کد خبر : 36035
تاریخ انتشار : شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

عزم شهرداری تبریز برای صیانت از محیط زیست/ نمک پاشی در معابر شهری جمع آوری می‌شود

عزم شهرداری تبریز برای صیانت از محیط زیست/ نمک پاشی در معابر شهری جمع آوری می‌شود
به دنبال دستور اکید شهردار تبریز قرار است از زمستان سال جاری نمک پاشی هنگام بارش برف و بوران از سطح شهر برچیده شده و به جای آن از محلول های سازگار با محیط زیست استفاده شود.

مهرداد خوشکار مقدم: نمک پاشی هنگام بارش برف و بوران یکی از ارزان ترین و در دسترس ترین روش های مقابله با لغزندگی معابر شهری و جاده ای است؛ روشی که سریع‌ترین و ارزانترین روش رفع مشکلات ناشی از لغزندگی معابر است اما منجر به وارد آمدن آسیب جدی به محیط زیست، فضای سبز و منابع آبی زیرزمینی است.

جلوگیری از ۵۰ هزار تن نمک پاشی در تبریز

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز با بیان اینکه از امسال دیگر از نمک پاشی در معابر خبری نیست گفت: در زمستان سال گذشته ۵۰ هزار تن نمک در سطح شهر مورد استفاده قرار گرفت.

وی هشدار داد: تداوم این روند به طور حتم ضمن نابودی محیط زیست، منجر به تخریب فضای سبز و منابع آبی تبریز می شود.

هوشیار با بیان اینکه شهرداری تبریز محلول های سازگار با محیط زیست را جایگزین نمک پاشی می کند یادآور شد: از آنجا که محلول پاشی ممکن است به سرعت تاثیر نمک پاشی نباشد، نیازمند مشارکت شهروندان در مواقع بارش برف هستیم.

تجهیز مناطق ۱۰ گانه به مخازن تولید محلول و تجهیزات محلول پاشی

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تبریز از تجهیز مناطق ۱۰ گانه به مخازن تولید محلول و تجهیزات محلول پاشی خبر داد.

جواد صدیقی گفت: در راستای اجرای دستور شهردار تبریز در خصوص جایگزینی محلول پاشی و حذف نمک پاشی در مواقع بارش برف و یخبندان تمهیدات لازم برای این امر اتخاذ شده است.

معاون شهردار تبریز با بیان اینکه محلول های دوستدار محیط زیست در مناطق ۱۰گانه تولید و استفاده خواهد شد افزود: استفاده از نظرات متخصصان و اساتید دانشگاه و استفاده از شیوه های علمی و دوستدار محیط زیست و افزایش ماشین آلات و تجهیزات زمستانی مد نظر ستاد معاونت محیط زیست و خدمات شهری است.

به گفته وی، محلول های تولید شده در مناطق ۱۰گانه شهرداری زیر نظر یکی از اساتید دانشکده شیمی دانشگاه تبریز صورت گرفته و تا ۳۰ درجه زیر صفر مقاومت خواهد داشت.

صدیقی همچنین از تجهیز مناطق شهری به دستگاه های برف روب خبر داد و گفت: برف روبی یکی دیگر از روش هایی است که ضمن رفع مشکل تردد در معابر، از منابع آبی و خاکی حفاظت خواهد کرد.

حمایت شورای شهر از طرح‌های دوستدار محیط زیست

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز نیز بر حمایت از طرح های دوستدار محیط زیست تاکید کرد.

احد صادقی گفت: در بودجه سال آتی حل چالش های زیرساختی و صیانت از محیط زیست در اولویت خواهد بود.

وی با اشاره به عزم شهرداری تبریز برای جایگزین محلول پاشی به جای نمک پاشی در عملیات مقابله با برف و یخبندان، گفت: شهرداری تبریز در مدت اخیر در راستای استفاده از شیوه های نوین برای کاهش اثرات مخرب نمک پاشی سنتی اقدامات خوبی انجام داده است که اثرات آن در شهر مشهود خواهد بود.

رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تبریز همچنین بر لزوم ارتقای بهره وری مصرف آب خام در فضای سبز تاکید کرد و گفت: برآوردها نشان می دهد میزان بهره وری در مصرف آب خام فضای سبز تبریز فقط ۳۰ درصد است.

وی با اشاره به استفاده سالانه ۱۱ میلیون متر مکعب آب خام در فضای سبز تبریز، هدر رفتن ۷۰ درصد آن را ناشی از آبیاری با تانکر عنوان کرد و افزود: در پیش بینی بودجه سال آینده اصلاح مصرف آب از طریق توسعه شبکه آب خام و حذف تانکر مد نظر قرار خواهد گرفت.

تداوم ورود سالانه ۵۰ هزار تن نمک به خاک و نفوذ به منابع آبی حتی در کوتاه مدت منجر به نابودی محیط زیست کلانشهر تبریز خواهد شد. از این رو است که جمع آوری نمک پاشی و استفاده از محلول های سازگار با محیط زیست در اولویت مدیریت شهری قرار گرفته اما تلاش شهرداری برای محلول پاشی هنگام بارش برف و یخبندان، بدون مشارکت شهروندان نتیجه بخش نخواهد بود.

کارشناسان شهری عقیده دارند برای گذر از فصول سرما و یخبندان در معابر شهری، رعایت برخی نکات از سوی شهروندان ضروری است.

استفاده از تایرهای مناسب در فصل زمستان و یخبندان، خودداری از تردد غیرضروری در معابر هنگام بارش برف و بوران، استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی به جای خودروهای تک سرنشین و برف روبی محلات و “معابر فرعی” توسط شهروندان برای جلوگیری از انباشت برف و یخ زدگی از جمله مواردی است که می تواند در کاهش چالش و جلوگیری از مصرف بی رویه نمک در معابر شهری موثر باشد.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 × 4 =