کد خبر : 27669
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴

چالش های زیست محیطی مس سونگون

چالش های زیست محیطی مس سونگون

مدیر محیط زیست و منابع طبیعی مجتمع مس سونگون گفت: علی رغم سوء تبلیغات و شیطنت هایی که متاسفانه بعضی اوقات در رسانه ها اتفاق می افتد، مجوزهای معدن و زیست محیطی که ما می گیریم، محدود می شود .

به گزارش نگاه ،غلامرضا مظاهری در جمع خبرنگاران در رابطه با اقدامات زیست محیطی در این مجتمع اظهار داشت: بحث نظارتی و پایش های مونیتورینگ وجود دارد که بر کل آب های منطقه، آب های سطحی، رودخانه ها، چشمه ها و چشمه های سد باطله و گمانه هایی که چاه های عمیق تعبیه شده است نظارت دارد و از آن ها نمونه برداری و پایش انجام می شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص بحث جنگل کاری، مرتع کاری و پوشش گیاهی مناطقی که جاده کشی شده و احیا شده اند در آنجا درختکاری صورت گرفته است، در کناره ها و حوزه سد ها هم با همکاری سازمان منابع طبیعی، تابلوهایی مبنی بر کاشت و احیای مراتع و درختکاری ها درج شده است.

مظاهری اذعان کرد: ما قراردادهایی در بحث فضای سبز، گل کاری، درختکاری، احیای مراتع و حتی قسمت هایی که از قبل در آنها تخریب هایی صورت گرفته و پوشش گیاهی آنها ضعیف است (مثل جنگل ارسباران) برون سپاری شده اند و همکاری با آن ها صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون ۸۵۰۰۰ اصله درخت کاشته شده و حدودا ۵ هکتار مرتع کاری هم داشته ایم که پوشش های مرتعی را احیا کرده ایم.

مدیر محیط زیست و منابع طبیعی مجتمع مس سونگون اذعان کرد: در بحث عشایر برای اینکه مراتعی که در دست عشایر هستند، هنگام تخریب یا مرتع کاری به آن ها آسیبی نرساند، از آنها خریداری شده است.

وی همچنین اظهار داشت: مس سونگون از ابتدای استارت، با ارزیابی های زیست محیطی شروع شده است، این ارزیابی ها با شرکت «آی.ام.سی» انگلیسی، هم به جهت اینکه از وام های خارجی استفاده کنیم و هم برای اینکه ارزیابی های زیست محیطی اولیه، با شرکت های داخلی ما انجام گرفته بود انجام شده است، کلیه این جوانب از بعد فنی، اقتصادی، زیست محیطی و حتی اجتماعی و اشتغال منطقه بررسی شود.

مظاهری در پاسخ به اینکه مجتمع و معدن مس سونگون می تواند در دل جنگل های ارسباران فعالیتی داشته باشد نیز گفت: با توجه به امتیازاتی که داشتیم و با توجه به اقدامات و پیشگیری هایی که در زمینه زیست محیطی می توانستیم انجام دهیم، در کنار استارت این قضیه انجام گرفت و با مجوزهای زیست محیطی که داشتیم  اقداماتی را   ارائه کرده و برنامه ای که دادیم، فعالیت خود را در این مجموعه شروع کردیم.

وی خاطرنشان کرد: مهم ترین پروژه و اقدام زیست محیطی که خوشبختانه از آن زمان پیش بینی شده است، سد های باطله، تاج سد، پاشنه سد و همچنین قسمت پایینی سد است که هرگونه سرریز و نشتی های مجازی که در این سد تعریف شده است، برگشت داده می شود و ما مجددا از آب آن استفاده می کنیم.

مدیر محیط زیست و منابع طبیعی مجتمع مس سونگون در ادامه گفت: به جهت ارزش و اهمیتی که ما برای همسایگان، ذی نفعان و منطقه خود قائل هستیم، سدی در نظر گرفتیم که پساب ها و مواد باطله در آنجا دپو می شود و از تاج سد و قسمت های دیگر، توزیع می شود و در قسمت بعد، آب زلال وجود دارد که نزدیک ۴۰ درصد نیاز ما را تامین می کند و از این فرایندها بین ۳۵ تا ۴۰ درصد آب برگشتی داریم.

وی در ادامه گفت پمپ های شناوری که روی آب قرار دارند آب زلال ما را مجددا پمپاژ می کنند. ما بیش از ۹۲ درصد آب مصرفی کل مجتمع، کارخانه و قسمت های مختلف را از این آب های برگشتی تامین می کنیم و جایزه جهانی «ایست» که یک جایزه اروپایی است را نیز با این کار کسب کرده ایم.

مظاهری خاطرنشان کرد: این سدهای باطله با تاریخ انقضای ۳۱ ساله طراحی شده اند و اگر بحث بازیابی آب ما وجود نداشت، شاید اصلا این ۳۱ سال به ۵ سال هم نمی رسید ولی با هدف بازیابی آب و اهداف زیست محیطی، آن را ۳۱ ساله طراحی کرده ایم.

مظاهری همچنین اظهار داشت: شرکت ما حداقل اولین یا دومین شرکت معدنی در دنیا است که این پساب را با ارتفاع ۴۰۰ متری پمپاژ می کند و به این شکل دپو کرده و آب را باز می گرداند.

مدیر محیط زیست و منابع طبیعی مجتمع مس سونگون در پایان گفت: در دنیا و حتی در سرچشمه که صنعت مشابه ما می باشد، اکثرا به شکل ثقلی این پساب منتقل می شود و هیچ هزینه ای هم ندارد ولی در اینجا با هزینه خیلی گزاف این پمپاژ صورت می گیرد و در طی ۳۱ سال آینده، ۳۸۸ میلیون تن ماده جامد خشک در اینجا دپو خواهد شد که ما آن را به عنوان منابع معادن آینده در نظر خواهیم گرفت که حتی با تکنولوژی های جدید در دنیا، مجددا بتوان از اینجا مس استحصال کرد.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − هشت =