کد خبر : 29652
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۷

نقش مطب اطبا در گره ترافیکی تبریز / سوءتفسیر پزشکان از قانون

نقش مطب اطبا در گره ترافیکی تبریز / سوءتفسیر پزشکان از قانون

رشیدی به بار ترافیکی شدید در محدوده مجتمع های پزشکی اشاره کرده و افزود: متاسفانه طیف پزشکان محترم سوء استفاده و سوءتفسیر از یک بند قانونی کرده اند.

روح الله رشیدی در گفتگویی در خصوص تاثیر مطب های پزشکان بر حجم سنگین ترافیکی در خیابان های ۱۷ شهریور و آزادی تبریز اظهار داشت: شاید نتوانیم عاملی برای شکل گیری وضعیت اسف بار ترافیک ناشی از مجتمع ها و مطب های پزشکی بیان کنیم اما تبصره بند ۲۴ ماده ۵۵ قانون وظایف شهرداری، مطب ها و دفاتر وکالت و روزنامه ها را از بعضی محدودیت ها مستثنی دانسته است.از جمله اینکه اینها می‌توانند در منازل مسکونی شکل بگیرند و نیاز و الزامی به پارکینگ ندارند. از این قانون در مقاطع مختلف استفاده و سوءاستفاده شده و مراکز و گروه های مختلف پزشکان و اطبا از این ظرفیت استفاده کرده و به مرور زمان وضعیتی که شاهدیم پیش آمده است.

کوتاهی شهرداری در توزیع مطب ها

وی افزود: در مدیریت شهری نیز اراده ای به آن صورت نبوده که اینها را در نقاط مختلف شهر توزیع کند، بنابراین شهرداری در این قضیه مقصر است منتهی محدودیتی که قانون ایجاد کرده و دیوان عدالت اداری نیز چندین بار بر آن تاکید کرده مزید بر علت شده است.

الزام مجتمع های پزشکی به تعبیه پارکینگ

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای شهر تبریز در مورد راه حل برای کاهش این تراکم گفت: باید در چندین نقطه شهر کاربری هایی تعریف شده و مجتمع های محدود نه بزرگ برای این امر اختصاص یابد و اطبا توزیع شوند. اطبا باید در نقاط مختلف شهر توزیع شوند تا دسترسی شهروندان و نیازمندان به آنها بیشتر شود.

وی اضافه کرد: شهرداری باید در حوزه شهرسازی جانمایی کند و مشارکت جلب شده و سرمایه گذاری مشترک صورت گیرد و خود مجموعه پزشکان و نظام پزشکی نیز در این زمینه کمک کنند. حداقل اینکه پزشکانی که به تازگی پروانه مطب اخذ می‌کنند به این مکان های متراکم وارد نشوند.

رشیدی با اشاره به موانع این اقدام گفت: مانع این موضوع نیز مطلوبیت و مرغوبیت است؛ پزشکان دوست دارند یکجا جمع شوند و مردم همه آنها را یکجا ببینند، به هر حال شهرداری باید این کار را جلو ببرد.

وی تصریح کرد: دومین کاری که باید صورت بگیرد اینست که مجتمع ها را الزام به تعبیه پارکینگ در جوار  خود کنند،  پارکینگ هایی که در مجتمع ها وجود دارد حتی کفاف کارکنان خود را نمی‌دهد. همچنین اگر شهرداری اماکن آماده و بلا استفاده دارد، از آنها برای این موضوع استفاده شود.

مقاومت بدنه جامعه پزشکی

عضو شورای شهر تبریز بیان داشت: برخی کارهای فنی و مطالعاتی صورت گرفته که کدامین ساعت ها پیک زیادی وجود دارد و کدام پزشکان در آن ساعات خاص حضور دارند. رابطه ای بین برخی پزشکان و ساعات ترافیک دیده شده که تغییر ساعات کاری این پزشکان می‌تواند درصد کمی تاثیر بگذارد اما بازهم مقاومت بدنه جامعه پزشکی وجود خواهد داشت.

وی در خصوص ایده ای تاسیس شهرک سلامت یا دهکده سلامت در تبریز گفت: این موضوع یا هر عنوانی که با تجمع و تمرکز قرین است خودش مساله ساز است. با اینکه آرمانی به نظر برسد فکر کنیم این کار، عالی است. اما اولا شهر گسترش یافته است و باید تلاش کنیم تا دسترسی پذیری خدمت پزشکی را افزایش دهیم نه اینکه در جایی پرت و بیرون شهر شهرک سلامتی بسازیم و چند هزار پزشک و خدمات متناظر پزشکی مشابه را آنجا جمع کنیم.

رشیدی افزود: این کار مطلوبی نیست و خود، ضد عدالت است و ما باید توزیع خدمات خود را متوازن و عادلانه کنیم. بهتر است چند نقطه را شناسایی کرده و با نظام پزشکی مناظره کنیم که پزشکان در یکجا جمع نشوند.

وی به بار ترافیکی شدید در محدوده مجتمع های پزشکی مانند شیخ الرئیس، بهاران، امتداد خیابان پاستور، هفده شهریور و… اشاره کرده و افزود: متاسفانه طیف پزشکان محترم با سوء استفاده و سوءتفسیر از آن بند قانونی که ذکر شد این وضعیت را با تمرکز به بار آورده اند. ما باید این موضوع را به عنوان یک عارضه شهری به رسمیت بشناسیم و با همکاری خودشان بر این وضعیت غلبه کنیم.

تخلفات در تعریف کاربری

این عضو شورای شهر گفت: قطعا تخلفاتی نیز در تعریف کاربران نیز بوده است. برای مثال در وهله اول یک جایی کاربری تجاری باشد اما از آن بهره برداری پزشکی شود. حتی بسیاری اوقات کسانی که مدیریتی در علوم پزشکی داشته اند با اینکه می‌دانستند این کار، کار غلطی است و شهر را گره می زند، حتی وقتی که خودشان نیز برای طراحی اراده می‌کردند از این کارها کرده اند.

وی در پاسخ به اینکه الان چه باید کرد، گفت: ما باید به جای اینکه به شهرداری پیشنهاد کنیم که در گلگشت یک روگذر بزنید و  ۳۰۰ میلیارد برایش هزینه کند، باید صنوف را ملزم کنیم و اگر حتی لازم باشد در قانون بازنگری شود تا تفاسیر ناجوری صورت نگیرد و وضعیت فعلی تشدید نشود. همچنین نباید ضوابط شهرسازی به گونه ای باشد که شاهد تداوم این اتفاقات باشیم.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

16 − پنج =