کد خبر : 23762
تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۵

از جایگاه شوراها تا ارزیابی عملکرد شورای شهر تبریز

از جایگاه شوراها تا ارزیابی عملکرد شورای شهر تبریز

شوراهاي اسلامي شهر و روستا به عنوان نهادي مدني برخاسته از بطن مردم و جامعه علی رغم تاثيرگذاري در تصميم گيري ها و تصميم سازي ها هنوز هم جايگاه خود را به نحو احسن در ميان مسئولان و جامعه پيدا نكرده است . به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نگاه آذربایجان : وحید یوسفی ، شورا

شوراهاي اسلامي شهر و روستا به عنوان نهادي مدني برخاسته از بطن مردم و جامعه علی رغم تاثيرگذاري در تصميم گيري ها و تصميم سازي ها هنوز هم جايگاه خود را به نحو احسن در ميان مسئولان و جامعه پيدا نكرده است .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری نگاه آذربایجان : وحید یوسفی ، شورا به معناي رايزني و همفكري و يك اصطلاح اسلامي بر گرفته از قرآن و سنت پيامبر اسلام(ص) است، اين واژه دو بار در قرآن كريم به عنوان يك فعاليت قابل تحسين جمعي ذكر و اسم يكي از سوره هاي اين كتاب آسماني است.
اشاره قرآن به كلمه شورا، نشان از اهميت مساله مشورت در دين دارد و اين مهم فقط به موضوعات اجتماعي محدود نمي‌شود بلكه نياز است در هر امري مشورت و رايزني صورت گيرد.
امروزه با توجه به افزايش جمعيت و دشوار بودن مديريت كشورها، موضوع شورا اهميت بيشتري پيدا مي كند و بدون وجود اين نهاد، كارها و امور شهري و حتي روستايي به درستي پيش نمي رود.
با گذشت سال ها و فعاليت پنج دوره شوراها با اينكه اين نهاد مردمي تجربيات زيادي كسب كرده و به پختگي رسيده است. به مناسبت روز شورا سراغ دو عضو شورای شهر تبریز رفته ایم که از زمان تشکیل، افت خیز و اتفاقات عجیب زیادی از پرتاپ قندان در شورا تا دستگیری به اتهام ارتشا را از سرگذارنده است و حالا با طی کردن این مسیر پر پیچ خم وارد به بیست و چهار سالگی اش می شود.

شورای پنجم در بحث سیاستگذاری شورایی و بُعد نظارتی موفق عمل کرده است.

فریدون بابایی اقدام عضوی که دو دوره متوالی است در این نهاد مردمی سابقه دارد ، می گوید : شورای چهارم شهر تبریز از حیث های مختلفی از جمله تعداد اعضا ، وجود افراد مستقل و منابع مالی موجود با شورای پنجم تفاوت زیادی دارد. با وجود اینکه در شورای فعلی نقش جریانات سیاسی پر رنگ تر از شورای قبلی است اما به لطف احترام متقابل اعضا نسبت به یکدیگر ، شورا در فضایِ آرام و خردم جمعی به کار خود ادامه می دهد. بنابرین شورای پنجم از حیث مباحث سیاستگذاری شورایی ، نظارتی و فساد زدایی از ساختار اداری و تسویه بدهی های پیشین بهتر از شوراهای قبلی تبریز عمل کرده است. ناگفته پیداست شورای چهارم نیز باتوجه به شرایط مالی زمان خویش در حوزه عمرانی و آبادانی موفقیت هایی داشته است.

کرونا نشان داد ، شورا در تصمیم گیری های دولت هیج جایگاهی ندارد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تبریز ادامه می دهد : فلسفه وجودی نهاد ِمردمی شورا در قانون، تسریع در حل معضلات شهری و توسعه همه جانبه شهر است. شوراها بایستی در مقام وکیل شهروندان به وظایف ذاتی خویش عمل کنند. از طرفی جایگاه شورا در ساختار کلان کشوری با جایگاه قانونی خویش فاصله زیادی دارد. گواه اینکه در قضیه کرونا برای عبور از شرایط بحرانی به نقش شورا توجهی خاصی نشد و در تصمیم گیریی ها هیچ نقش و جایگاه برای شورا در نظر گرفته نشد. یا در مورد توجه به حاشیه نشینی ،مسکن و شهرسازی که متولی زمین و دخیل در حاشیه نشینی است اما جای تامل دارد از خودمان بپرسیم این مجموعه چقدر از شورا که در خط مقدم حل مسئله حاشیه نشیتی ایستاده است چقدر حرف شنویی دارد؟

این عضو شورا می گوید : اگر قرار باشد نمره و امتیازی به شورای فعلی داده شود .این مردم هستند که باتوجه عملکرد چهارساله و مشکل گشایی شورا باید نمره بدهند.

محرم محمدزاده دیگر شورای شهر تبریز در مورد عملکرد شورا می گوید؛ در شورای پنجم اقدام های موثری با همفکریِ عقلایی اعضا انجام گرفته است. برای مثال با تصویب شورا بودجه کلانی برای نهضت آسفالت به تمامی پیمانکاران مرتبط هشدار داده شده است تا کیفیت آسفالتی که در سال ۹۹ ریخته میشود طوری باشد که حداقل ۱۰ سال ماندگاری داشته باشد . اگر غیر این باشد متولیان اجرایی این کم کاری موظف به پاسخگویی در مراجع قضایی هستند.

به عملکرد شورای پنجم نمره ۱۹ می دهم.

نائب رئیس کمیسیون عمران شورا با ارزیابی اقدامات شورا ادامه می دهد : شورای با اجرای پروژه هایی من جمله تزریق پول برای پیشرفت پروژه مترو و نهضت آسفالت گرفته تا بحث نظارتِ شورایی در این سه سال ، عملکرد قابل قبولی داشته است. اگر قرار باشد به شورای فعلی نمره بدهیم باتوجه به کارنامه شورا ۱۹ می دهم.

اگر در ادوار مختلف شورا به اندازه شورای پنجم نظارت انجام می گرفت اوضاع خیلی بهتر از این ها بود.

عضو کمیسیون تحقیق و نظارت شورا ادامه می دهد : شورای فعلی از بُعد نظارتی واقعا خوب عملکرد است حتی در این‌ راستا تخلفات زیادی در کمیسیون تحقیق مربوط به پنج ، شش سال پیش بررسی شده و به همراه تمامی مستندات به مراجعه قضایی تحویل داده شده است . اگر در دوره چهارم شورا به اندازه شورای فعلی به وظیفه ذاتی خویش یعنی نظارت عمل می کرد اوضاع مطمئنا خیلی بهتر از امروز می شد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفت + 9 =