کد خبر : 14758
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵

واکنش بولتون به افزایش ذخایر اورانیوم ایران و حمله به الفجیره/حرکات جدید ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرز لبنان/ درخواست مسکو و دمشق برای خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه/ هشدار مشاور «اردوغان» به «ملک سلمان»

واکنش بولتون به افزایش ذخایر اورانیوم ایران و حمله به الفجیره/حرکات جدید ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرز لبنان/ درخواست مسکو و دمشق برای خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه/ هشدار مشاور «اردوغان» به «ملک سلمان»

به گزارش «آوای سهند»؛ «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه در امارات ادعا کرده، دلیلی وجود ندارد ایران از توافق هسته‌ای برجام خارج شود، مگر اینکه به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای باشد.   ادعای بولتون در حالی مطرح شده که دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای

به گزارش «آوای سهند»؛ «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چهارشنبه در امارات ادعا کرده، دلیلی وجود ندارد ایران از توافق هسته‌ای برجام خارج شود، مگر اینکه به دنبال دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای باشد.

 

ادعای بولتون در حالی مطرح شده که دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مشارکت این کشور در توافق هسته‌ای خاتمه داده و تحریم‌های رفع ‌شده ذیل این توافق را احیا کرده است.

ایران پس از خروج آمریکا از این توافق به کشورهای اروپایی یک سال فرصت داد مزایای ایران از این توافق را تأمین کنند. جمهوری اسلامی ایران هجدهم اردیبهشت‌ماه سال جاری بعد از بی‌میلی یا ناتوانی کشورهای اروپایی در عمل به وعده‌هایشان در این خصوص اعلام کرد، قصد دارد با استفاده از بندهای مندرج در این توافق تعهداتش را کاهش دهد.

بولتون گفت، بدون داشتن نیروگاه‌های برق بیشتر، دلیلی ندارد ایران تصمیم به افزایش ذخایر اورانیوم خود بگیرد.

واکنش بولتون به افزایش ذخایر اورانیوم ایران و حمله به الفجیره/حرکات جدید ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرز لبنان/ درخواست مسکو و دمشق برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه/ هشدار مشاور «اردوغان» به «ملک سلمان»

بولتون در بخش دیگری از سخنانش، بدون ارائه هیچ‌گونه مستنداتی مدعی شده که عملیات خرابکارانه علیه تانکرهای نفتی در نزدیکی سواحل امارات توسط ایران انجام شده است. او همچنین مدعی شد، پیشتر تلاش‌هایی برای حمله به بندر نفتی «ینبع» صورت گرفته است.

تحرکات جدید ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرز لبنان

منابع لبنانی از تحرکات جدید ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای لبنان خبر دادند.

بر اساس این گزارش؛ نظامیان اسرائیلی در جاده نظامی در مجاورت دیوار حائل میان تپه‌های العدیسه و شهرک نشین المطله گشت زنی کردند.

منابع لبنانی بیان کردند: این همزمان با گشت زنی ارتش رژیم صهیونیستی در جاده‌های خاکی در باغات سیب اطراف شهرک نشین المطله تا البلانه بود.

واکنش بولتون به افزایش ذخایر اورانیوم ایران و حمله به الفجیره/حرکات جدید ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرز لبنان/ درخواست مسکو و دمشق برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه/ هشدار مشاور «اردوغان» به «ملک سلمان»

درخواست مسکو و دمشق برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه

مرکز هماهنگی روسیه و سوریه در امور پناهجویان و آوارگان امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کرد: مسکو و دمشق از جامعه جهانی و سازمان ملل می‌خواهند تا یک موضع اصولی اتخاذ کند و همچنین از ایالات متحده نیز می‌خواهند تا نیروهای نظامی خود را هرچه سریعتر از خاک سوریه خارج کند.

این بیانیه در ادامه افزود: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم بر اساس ساختارهای سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه، یک موضع اصولی اتخاذ کرده و از نفوذ و فشار خود بر آمریکا استفاده کنند تا ایالات متحده، نیروهای خود را از مناطقی که غیرقانونی در سوریه اشغال شده است، خارج کند. این نیروهای نظامی آمریکایی از گروه‌های مسلح غیرقانونی در سوریه حمایت کرده و مانع از بازگشت زندگی عادی در سوریه شده‌اند.

روسیه و سوریه همچنین از واشنگتن و بروکسل خواسته‌اند تا تحریم‌های اقتصادی علیه دمشق را لغو کنند. اعمال این تحریم‌ها محدودیت‌های شدیدی را برای دسترسی مردم سوریه به تجهیزات پزشکی و دارو ایجاد کرده است.

نیروهای آمریکایی به‌بهانه مقابله با تروریست‌های داعش بخش‌هایی از خاک سوریه را اشغال کرده‌اند.

هشدار مشاور «اردوغان» به «ملک سلمان»

عربستان سعودی اعلام کرده که پس از ماه رمضان سه مبلغ دینی را اعدام خواهد کرد. این تصمیم ریاض موجب شده تا «یاسین اوکتای» از مشاورین رجب طیب اردوغان، با ارسال نامه ای به ملک سلمان در مورد اعدام این افراد هشدار بدهد.

روزنامه ینی شفق درباره نامه یاسین اوکتای به پادشاه عربستان می نویسد: اعدام این افراد منجر به بروز فاجعه در پادشاهی عربستان می شود.

سه مبلغی که قرار است پس از ماه رمضان در عربستان اعدام شوند، «شیخ سلمان العوده»، «شیخ عوض القرنی» و «شیخ علی العمری» نام دارند.

به گفته اوکتای، پادشاه عربستان از اعدام این افراد هیچ چیزی به دست نمی آورد. اعدام مبلغان اسلامی که اخیراً اعلام شده موجب بروز فاجعه در عربستان می شود. مبلغان و عالمان دینی وارثان پیامبر هستند و هر عالمی دنیایی در درون خود دارد. مرگ یک عالم مانند مرگ یک جهان است و کشتن یک عالم مانند کشتن جهان است.

به گفته اوکتای، عالمان دینی گنجینه های امت مسلمان هستند و موضوع آنها یک موضوع داخلی نیست.

اوکتای در این نامه همچنین خواستار اجرای عدالت در خصوص پرونده قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقدی که در سال گذشته میلادی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید شده است.

توضیحات وزیر دفاع ترکیه درباره عملیات نظامی در عراق

روز چهارشنبه خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه با ادعای اینکه هدف از عملیات پنجه در شمال عراق، رفع کامل تهدید تروریستی است که از این منطقه علیه کشورش صورت می‌گیرد، اعلام کرد: نیروهای کشورمان وارد مخفیگاه ها و غارهای تروریست ها در منطقه (شمال عراق) شده و تمام آنها را تخریب خواهند کرد.

وزیر دفاع ترکیه همچنین افزود: مواضع تروریست ها در قندیل، آسوس و غیره برای نخستین بار با توپخانه کاملاً ملی ما زیر آتش قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در باره سوریه گفت: برای برقراری ثبات و آتش‌بس در ادلب، همکاری با روسیه را ادامه می‌دهیم.

این در حالی است که وزارت خارجه عراق، چندی پیش از احضار «فاتح یلدز» سفیر ترکیه در بغداد در اعتراض به نقض مکرر حریم هوایی عراق از سوی آنکارا خبر داد.

وزارت امور خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر ترکیه در بغداد را فرا خوانده و مراتب اعتراض خود نسبت به نقض مکرر حریم هوایی عراق توسط ترکیه را تسلیم وی نموده است.

جزئیات دیدار داماد ترامپ با پادشاه اردن

جراد کوشنر، داماد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که به اردن سفر کرده است، با عبدالله دوم پادشاه این کشور دیدار نمود.

پادشاه اردن در این دیدار بر ضرورت گسترده شدن تلاش‌ها برای تحقق صلح فراگیر و دائمی بر مبنای تشکیل دو دولت در فلسطین به پایتختی قدس شرقی تأکید کرد.

دو طرف در این دیدار درباره تازه ترین تحولات منطقه بحث و تبادل نظر کردند.

در این دیدار شماری از مقامات اردنی از جمله أیمن الصفدی، وزیر خارجه این کشور و جیسون گرینبلات، نماینده ویژه دونالد ترامپ در مذاکرات سازش حضور داشتند.

شب گذشته صدها تن از شهروندان اردنی در اعتراض به سفر جراد کوشنر داماد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور در برابر سفارت واشنگتن در امان تحصن کردند.

روز دوشنبه، کاخ سفید اعلام کرد که جراد کوشنر داماد و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا عازم خاورمیانه شده است تا با مقامات مغرب، اردن و رژیم صهیونیستی در خصوص طرح معامله قرن گفت‌وگو کند.

طرح صلح به نام «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به ‌دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.

در همین راستا قرار است، روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) یک نشست اقتصادی در منامه بحرین برگزار شود؛ نشستی که وزیران اقتصاد به‌ همراه سران شرکت‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی در آن حضور خواهند داشت.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − هشت =