کد خبر : 10778
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۹:۴۱

از کمبود لوازم خانگی ساخت داخل تا افزایش چند برابری اجناس خارجی!

از کمبود لوازم خانگی ساخت داخل تا افزایش چند برابری اجناس خارجی!

بازار لوازم خانگی کشورمان به دنبال شرایط اقتصادی سال جاری، با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو شده است که این موارد از کاهش تولید محصول توسط کارخانه‌ها گرفته تا پرهیز از فروش کالا توسط فروشندگان را شامل شده و زمینه را برای تغییر قیمت‌ها به صورت روزانه در این بازار فراهم آورده است. آوای سهند؛ ضربان

بازار لوازم خانگی کشورمان به دنبال شرایط اقتصادی سال جاری، با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو شده است که این موارد از کاهش تولید محصول توسط کارخانه‌ها گرفته تا پرهیز از فروش کالا توسط فروشندگان را شامل شده و زمینه را برای تغییر قیمت‌ها به صورت روزانه در این بازار فراهم آورده است.

آوای سهند؛ ضربان نامنظم بازار از ابتدای سال و به دنبال التهاب در بحث نوسانات ارز، بازارهای دیگر مانند لوازم خانگی را نیز با افزایش قیمت روبه‌رو کرد، البته مشکلات در بازار لوازم خانگی تنها محدود به گرانی نیست بلکه در برخی مواقع، فروشندگان به خاطر انتظارات تورمی و غیره از فروش محصولات مربوطه خودداری می‌نمایند.

همین عدم فروش در بحث کلان سبب می شود قیمت‌ها صعود کرده و تولیدکنندگان و فروشندگان نیز که هزینه‌های تقریبا بالاتری را نسبت به ماه‌های قبل متحمل شده اند از این افزایش قیمت استقبال نمایند.

بازار لوازم خانگی شهر تبریز همچون سایر مناطق کشور به واسطه افزایش قیمت کالاهای جانشین وارداتی افزایش قیمت‌ها تا بیش از ۴۰ درصد را تجربه می کند که بسیار قابل تامل بوده و نیازمند کنترل و بازرسی جدی و اساسی است تا رضایت مصرف کنندگان را جلب نماید.

در یک نگاه گذرا در می یابیم که با وضعیت نا به سامان لوازم خانگی، فروشندگان نیز همچون خریداران و مصرف کنندگان از این روند ناراضی هستند…

گفتگوی خبرنگار تبریزمن با چند نماینده فروش برندهای مختلف لوازم خانگی در کلان شهر تبریز را می خوانید؛

✅ از تمام کالاها یک نمونه در فروشگاه داریم!

مسئول فروش محصولات ال جی و دوو در تبریز در مورد وضعیت کنونی بازار لوازم خانگی به تبریزمن گفت: حدود ۳ ماه است که شرکت های گلدیران و انتخاب فروش محصولات خود را متوقف کرده و علیرغم افزایش قیمت ها، اجناس به بازار فروش راه نمیابد.

“ایوب پورملکی” ادامه داد: وضعیت طوری شده که کل مانده انبار را فروخته ایم و تنها یک نمونه از هر محصول در فروشگاه نگاه داشته ایم تا مشتریان در جریان کیفیت محصولات قرار گیرند.

وی افزود: مدیرعامل شرکت اسنوا که سردمدار شعار اقتصاد مقاومتی است می گوید که اگر شرایط فراهم شود ما می توانیم بازار کل کشور را از محصولات ایرانی اشباع نماییم اما بیش از ۳ ماه است که ایشان هم نتوانسته اند علیرغم افزایش ۵۰ درصدی محصولات، اجناس را به بازار فروش ارائه نمایند، متاسفانه فقط در شعار عرضه کالاهای ساخت داخل عنوان می گردد در حالی که قطعات، موتور، ورق، رنگ و حتی بسته بندی همه محصولات داخلی از خارج از کشور تامین می گردند.

پورملکی اضافه کرد: بنابراین در حال حاضر نتوانسته ایم بازار مصرف داخلی را تامین نماییم و امروزه در حوزه بازار داخلی لوازم خانگی با کمبود جنس روبرو هستیم که بسیار قابل تامل می باشد.

✅ بازار داخلی، کالاهای ایرانی را نیز ملتهب کرده است

نماینده محصولات اسنوا در تبریز هم در این باره گفت: در خصوص کالاهای ساخت داخل باید متذکر شوم که از ۲ هفته پیش، محصولات تولیدی کاهش یافته و قیمت ها از سوی کارخانه های مربوطه افزایش پیدا کرده است در حالی که بهتر از این می شد بازار مصرفی کشور را کنترل نمود.

“محمدحسن نزاکت” افزود: سیار تعجب آور است که کالاهای ایرانی در مواجهه با تحریم ها به این سرعت عکس العمل نشان داده و نارضایتی شدید مشتریان داخلی را باعث می گردد.

وی تاکید کرد: متاسفانه مشکلات موجود، بازار داخلی اجناس ایرانی را نیز ملتهب کرده است.

✅ می گویند موجودی کالاها تمام شده است

مسئول شعبه ۱۰ فروش محصولات بوش نیز گفت: تغییراتی در قیمت محصولات این شرکت به وجود نیامده است اما در واقع، موجودی کالا صفر است!

“محمدرضا صدیق” افزود: آخرین سفارش مان که مربوط به ایام آغازین سال جاری است همچنان در گمرک بلاتکلیف مانده است و آخرین قیمت های محصولات نیز مربوط به تاریخ ۱۹ فروردین ماه ۹۷ می باشد که تغییری را در بر نداشته است.

وی اضافه کرد: البته موجودی اجناس به اتمام رسیده و باقی مانده ای وجود ندارد ولی از لحاظ تامین کالاها، ترخیص اجناس را در مبادی ورودی نداشته ایم.

✅ برخی ها دوست دارند مردم را اذیت کنند!

نماینده فروش محصولات سامسونگ هم در این خصوص گفت: ما هنوز نمی دانیم که جنس هست و نمی فروشند یا اینکه کلا جنس موجود نیست!

“محمدحسین مرادی” ادامه داد: شرکت مرکزی هر از گاهی به صورت جیره بندی تعداد ۳ دستگاه یخچال، ۴ دستگاه لباسشویی و ۱۵ دستگاه جارو برقی و فقط به صورت نقدی می فروشد و وقتی هم نرخ دلار در نوسان است وجوه واریزی ما را عودت می دهد تا وضعیت بازار مشخص شود!

وی افزود: ریتم عرضه تنوع کالاها هم بسیار بی نظم است به طوری که تلویزیون سامسونگ وجود دارد اما یخچال ساید بای ساید این شرکت اصلا یافت نمی شود و در صورت خوش شانسی با ۳۰ درصد افزایش قیمت فروخته می شود ما هم باید بسوزیم و بسازیم.

مرادی اضافه کرد: مشتریان با چک خریداری می کنند اما متاسفانه ما توان مالی چندانی نداریم زیرا اگر یک ماه دیگر نقد کنیم معلوم نیست برای آن محصول جایگزین پیدا کرد یا خیر…!
در مجموع، تعداد مشتریان ما ریزش کرده و از آن حجم خریداران سال قبل خبری نیست، مشتریان هم ناراضی هستند زیرا بازار لوازم داخلی عشقی شده و هر کس با هر سودی که دوست دارد می فروشد.

مرادی تاکید کرد: شرکت های بزرگ باید سیاست هایشان را اصلاح کرده و از احتکار دوری کنند زیرا در این دوران تعزیرات و بازرسی هم سودی ندارد.

این نماینده فروش در پایان گفت: سامسونگ در فصل زمستان گولر گازی به قیمت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می فروخت اکنون به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه می گردد در صورتی که می دانیم در انبار وجود دارد اما معلوم نیست چرا برخی ها دوست دارند فروشنده و خریدار را اذیت کنند!

 

حال باید منتظر و شاهد رفع مشکلاتی باشیم که به گفته برخی کارشناسان، حباب بازار نام گرفته و باید هر چه سریع تر از این مرحله حساس عبور نماییم که البته بازرسی، کنترل مداوم و کشف انبارهای محتکرانه برخی تولیدکنندگان بی انصاف را طلب می کند که به تعبیر بهتر، قتل اقتصاد کشور را نشانه گرفته اند.

? گزارش از: شهرام صادق زاده

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 5 =