کد خبر : 7594
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۹:۰۷

پیش به سوی وان بیخیال تبریز ۲۰۱۸!

پیش به سوی وان بیخیال تبریز ۲۰۱۸!

در روزهایی که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده بازگشایی خط آهن تبریز وان آن هم در آستانه عید فطر تردید های حضور بیش از پیش ایرانیان را این شهر مرزی ترکیه را دو چندان کرده است.        شهر تبریز به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم در طول تاریخ

در روزهایی که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده بازگشایی خط آهن تبریز وان آن هم در آستانه عید فطر تردید های حضور بیش از پیش ایرانیان را این شهر مرزی ترکیه را دو چندان کرده است.

پیش به سوی وان بیخیال تبریز 2018!
    

 

شهر تبریز به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم در طول تاریخ همواره مورد توجه بوده و همین مساله موجبات رشد و توسعه آن را فراهم آورده است تا جایی که وجود بزرگترین بازار سرپوشیده ایران در این شهر موید این نکته است که توسعه تبریز بر محور بازار و داد و ستد کالا صورت گرفت. تاجرانی که برای خرید فرش، کفش چرمی، انگشتر، ظروف مسی، مواد غذایی غنی و … به این کهن شهر می آمدند تا این کالاها  را به عنوان اجناس گران بها  از تبریز به دیار خود ببرند.

بازار تبریز

بازار و جاده ابریشم پای قطار را به تبریز باز می کنند

با ورود قطار به کشور تبریز هم از جمله جاهایی بود به دلیل اهمیت موقعیتی و اقتصادی صنعتی در اولویت مکان هایی قرار گرفت که ریل راه و سوت قطار به آنجا باید می رفت. قطاری که با ورود به آذربایجان به از میانه و مراغه عبور به تبریز رسید و  تبریز را به ترکیه  و نخجوان هم وصل کرده است. هر چند سالها قرار است برای کاهش زمان سفر خط آهن مستقیمی از میانه به تبریز کشیده شود.

Image title

ایمنی و ارزان دلیل استقبال روز افزون از قطار

قطار و صنعت ریلی علاوه بر اهمیت در نقل و انقال کالا، مسافرت را ایمن و هم ارزان می ساخت  و همین مساله  روز به روز میزان استفاده از آن را در سراسر کشور خصوصا در تبریز و آذربایجان بیشتر کرد.قطار در این سالها برای تبریزی ها هم خاطرات شیرین داشته هم تلخ؛ خاطرات از جنس حضور در جبهه ها و یا مسافران قطار که برای عزای امام رضا راهی مشدهد شدند اما به مقصد نرسیدند و در آتش سوختند.

امتداد خط آهن از تبریز تا نخجوان و ترکیه تیغ دو لبه تهدید و فرصت

امتداد خطوط ریلی در تبریز به ترکیه و نخجوان، راه آهن آذربایجان را در سالهای اخیر مورد توجه مسافران قرار داده است.  مسافرانی که با انگیزه تفریحی از تبریز و دیگر نقاط ایران  حمل و نقل ریلی را به دلیل هزینه های پایین برای مسافرت خارجی خود انتخاب کرده بودند.

قطار تبریز وان

موج گردشگران ایرانی در ترکیه با عکس های تاریخی در مرز رازی

اما این پایان کار نیست در سالهای اخیر با  موج رکود، تورم و تعطیلی واحدهای تولیدی در کشور از یک سو و تقویت اقتصاد ترکیه خصوصا در دو بخش توریست و صنعت نساجی، استفاده از کالاهای ترکیه و بالاخص پوشاک مورد مصرف کنندگان ایران قرار گرفت. همین امر موجبات مسافرت پیش از ایرانیان را به ترکیه فراهم آورد تا جایی که وزیر گردشگری ترکیه در آخرین آمارهای ورود گردشگران اعلام کرد که ایرانیان سهم بیش از ۳۵ درصد کل گردشگران ورودی را به ترکیه در یک سال اخیر  کسب کرده اند!شهر وان ترکیه هم به دلیل نزدیکی به مرز ایران و دارا بودن جاذبه های خرید و توریستی توامان یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی به ترکیه بود که تصاویر ازدحام جمعیت مردم در مرز رازی خوی در آستانه عید هم مورد توجه کاربران ایرانی شبکه اجتماعی قرار گرفت.

مرز رازی

راه اندازی خط آهن تبریز وان؛ از خوشحالی زیرکانه وزیر راه ترکیه تا شعف بی مورد مسئولین ایرانی

در سالهای پیش خط ریلی ایران ترکیه که از طریق مرز بازرگان به هم متصل می شدند بیشتر مورد توجه کسانی بود که به مقصد ایغدیر و دیگر شهرهای ترکیه می رفتند که حرکت قطارها در این مسیر در طول سه سال گذشته به دلیل نا امنی های موجود در غرب ترکیه به حالت تعلیق درآمد . اما در دو روز گذشته مسئولین راه آهن کشو مان با افتخار از بازگشایی خط آهن تبریز به ترکیه و به خصوص به مقصد شهر وان  در آستانه عید فطر خبر دادند.

قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن در این خصوص  می گوید: پیش از این دو قطار از تبریز به وان و همچنین استانبول و آنکارا داشتیم که به دلیل ناامنی‌ها در کشور ترکیه سیر آن متوقف شد، اما با بهبود شرایط قرار شد تا چند هفته آینده فعلاً قطار تبریز ـ وان راه‌اندازی شود،مسیر آنکارا و استانبول توسط کشور ترکیه در حال بازسازی است که پس از تکمیل این خط، قطار تبریز به استانبول و آنکارا هم راه‌اندازی می‌شود.خبری که وزیر راه شهرسازی ترکیه با افتخار از آن سخن گفت که با راه اندازی این خط ریلی با حضور گردشگران ایرانی توسعه استان وان ترکیه روز افزون  شود.

قطار تبریز وان

قطار تبریز وان بی بهره برای تبریز ۲۰۱۸

علیرغم اظهارات مدیر کل راه آذربایجان که سعی کرده راه اندازی این قطار را در جهت جذب گردشگر خصوصا در اهداف برنامه های تبریز ۲۰۱۸ نشان دهد برنامه حرکت قطار به گونه ای است این قطار در عمل تنها شاهد حضور مسافران ایرانی خواهد شد که برای خرید و استفاده از تخفیف های عید فطر به وان سفر خواهند کرد.

تبریز 2018

ارسلانی با بیان اینکه  راه‌اندازی قطار تبریز –وان نیز در راستای رویداد تبریز ۲۰۱۸ و وجود جاذبه‌هایگردشگری متعدد در استان صورت می‌گیرد در این خصوص می گوید:  براساس برنامه‌ریزی اولیه این قطار هفته‌ای یک رام و به صورت شب‌رو خواهد بود طوری‌که شب از سمت تبریز به طرف وان حرکت و صبح روز بعد در وان توقف کرده و بعدازظهر همان روز مسیر برگشت به سمت تبریز را طی خواهد کرد که البته با استقبال استقبال مسافران قابل افزایش خواهد بود و با توجه به تردد روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر از مرز پیش‌بینی می‌شود استقبال از این قطار و برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت باید در اولویت کاری راه آهن باشد.

 وقتی تکمیل نشدن قطار تبریز میانه فرصت حضور گردشگران خارجی قطار ابریشم را تبریز می گیرد

این در حالی است که تکمیل نشدن قطار تبریز میانه پس از ۱۶ سال مورد انتقاد روز افزون مردم شده است و اتفاقا همین مساله در عدم حضور قطار گردشگران خارجی جاده ابریشم بسیار موثر بود.

قطار تبریز میانه

تلاش های همه ی مسئولین برای رونق صنعت ریلی کشورمان جای تقدیر دارد اما به هر حال ای کاش مسئولین کشورمان هم همانند همتایان ترکیه ای خود اقدامات خود را متناسب با اهداف و سیاست های کشور و منطقه پیش ببرند خصوصا در سالی که نام حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است و تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی باید زیرساخت های ارتباطی خود را تقویت کند، البته مردم پیش از این در وقایعی چون اربعین، قطار تبریز مشهد و دیگر حوادث جاده ای و ریلی اولویت های معنادار وزارت راه و دولت  را مشاهده کرده اند.

تبریزبیدار؛

 

امتیازدهی post

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × یک =