کد خبر : 15518
تاریخ انتشار : جمعه ۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷

چرا تبریز به کانون دیپلماسی تبدیل نمی شود؟

چرا تبریز به کانون دیپلماسی تبدیل نمی شود؟

چند روز پیش در حالی استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شورای سیاست گذاری دهمین اجلاس رشد و توسعه شهری اوراسیا بر ضرورت تبدیل شدن کلانشهر تبریز به پایتخت دیپلماسی در خاورمیانه تاکید کرد که چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ۳۱ خرداد ماه با ظریف، همتای ایرانی اش در شهر اصفهان دیدار کرد. امری که تعجب

چند روز پیش در حالی استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شورای سیاست گذاری دهمین اجلاس رشد و توسعه شهری اوراسیا بر ضرورت تبدیل شدن کلانشهر تبریز به پایتخت دیپلماسی در خاورمیانه تاکید کرد که چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه ۳۱ خرداد ماه با ظریف، همتای ایرانی اش در شهر اصفهان دیدار کرد.

امری که تعجب همگان را برانگیخت و این پرسش را در اذهان متبادر کرد که چرا تبریز میزبان دیدار وزرای خارجه ایران و ترکیه نشد.مگر جایگاه استراتژیک تبریز کمتر از اصفهان است که میزبانی مقامات کشورهای خارجی به خصوص کشورهای همسایه که قرابت فرهنگی و اقتصادی با استان آذربایجان شرقی دارند از شهر اولین ها سلب می شود.
ما نیز به گفته استاندار محترم صحه می گذاریم که حوزه دیپلماسی در استان نواقصاتی دارد و باید ضعف ها شناسایی و رفع شود.چه اگر این کاستی ها نبود اکنون به جای حسرت از دست دادن فرصت های بی شمار رویداد تبریز ۲۰۱۸ باید بر دستاوردهایش مباهات می کردیم.مراسمی که قرار بود با حضور روسای جمهور و مقامات چند کشور همسایه در تبریز افتتاح شود اما ضعف دیپلماسی و نبود اراده و کارامدی لازم در بین مدیران استانی حاصلی به همراه نداشت.
واقعیت این است که با سخنرانی های تکراری و برگزاری همایش های بی خاصیت نمی توان جایگاه تبریز را در عرصه دیپلماسی بین الملل ارتقا و یا تقویت کرد.اگر نقشه راهی برای تبدیل تبریز به پایتخت دیپلماسی تدوین نشود و مسئولان استان در این زمینه هدف گذاری نکنند باز هم شاهد به کما رفتن دیپلماسی در این خطه خواهیم بود همانند شهریور سال گذشته که قرار بود تبریز میزبان اجلاس سه جانبه روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران شود اما به دلایلی و تنها به خاطر ضعف مسئولان اجرایی استان این اجلاس به تهران منتقل شد.
جایگاه استراتژیک تبریز چه به لحاظ اقتصادی و چه به لحاظ صنعتی قابل کتمان نیست و هیچ کس نمی تواند آنرا نادیده بگیرد. بنابراین این شهر قابلیت تبدیل شدن به پایتخت دیپلماسی در کشور را دارا می باشد به شرط آنکه مسئولان ارشد آذربایجان شرقی به خصوص نماینده ولی فقیه در استان با رایزنی با دستگاه دیپلماسی کشور و نیز همدلی و همت خود، تبریز را به جایگاه واقعی خود در این عرصه برسانند.
خوشبختانه امکانات و زیرساخت های لازم از قبیل هتل ها، مراکز  اقامتی و رفاهی، جاذبه های گردشگری و فرودگاه برای میزبانی کلانشهر تبریز از اجلاس های دو جانبه و چند جانبه و یا رویدادهای بین المللی وجود دارد و در صورت همکاری وزارت خارجه و اراده استانداری آذربایجان شرقی این شهر می تواند به کانون دیپلماسی در کشور و حتی خاورمیانه تبدیل شود.

طاهر خیری – روزنامه نگار

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده + 10 =