کد خبر : 10609
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸

هجوم گدایان به شهر بدون گدا؛ تبریز

هجوم گدایان به شهر بدون گدا؛ تبریز

افتخار شهر تبریز شهری بدون گدا بود اما در ماه های اخیر شاهد هجوم گداها به این شهر هستیم تا افسانه شهر بدون گدا به پایان برسد. به گزارش آوای سهند، گدایانی که اهل آذربایجان نیستند؛ شاید این توصیف کاملی از متکدیان این روزهای شهر تبریز باشد. متکدیانی که رنگ پوست متفاوتی با بومی ها

افتخار شهر تبریز شهری بدون گدا بود اما در ماه های اخیر شاهد هجوم گداها به این شهر هستیم تا افسانه شهر بدون گدا به پایان برسد.

به گزارش آوای سهند، گدایانی که اهل آذربایجان نیستند؛ شاید این توصیف کاملی از متکدیان این روزهای شهر تبریز باشد. متکدیانی که رنگ پوست متفاوتی با بومی ها دارند، به زبان و لهجه دیگری صحبت می کنند و در یک کلام تبریزی نیستند.

چند سالی است تبریز به شهر بدون گدا مشهور است و این افتخاری است بر دیار اولین ها. اما نمی دانم امسال گذرتان به تبریز افتاده است یا خیر؟خیابان هایی که دیگر رنگ و بوی شهر بدون گدا را ندارد.

کافی است یک روز بیکار باشی و برای رفع خستگی در شهر قدم بزنی، به هر خیابان می رسی کودکی، مرد معلولی، زنی با بچه ای در آغوش و یا پیرمردی مواجه می شوی که صدایت می زند و درخواست کمک می کند. یکی دنبالت راه می افتد تا کمکش کنی و یا پشت چراغ قرمز یکی از شیشه ماشین ات آویزان می شود تا دستمال کاغذی یا قرآن جیبی بخری.

فروش دستمال جیبی و فال حافظ را به چشم خرید و فروش و یا همان دستفروشی نگاه می کنیم ولی تکدی گری در نزدیکی مراکز پزشکی با نسخه ای تاریخ گذشته را چه کنیم؟ اهل تبریز باشی یا میهمان آن شهر سد راهت می شوند و گدایی می کنند.

به بالاشهر که می رسیم گدای یها متفاوت می شود، با کت و شلوار و یا لباس شیک به عنوان گردشگری که مدارکش را گم کرده اند جلویت ظاهر می شوند. متکدی که مدعی است از جنوب ایران آمده و به مراکز پلیس هم نمی رود و پول می خواهد و اگر روزی ۱۰۰ بارهم از آن خیابان عبور کنی هنوز همانجا ایستاده است.

کافی است چند کلامی با آنها هم صحبت شوی متوجه می شوی با زبان و لهجه غیر آذری سخن می گویند. ترکی بلد نیستند. به راستی وارد کننده این گدایان به شهر بدون گدا کیست؟ هجوم گدایان تقریبا با شعار تبریز ۲۰۱۸ آغاز شد. بدین معنی که از ابتدای فعالیت تبریز برای آماده شدن برای تبریز ۲۰۱۸ این اتفاق به طور محسوس شروع ش و گدایانی از گوشه وکنار به این شهر هجوم آوردند.

آیا مسئولان شهری در این باره پاسخی خواهند داشت؟ تاکنون که پاسخی دراین باره به پرسش های ما ندادند. چرا نیروی انتظامی استان که به نوبه خود از عوامل موثر برای ثبت تبریز به عنوان شهر بدون گدا بود، روزه سکوت گرفته است؟ چرا سازمان بهزیستی استان آماری در این باره نمی دهد؟ آیا مسئولان کمیته امداد استان این گدایان را در شهر نمی بینند؟ آیا شورای شهر و شهرداری تبریز قرار نیست در این باره چار های بیندیشند؟ این سوالاتی است که مردم و فعالان استانی پیگیر آن هستند ولی هیچ ارگانی تا بحال پاسخگوی این سوالات نبوده است.

مسئله دیگر اینکه چرا این گدای یها بیشتر توسط کودکان انجام م یگیرد؟ و وقتی دست کودک را می گیری تا به موسسه خیریه ببری چند نفر سد راهت می شوند ؟ آیا تبریز بدون گدا توسط باندهای گدایی محاصره شده است؟

هجوم گدایان تقریبا همزمان با رویداد فرهنگی تبریز ۲۰۱۸ آغاز شد. بدین معنی که از ابتدای فعالیت تبریز برای آماده شدن تبریز ۲۰۱۸ این اتفاق به طور محسوس شروع شد و گدایانی از گوشه وکنار کشور به این شهر هجوم آوردند. آیا مسئولان شهری در این باره پاسخی خواهند داشت؟ تا کنون که پاسخی دراین باره به پرس شهای ما ندادند. انتظار می رود مسئولان استان به صورت معقول و قابل قبولی پاسخ این سوالات را بدهند.

این روزها فرق کاسب روزی حلال با گدا را به سختی می توان تشخیص داد، شهر من به شهر بی گدا معروف بود اما چندی است که رویای شهر بدون گدا بودن هجوم گدایان در حال رنگ باختن است.

نکته قابل این است که شنیده شده شاید این هجوم سازمان یافته باشد و اهداف سیاسی پشت سر دارد تا موقعیت شهر را به هم بزنند. شاید هم مافیایی که در برخی کلان شهرها مثل تهران است این شهر را مورد هدف قراردادند تا بازار جدیدی برای کسب درآمد غیرقانونی از طریق گدایی برگزینند.

با این حال هنوز مدیران شهرداری تبریز واکنشی نشان ندادند و استاندار هم سکوت کرده اما رسانه ها دیدند و نوشتند.

گزارش از سید هادی کسایی زاده

امتیازدهی post

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار × 3 =