کد خبر : 17162
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۷:۳۰

اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های آبخیزداری در کل کشور

اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های آبخیزداری در کل کشور

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در استان هزینه شد. به گزارش خبرنگار نصر، داور نامدار صبح امروز در نشست با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی، با بیان اینکه مدیریت آبخیزداری در استان با هدف تقویت سفره های

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در استان هزینه شد.

به گزارش خبرنگار نصر، داور نامدار صبح امروز در نشست با نمایندگان رسانه های آذربایجان شرقی، با بیان اینکه مدیریت آبخیزداری در استان با هدف تقویت سفره های آب زیر زمینی و و نیز حفظ و گسترش مراتع انجام می گیرد، گفت: سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در استان هزینه شد.

وی ادامه داد: این رقم قابل توجه است، به طوری که از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۹۱ تنها ۵۴ میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده و برای سال ۹۸ نیز ۳۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی جهت اجرای طرح های آبخیزداری استان تخصیص یافته است.

نامدار اضافه کرد: ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های آبخیزداری در کل کشور تخصیص یافته است.

وی گفت: معیشت روستائیان و عشایر وابسته به حفظ منابع طبیعی و آبخیزداری است و تمام اقدامات با هزینه صندوق توسعه ملی در این راستا صورت می گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال گذشته ۸۸ هکتار توسعه جنگل در ارسباران و نصب ۹۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی و پنل خورشیدی الکتریکی در روستاهای مناطق حفاظت شده جهت حفاظت جنگل ها انجام شده است.

نامدار در بخش دیگری از سخنان خود به تخریب مراتع توسط بهره برداران معادن اشاره کرد و گفت: بر اساس قانون بهره برداران باید نسبت به تسطیح منطقه مورد بهره برداری اقدام کنند و در این راستا این کار در دو معدن پوکه هروی به وسعت ۳۲ هکتار و معدن شانجان شبستر به وسعت ۱۰ هکتار انجام شده است.

وی تاکید کرد: با همکاری دستگاه قضایی استان معدن کاران را مجاب به اجرای این قانون خواهیم کرد.

نامدار در رابطه با خسارت های فعالیت مس سونگون به منابع طبیعی، تصریح کرد: ۷-۸ سال پیش در این معدن موازین بهره برداری رعایت نشده بود که این موضوع صورتجلسه شد و با همکاری دادستان ورزقان اداره‌کل منابع طبیعی و استانداری تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص اتخاذ گردید تا ۷۷ میلیارد تومان خزانه دولت واریز شود که تا به امروز ۴۸ میلیارد تومان واریز شده و ۲۳ میلیارد تومان باقی مانده است که پیگیر واریز آن به خزانه هستیم، ولی در مجموع همه اقدامات و مجوزها در مس سونگون چند سالی است که به صورت رسمی و قانونی انجام می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ماموریت ذاتی منابع طبیعی مقابله با تخریب و تصرف است، گفت: با تشکیل یگان‌های حفاظتی این تخریب و تصرفات با روند کاهشی روبه‌رو شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خاطرنشان کرد: تخریب و تصرف با زمین‌خواری متفاوت است، چرا که زمین‌خواری معمولاً در کنار شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتد و ما نیز پرونده‌های مهمی در این خصوص داریم.

نامدار با بیان اینکه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی ملی در استان وجود دارد که ۶۸۰ هزار هکتار آن جنگل و بقیه مراتع است، گفت: بیش از ۵۰ درصد تحت مدیریت منابع طبیعی می‌باشد و به عبارت دیگر بیش از ۵۰ درصد استان تحت‌پوشش ماست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر استفاده از سیانور در معدن طلای اندریان اذعان داشت: ما نظارتی بر روی بهداشت و سلامت آب نداریم ولی از این مورد با خبر هستیم که اداره کل حفاظت محیط زیست با این موضوع بسیار درگیر است، چرا که در این معدن به صورت انبوه از سیانور استفاده می‌شود.

نامدار در رابطه با آخرین وضعیت قوم تپه گفت: این منطقه وقفی است و متولی آن اداره کل اوقاف است، از این رو ما نمی‌توانیم وارد این موضوع بشویم ولی در هر صورت جلسه‌ای برای رسیدگی به این موضوع با مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه استان خواهیم داشت.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 3 =