کد خبر : 17040
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۷:۳۶

کنار گذاشتن علما از علل انحراف نهضت مشروطه بود

کنار گذاشتن علما از علل انحراف نهضت مشروطه بود

 نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که کنار گذاشتن علما یکی از علل شکست و انحراف مشروطه بود، افزود: نقش علما در پیروزی نهضت مشروطه به حدی پررنگ بود که حتی شرق شناسان هم اعتراف می‌کردند که انقلاب مشروطه، انقلاب روحانیت است.برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی

 نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان این‌که کنار گذاشتن علما یکی از علل شکست و انحراف مشروطه بود، افزود: نقش علما در پیروزی نهضت مشروطه به حدی پررنگ بود که حتی شرق شناسان هم اعتراف می‌کردند که انقلاب مشروطه، انقلاب روحانیت است.برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سهند به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل‌هاشم در نشست شورای راهبردی همایش ملی “عدالت‌خواهی از انقلاب مشروطه تا گام دوم انقلاب” اظهار کرد: سه محور “عدالت، عقلانیت و معنویت” جوهره اصلی حرکت توحیدی جمهوری اسلامی ایران برای تحقق جامعه توحیدی عادلانه است. 
  
وی با اشاره به اهمیت توجه به علل به انحراف کشیده شدن نهضت مشروطه گفت: باید به این نکته توجه کرد که چنین جنبشی که از حمایت همه جانبه مردم و روحانیت برخوردار بود، چگونه به انحراف کشیده شد؟ در حالی که مشروطه یکی از نهضت‌های مهم بود که طبق گفته‌ی روشنفکران دینی با نیروی مذهب شروع شده و با حمایت علما به پیروزی رسید . 
نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی مشروطه، رضاخان در کمتر از دو دهه توانست با استفاده از زر و زور و حمایت انگلستان دوباره به سلطنت رسیده و استبداد را به مملکت برگرداند . 
وی با تاکید بر این‌که نبود نظارت علما در مجلس یکی دیگر از علل شکست یا انحراف نهضت مشروطه بود، گفت: بر اساس متمم قانون اساسی مشروط باید پنج مجتهد تراز اول، به عنوان هیات ناظر بر مصوبات در جلسات مجلس حضور می‌یافتند تا مصوبات مجلس مغایرتی با احکام اسلام نداشته باشد، اما هیچوقت این موضوع اجرایی نشد و بدین ترتیب زمینه‌های انحراف مشروطه ایجاد شد . 
  
حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان این‌که سلب اعتماد مومنان دیگر علت شکست و انحراف نهضت مشروطه بود، افزود: بعد از پیروزی انقلاب مشروطه، فضا برای نشر عقاید مختلف و تشکیل انجمن‌ها و گروه‌ها بطور علنی فراهم شد که دشمنان با این فضا مخالفت کرده و از سوی دیگر اعتقادات مذهبی مردم توسط روشنفکران غربی مورد هجمه و تمسخر قرار گرفت، از این رو به تدریج منجر به شکست انقلاب مشروطه شد . 
  
وی با تاکید بر این‌که وجود روشنفکران غرب‌زده دیگر علت انحراف نهضت مشروطه بود، افزود: در اواسط سلطنت ناصرالدین شاه برخی افراد تحصیل کرده غرب تحت تاثیر مکاتب غرب قرار گرفته و با تشکیل انجمن‌ها و گروه‌های مختلف با هدف ترویج فرهنگی غرب فعالیت ‌کردند؛ تا جایی که تعداد این انجمن‌ها در تهران به حدود ۱۴۰ انجمن رسیده بود و حدود ۳۰ هزار عضو داشت . 
  
وی با بیان این‌که از صحنه خارج شدن مردم یکی دیگر از عوامل شکست یا انحراف نهضت مشروطه بود، گفت: این موضوع نیز تاثیر بسزایی در انحراف نهضت مشروطه داشت و سکوت مردم در صحنه‌های مختلف، باعث تشکیل مجلس موسسان و انتقال سلطنت به رضا خان شد . 
  
نماینده ولی فقیه در استان برگزاری همایش «عدالت خواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب» را بسیار با اهمیت توصیف کرد و افزود: این همایش بسیار ارزشمند بوده و مایه خرسندی است که طی چند سال گذشته همایش‌هایی با مضمون پرداخت علمی به نهضت مشروطه برگزار شده است. 
  
ضرورت تشکیل شورای سیاست‌گذاری برای تداوم برگزاری همایش 
معاون هماهنگ کننده سپاه عاشورا نیز در این نشست اظهار کرد: تاکنون جلسات مختلفی در راستای برگزاری این همایش برگزار شده و این همایش در قالب چهار کمیته فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. 

الیاس گل‌محمدزاده خاطرنشان کرد: این همایش طی سال‌های گذشته با قدرت برگزار شده و برای تداوم برگزاری آن تشکیل شورای سیاست‌گذاری و برنامه ریزی ضروری است. 
وی با تاکید بر این‌که وحدت رویه در اقدامات اجرایی در سالروز گرامیداشت نهضت مشروطه نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا نقش پراهمیت این موضوع نشان داده شود، یادآور شد: محورهای همایش نیز بطور علمی تعیین شده و مورد استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان خواهد بود. 
  
نگاه آسیب شناسانه به گذشته و ارائه راهکار برای آینده در همایش «عدالت‌خواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب» 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز نیز در این نشست خاطرنشان کرد: طی چندین سال است که همایش نهضت مشروطه به همت بسیج اساتید و بسیج فرهنگیان استان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار می‌شود و جزو معدود برنامه‌هایی است که هیچگاه متوقف نشده و همه ساله برگزار شده است که نشان از اهمیت بسزای این موضوع دارد. 
  
 عزیز جوانپور با تاکید بر این‌که همایش مشروطه در سال‌جاری با گام دوم انقلاب نیز مرتبط شده و بر با محوریت عدالت‌خواهی برگزار می‌شود، افزود: با توجه به این‌که اولین گام نهضت مشروطه با عدالت خواهی شروع شده و همچنین مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب بر عدالت تاکید بسیار کرده‌اند، از این رو همایش تحت عنوان “عدالت‌خواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب” تعیین شده است. 
  
وی با بیان این‌که این همایش نگاهی آسیب شناسانه به گذشته داشته و همچنین راهکارهای تحقق عدالت در گام دوم انقلاب ارائه خواهد شد، افزود: خواستاریم تا از تفرق برنامه‌های سالروز گرامیداشت مشروطه جلوگیری شده و برنامه‌ها در یک ریل مشخص برگزار شوند. 
  
وی در خاتمه بر اهمیت تشکیل شورای سیاست‌گذاری همایش تاکید کرد و گفت: در قالب این شورا، تمامی برنامه‌ها با حمایت دبیرخانه انجام شود. 
  
کتاب مجموعه مقالات همایش نهضت مشروطه، مرجعی غنی و ارزشمند است 
رئیس سازمان بسیج فرهنگیان نیز در این نشست با بیان این‌که تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا همایش بصورت غنی و علمی برگزار شود، افزود: هفت سال پیش چندان مرجع علمی غنی و جامعی در حوزه مشروطه نداشتیم اما اکنون در این حوزه منبع بسیار ارزشمندی در دست داریم و مجموعه مقالات همایش طی سال‌های گذشته در قالب شش جلد کتاب در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان این حوزه قرار دارد؛ مقالات برگزیده این دوره از همایش نیز در قالب کتاب چاپ خواهد شد. 
  
مسلم اورنگی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این‌که باید برای هویت بخشی به نسل جوانان تلاش کنیم، افزود: معرفی تاریخ اصیل و بازگو کردن آن باعث هویت بخشی به نسل جوان می‌شود که در این رابطه کمر همت بسته‌ایم. 
  
وی با تاکید بر این‌که مشارکت جدی بین آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها یکی از شاخص‌های اصلی همایش “عدالت خواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب” است، بیان کرد: سخنران ویژه این همایش دکتر عبدالحسین خسروپناه، رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران خواهد بود. 
  
اورنگی در ادامه به برگزاری همایش «نقش آموزش و پرورش در عملیاتی ساختن گام دوم انقلاب» در تبریز در دهم اردیبهشت سال‌جاری اشاره کرد و گفت: این همایش بسیار غنی بود و بازخوردهای خوبی نیز در پی داشت؛ بعد از برگزاری همایش نیز ۳۵ هزار معلم در قالب کارگاه ویژه معلمان بیانیه گام دوم را مطالعه کردند. 
  
وی در خاتمه تاکید کرد: آموزش و پرورش بهترین بستر برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است. 
  
مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این نشست بر جلوگیری از پراکنده‌کاری در مورد برنامه‌های سالروز گرامیداشت مشروطه تاکید کرد و گفت: در این رابطه به وحدت رویه نیاز داریم تا جایگاه تبریز در نهضت مشروطه به خوبی بیان شود. 
 
گفتنی است، در این نشست مقرر شد شورای سیاست‌گذاری همایش ملی مشروطه در تبریز تشکیل شده و همچنین برنامه‌ها با وحدت رویه برگزار شود. 
  
همایش عدالت خواهی از مشروطه تا گام دوم انقلاب، ۱۴ مرداد ماه سال جاری در تالار شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار می‌شود . 
  
این همایش ملی در محورهای «مبانی و مفهوم شناسی عدالت از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی»، « مطالعه تطبیقی آرمان عدالت‌خواهی در نهضت مشروطه، انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم »، « آسیب شناسی آرمان عدالت‌خواهی و مسئله نفوذ در نهضت مشروطه، انقلاب اسلامی و بیانیه گام دوم »، « دولت سازی، تمدن سازی و مسئله عدالت خواهی»، « آینده‌پژوهی و مسئله عدالت‌خواهی از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی»، « عدالت و ارزیابی عملکرد پارلمان و مجلس از نهضت مشروطه تا کنون»، «عدالت، عدالت خواهی و پیشتازی آذربایجان و تبریز از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی»، «عدالت و مشروعیت نظام سیاسی از نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی»، « عدالت و عدالت خواهی در گفتمان مرجعیت و رهبری از نهضت مشروطه تا گام دوم انقلاب اسلامی» و سایر موضوعات مرتبط با عنوان همایش برگزار می‌شود.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − دوازده =