کد خبر : 27692
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۰

نصیرزاده: هواداران تراکتور یکسال صبر پیشه کنند/ زنوزی مشکلات را حل خواهد کرد

نصیرزاده: هواداران تراکتور یکسال صبر پیشه کنند/ زنوزی مشکلات را حل خواهد کرد

معاون ورزشی سابق باشگاه تراکتور وعده داد که مالک این باشگاه مشکلات مالی را حل خواهد کرد و از پرشورها خواست تا یکسال آینده را صبر کنند.

به گزارش آناج، هوشنگ نصیرزاده، معاون ورزشی سابق باشگاه تراکتور شب گذشته در یک لایو اینستاگرامی‌با موضوع «مدیریت در فوتبال» در مورد مسائل مختلف این باشگاه روشنگری کرد که صحبت‌های وی را در ادامه می‌خوانید:

عوامل وضعیت کنونی تراکتور؟

مدرسین بین‌المللی فوتبال معتقدند قضاوت در رابطه با یک باشگاه «تاپ تیم» یا تیم اصلی است. به تعبیری تیم اصلی ویترین و نمایشی از درون یک باشگاه است. وقتی که تیم اصلی نتیجه نمی‌گیرد وضعیت باشگاه را بد ارزیابی می‌کنند. زمانی هم که مدیریت بد باشد و تیم اصلی نتیجه بگیرد، می‌گویند که وضعیت باشگاه خوب است.

تبریزی‌ها و مردم آذربایجان مغر اقتصادی هستند. من همیشه گفته‌ام اهواز شرکت‌های دولتی و تبریز نیز شرکت‌های خصوصی زیادی دارند. شرکت‌های خصوصی از نظر اقتصادی افکار پیشرو خوبی دارند و همیشه می‌توانند درآمدزایی کنند. اما باید بپذیریم که کرونا بخش اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده است و این بحران فقط مختص فوتبال نیست. تا قبل از کرونا شرایط خیلی خوب بود و مالک باشگاه بدهی‌های سنوات گذشته را که سنگین هم بود، پرداخت کرد. همچنین قراردادهایی که باشگاه تراکتور با خارجی‌ها امضا شد پول زیادی نبود اما با تغییر وضعیت اقتصادی در کشور به یکباره این پول‌ها به هزینه‌های سرسام‌آور تبدیل و بازپرداخت آن‌ها سخت شد.

در این میان برخی بدهی‌های غیرمتعارف از جانب خرید بازیکنان خارجی نیز تحمیل شد. به عنوان مثال باشگاه بدون انجام تست پزشکی با بازیکن قرارداد بست و الان بخاطر این قرارداد حدود ۸۰۰ هزار دلار محکوم شده است. من به جز جان توشاک و سه کاپیتان تیم ملی هیچ کدام از بازیکنانی که از خارج جذب شدند را از نزدیک ندیدم لیکن به خوبی می‌دانم که آقای زنوزی عاشق فوتبال هستند و تمام قراردادهایی که بسته شد در راستای اعتلای ورزش استان بود. مثل جان توشاک که مربی بسیار نامداری بود و جای تقدیر دارد. درواقع، فردی که دارای بیش از ۴۰ شرکت سودآور بود، توجه خود را به فوتبال معطوف کرد و تراکتور با خرید بازیکنان بین‌المللی و نمایش‌های فوق‌العاده انسانی خود در ورزشگاه یادگار امام به پرطرفدارترین تیم آسیا و جهان تبدیل شد. فکر می‌کنم تمام مشکلاتی که تراکتور دارد مربوط به امسال است و اگر این تیم امسال را پشت سر بگذارد، می‌تواند به جایگاه اصلی خود بازگردد و به طور قطع در سال آینده تحولات مثبتی در باشگاه تراکتور رخ خواهد داد.

حاشیه‌های فضای مجازی؟

تعداد بیش از حد پیج‌های هواداری به مفهوم داشتن نظرات متعدد و القای آن به تشکیلاتی است که باشگاه را اداره می‌کنند. در این شرایط تعدد و تضارب آراء خیلی زیاد است و به اعتقاد من این علاقمندی خیلی خوب است اما نظرات مختلف باعث سردرگمی‌می‌شود و اثر منفی دارد. گاهاً من در این نظرات مشاهده کردم که حتی مدیرعامل تعیین می‌کنند. یا عده‌ای خواهان بازگرداندن کاپیتانان بودند و همچنان هستند و خیلی مسائل دیگر. منِ مدیرعامل یک اتومبیل ۲۰۷ زیر پایم بود ولی کاپیتان‌ها هر کدام خودروی شاسی بلند داشتند و نهایت احترام به آنان شد. در مقابل این بازیکنان نیز بیشترین تلاش خود را برای موفقیت باشگاه انجام دادند. می‌خواهم بگویم که هزینه‌های باشگاه پیدا و پنهان زیادی دارد و هنوز به درآمدزایی نرسیده است.

خیلی از قرارداد باشگاه با بازیکنان خارجی زمانی منعقد شد که دلار ۴ الی ۵ هزار تومان بود و وقتی نرخ آن به مبلغ ۲۵ و ۲۶ هزار تومان افزایش یافت بدهی‌های باشگاه به این بازیکنان بطور ناگهانی سنگین شد و شرایط سختی ایجاد کرد. من امیدوارم این مشکلاتی که بخاطر شکایت بازیکنان خارجی بوجود آمده و باعث بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالات باشگاه شده است، بزودی مرتفع شود تا باشگاه بتواند یارگیری کند. همانطور که گفتم هواداران، تراکتور اصلی را سال آینده خواهند دید و نسبت به این وعده می‌توانند خاطرجمع باشند.

تناقضات در مورد جذب اسپانسر؟

آقای زنوزی جزو ۵، ۶ نفر بزرگ اقتصادی کشور است و از نظر ایشان درآمدزایی‌های کوچک خیلی بی‌معناست. به عنوان نمونه، اسپانسر پیراهن که پیشنهادات ۳۰۰ میلیون تومانی هم داشته است مورد قبول مالک باشگاه نبود چراکه عقیده داشت از این ظرفیت با معرفی شرکت‌ها می‌توان به درآمدزایی خیلی بهتری رسید. هدف از بستن قراردادهای ۲، ۳ ساله درآمدزایی بود و در بین کاپیتانان حاج‌صفی کمی‌زودتر جدا شد و قرارداد دو کاپیتان دیگر نیز به پایان رسید. یکی از بازیکنانی که درآمد خیلی خوبی برای باشگاه تراکتور داشت سوگیتا بود که بازیکن حرفه‌ای خوبی هم بود، اما بقیه بازیکنان خارجی یک سری مشکلات بوجود آوردند. حقیقت این است که درباره قرارداد با بازیکنان خارجی باید به تعهدات خود عمل کنیم و در غیر این صورت آن‌ها می‌توانند شکایت کرده و دردسر ایجاد کنند که اینگونه نیز شد.

نیت آقای زنوزی این است که بدهی‌ها را پرداخت کنند و بطور قطع ایشان این مشکل را حل خواهند کرد. اما چون باشگاه پولی که خرج خواهد کرد بسیار سنگین است فکر می‌کنم که امسال روی تراکتور نمی‌توان حساب کرد. در واقع باشگاه تاوان تورم را خواهد داد و از سال بعد می‌تواند به شکوفایی برسد. خواهش من از هواداران این است که شرایط را درک کنند. درحال حاضر باید بدهی‌هایی که باشگاه را تحت فشار قرار داده است پرداخت شود. شاید باورتان نشود اما قراردادهایی که باشگاه تراکتور برای فروش بلیت بسته بود نیز الان جزو بدهی‌هاست و خیلی از بدهی‌های مالیاتی که حساب باشگاه را بسته است، مربوط به دو سه سال قبل است.

نگرانی هواداران از وضعیت موجود؟

جایی که توجهات عمومی‌زیاد باشد کار کردن واقعا سخت می‌شود و هواداران باید این شرایط را تحمل کنند. من الان در باشگاه تراکتور سمتی ندارم اما بر حسب اطلاعاتی که از زمان حضورم دارم، اگر مشکلی پیش بیاید می‌توانم کمک کنم. اگر هواداران امسال را صبر کنند ان‌شاءالله در سال آینده تراکتور خیلی خوبی را خواهند دید.

محکومیت در پرونده‌های داخلی؟

چیزی به عنوان جعل و دستکاری در قراردادها وجود ندارد. در قانون هر چیزی که به قرارداد الحاق و اضافه می‌شود به آن جعل می‌گویند. اینطور نیست که مثلاً در یک قرارداد ۴ میلیاردی، عدد ۴ به ۳ تغییر داده شده باشد و اصلا چنین اتفاقی نیافتاده است منتها آنچه که در باکس یا صفحات خالی قرارداد بر اساس توافق طرفین اضافه شده و در همه باشگاه‌های کشور نیز رایج می‌باشد، عامل این محکومیت‌ها بوده است.

درحال حاضر سازمان لیگ دستورالمعلی را صادر کرده است و طبق آن، تمامی‌قراردادها باید به صورت تایپ شده باشد. آنچه که در قراردادها اتفاق افتاد بیشتر مربوط به توافقاتی بود که در ادامه صورت گرفت از قبیل توافق برای فصل آینده یا آپشن‌های مختلف و چون قلم و روز متفاوتی داشت، باعث بروز مشکل شد. بطور واضح، دیر نوشتن، استفاده از خودکار متفاوت و پر کردن باکس‌های خالی مشمول اصطلاح جعل می‌شود.

ابهامات در مورد جدایی سوگیتا؟

ترانسفر سوگیتا به درخواست خود او انجام گرفت و باشگاه هیچ فشاری برای فروش این بازیکن نداشت. فوتبال یک صنعت است و قرار نیست همه بازیکنان به صورت مادام‌العمر در یک باشگاه بمانند. این قاعده فوتبال است که باشگاه با فروش بازیکنان به درآمدزایی می‌رسد. اما اینکه چرا اعلام شد او مصدوم بوده است، من به عنوان مطلع باید بگویم که ماندن در تبریز برای او سخت شده بود و باشگاه با مهارت مدیریتی خود این مساله را به پول تبدیل کرد. از طرفی زمانی که سوگیتا از تراکتور رفت بازیکنان بزرگ دیگری نیز در این تیم حضور داشتند و باشگاه زرنگی کرده و این انتقال را صورت داد. نظیر این نقل‌وانتقالات در خیلی از باشگاه‌ها اتفاق می‌افتد.

حرف و حدیث‌های مصدومیت سوگیتا و مرخصی بازیکنان؟

وقتی یک باشگاه هواداران زیادی دارد، باید افرادی که دارای مهارت کلامی‌بالایی هستند در اختیار باشگاه باشند تا بتوانند از کیان باشگاه در مقابل افکار عمومی‌هم دفاع کنند و هم پاسخگو باشند. به نظر می‌رسد مرخصی بازیکنان بیشتر برای کنترل حواشی مطرح شد.

درخواست‌های هواداران برای کمک مالی؟

در فصل‌های گذشته بنابه درخواست هواداران و برای اینکه آن‌ها بتوانند به ورزشگاه بیایند، باشگاه با خرید بلیت، تماشای مسابقات را رایگان کرد. اکنون نیز این درخواست از طرف هواداران مطرح می‌شود که به باشگاه کمک مالی کنند. نیت این کار عالی است و در خیلی از باشگاه‌های جهان از جمله منچستریونایتد این کار با صدور کارت عضویت انجام می‌شود ولی هزینه‌های باشگاه بسیار فراتر از حد تصورات و واقعا کمرشکن است، بنابراین کمک‌های مردمی‌نمی‌تواند حلال مشکلات مالی باشد! باید دست این عزیزانی که درخواست کمک مالی دارند را بوسید ولی باید قبول کنیم که هزینه‌های باشگاه خیلی زیاد است و کفاف نمی‌دهد! هواداران رکن اصلی و به عبارتی اساس فوتبال هستند لیکن آن‌ها از عمده مخارج باشگاه اطلاع ندارند.

غیبت زنوزی؟

زمانی که آقای زنوزی مصاحبه می‌کردند این انتقادات وجود داشت که چرا وی انقدر در رسانه‌ها حضور دارند و الان که خبری از ایشان نیست انتقاد می‌شود که چرا نیستند. آقای زنوزی باشگاه را در اختیار تیم مدیریتی قرار داده است که استراتژی خوبی است. ایشان منابع مالی را تامین می‌کنند و شفاف‌سازی و هرگونه پاسخگویی در مورد مسائل مختلف باید توسط افرادی که باشگاه را اداره می‌کنند، انجام بگیرد.

شبهات مالکیتی باشگاه؟

باشگاه تراکتور بطور کامل به هلدینگ «دریک» واگذار شده است و در کمیسیون ماده ۵ اداره کل ورزش و جوانان استان پروانه فعالیت به نام این هلدینگ است. هیچ ارتباطی بین باشگاه و تشکیلات بیرونی وجود ندارد و باشگاه کاملاً متعلق به بخش خصوصی بوده و از طریق این بخش اداره می‌شود. من در جایگاهی نیستم که بخواهم در مورد انتصابات نظر بدهم اما باید بگویم آقای الیاسی کارمند بنیاد تعاون هستند و آقای نظمی‌چون سابقه مدیریت در تراکتور را دارند و به عنوان یک نظامی‌از حیث نظم و انضباط به‌ کار گرفته شده‌اند. در طول سه سال گذشته اعضای هیات مدیره از طرف هلدینگ دریک گزینش شده‌اند و تمام شائبه‌هایی که درباره مالکیت سپاه مطرح است، به هیچ عنوان صحت ندارد و باشگاه تراکتور بطور کامل در اختیار هلدینگ دریک بوده و زیر نظر این هلدینگ فعالیت می‌کند.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × دو =