کد خبر : 39075
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

کیفیت ساختمان‌ها با امنیت روانی جامعه گره خورده است

کیفیت ساختمان‌ها با امنیت روانی جامعه گره خورده است
امام جمعه تبریز در پیامی به بیست و ششمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: کیفیت ساختمان ها با امنیت روانی جامعه گره خورده و توجه به آن فراتر از توجیه خطاهای فردی، نیازمند بازنگری و بهبود نظام حکمرانی شهری است.

به گزارش نگاه، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم روز چهارشنبه در پیام خود به این اجلاس افزود: نظام حکمرانی شهری به معنای مجموعه سیاست‌ها، روابط و مسوولیت‌هایی است که روند سرمایه گذاری، ساخت و بهره برداری از ساختمان‌های شهری را مدیریت می‌کند.

وی اظهار کرد: در حالی که مطابق قانون، مسوولیت حکمرانی در حوزه مسکن با مدیریت شهری و وزارت مسکن است ولی نگاه غیرعلمی و یکسویه به صنعت ساخت، موجب ناتوانی از اعمال حاکمیت بر فعالان ساخت شده و در نهایت، شاهد ضایع شدن جان شهروندان، ازبین رفتن امنیت روانی، خدشه به روح و روان و احساسات بازماندگان، آسیب روحی سایر مردم و البته ورشکستگی صنعت ساخت در کشور می شود.

امام جمعه تبریز، با بیان اینکه تغییر این چرخه معیوب و تکرار شونده صرفا با بازنگری نظام حکمرانی شهری و با مشارکت کلیه ذی نفعان به ویژه نظام مهندسی در حوزه‌های مختلف ممکن می‌شود، گفت: تفکیک حاکمیت از تصدی گری، مشارکت جامعه مهندسی در نظام تصمیم گیری و توان علمی جامعه مهندسی که در قالب نظام مهندسی و دفاتر خدمات مهندسی سازمان یافته باید به موضوع فنی مدیریت شهری کمک کند.

حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داد: مشارکت موثر جامعه مهندسی در تصمیم گیری‌ها و پذیرش استقرار آن یک گام بزرگ در ارتقای نظام حکمرانی ساخت است و شفاف سازی و رفع تضاد منافع، صلاحیت سازندگان و تعمیم کنندگان، هدایت منابع مالی به طرح‌های پایدار، ساماندهی بازار مسکن و ارتقای دانش خریدان، استفاده از تکنولوژی نوین و ارتقای مصالح از جمله مواردی است که باید به آن‌ها در این زمینه توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح نظام حکمرانی شهری نیازمند مشارکت تمامی ذی نفعلان به ویژه نظام مهندسی و باور مدیریت شهری برای پذیرش مسوولیت خود در ساخت و جامعه‌ای پایدار است، یادآور شد: حذف نظام مهندسی از فرایندهای اخذ مجوز و تلاش برای تضعیف توان مالی آن در نهایت موجب ضعف در نظارت و زیان کلیات صنعت ساخت می‌شود.

حجت الاسلام آل هاشم، افزود: این همایش و همایش‌های مشابه آن، فرصتی برای یادآوری و تذکر نسبت به کیفیت و طرح آخرین مباحث علمی است.

۹۰ درصد مساحت ایران بر روی گسل های زلزله قرار دارد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در این اجلاس با تاکید بر اینکه یکی از کارهای واجب در حیطه مهندسی بحث نظارت است زیرا با جان انسان‌ها در ارتباط است، گفت: ۹۰ درصد مساحت ایران بر روی گسل‌ قرار دارد و این کشور از کشورهای زلزله خیز دنیا بوده بنابراین فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان از واجبات است.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، افزود: از سال ۷۴ که قانون نظام مهندسی تصویب شده تاکنون، تلفات و خسارت های ناشی از زلزله‌ها در کشورمان خیلی کاهش یافته و این امر در اثر کار ارزشمند مهندسان است.

وی با بیان اینکه مهندسان باید به مالکان و پیمانکاران توصیه کنند که از مصالح استاندارد در ساخت و ساز استفاده کنند تا شاهد حادثه دیگری مثل متروپل نشویم، اظهار کرد: تعرفه‌های خدمات مهندسی با توجه به مشکلات اقتصادی کنونی کم است و باید به نفع نظام مهندسی اصلاح شود.

حجت الاسلام میرتاج الدینی، ادامه داد: هم اکنون قانون نظام مهندسی از سوی نمایندگان مجلس در حال چکش کاری بوده و در صورت طرح در صحن علنی مجلس برای تصویب، از سوی نمایندگان مورد حمایت قرار می گیرد.

همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در اجرای نهضت ملی مسکن موجب ارتقای کیفیت ساخت و سازها شده است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در این اجلاس با اشاره به فعالیت‌ها و همکاری‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با این اداره کل در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، گفت: این همکاری موجب ارتقای کیفیت ساخت و سازها از لحاظ فنی و رسیدگی سریع به نقشه‌ها و محاسبات این طرح شده است.

امیر بخشی زاده، با بیان اینکه روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن به علت افزایش تولید در حوزه مسکن بر کسی پوشیده نیست، افزود: در زمان کنونی ۷۷ هزار واحد ساختمانی در سطح استان در حال ساخت بوده که بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی اظهار کرد: در دور دوم سفر رییس جمهور به آذربایجان شرقی ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی افتتاح و تحویل مردم شد و حدود سه هزار واحد در حال آماده سازی برای تحویل به مردم در هفته دولت است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن، وظیفه اصلی وزارت راه و شهرسازی است که در این راستا بیش از ۹ هزار هکتار در استان تامین شده که یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن دارای کاربری مسکونی است و گنجایش ساخت بیش از ۱۰۰ هزار واحد را دارد.

بخشی زاده، با بیان اینکه تعهد سازمانی این اداره کل ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی است، ادامه داد: رتبه استان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سال گذشته ۲۹ بود که با تلاش همکاران و دستگاه‌های خدمات رسان و سایر دستگاه ها این رتبه در سال جاری به هفت رسیده است.

وی با اشاره به زمین‌های اهدایی در قالب طرح جوانی جمعیت، یادآور شد: فردا طی مراسمی بیش از ۱۵۰ قطعه زمین برای افراد واجد شرایط طرح جوانی جمعیت و خانواده‌های دارای سه فرزند تحویل می‌شود که این تعداد در شهریور به ۵۰۰ قطعه می رسد.

بیست‌ و ششمین اجلاس هیات عمومی نظام‌ مهندسی ساختمان کشور با حضور حدود ۵۰۰ نفر از اعضای هیات مدیره و ارکان نظام مهندسی ساختمان سراسر کشور طی روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر ماه به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان شرقی در مرکز همایش های هتل لاله پارک تبریز برگزار می شود.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × پنج =