بهزیستی استان برای درمان هزار و پانصد نفر از معتادان زن مداخله می کند

مدیر کل بهزیستی استان نیز درباره درمان بانوان معتاد  به ایسنا گفت:   در حال حاضر یک کمپ بانوان در تبریز فعالیت می کند و ۴۰ نفر از زنان معتاد در این مرکز پذیرش شده اند، تعدادی از این افراد بعد از گذراندن دوره درمان نمی‌توانند به خانواده و اجتماع باز گردند و در کمپ ماندگار می شوند، کمپ دیگری نیز در شهرستان مراغه با میانگین پذیرش ۲۰ نفر فعالیت می کند.

وی با بیان این‌که اداره کل بهزیستی استان جهت درمان هزار و ۵۰۰ نفر از معتادان خانم مداخله می کند، خاطر نشان کرد: طبق برآوردها در استان ما یک الی دو درصد از اعتیاد استان را جامعه ی زنان تشکیل می دهد، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در نظر دارد تا مرکزی در کنار مرکز ماده ۱۶ تاسیس شود.

اعتیاد زنان نسبت به مردان،  بیشترین خسارت از نظر فرهنگی و اجتماعی را بر جامعه تحمیل می کند از هم پاشیده شدن نظام خانواده یکی از این نتایج است زیرا بار عاطفی خانواده بیشتر برعهده همسر و مادر است، در نتیجه خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی اگر دچار تزلزل شود فرهنگ و اجتماع یک کشور ویران می شود.

تبریزبیدار؛

امتیازدهی post

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × یک =