کد خبر : 7904
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۸:۰۲

نبود بازار صادارات بازار مسگری تبریز را به حاشیه راند/ با نمادسازی می توان انگشتر تبریز را از کنج عزلت قهوه خانه بیرون آورد

نبود بازار صادارات بازار مسگری تبریز را به حاشیه راند/ با نمادسازی می توان انگشتر تبریز را از کنج عزلت قهوه خانه بیرون آورد

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه می توان با نماد سازی برای انگشتر تبریز بازارمناسبی برای هنر صنعت ایجاد کرد و از کنج عزلت در قهوه خانه بیرون آورد اظهار داشت: در ترکیه با استفاده از فرصت تبلیغ مولوی، انواع انگشتر و آویز را به فروش می رسانند و به دیگر نقاط جهان صادر می

نماینده مردم تبریز با بیان اینکه می توان با نماد سازی برای انگشتر تبریز محمداسماعیل سعیدیبازارمناسبی برای هنر صنعت ایجاد کرد و از کنج عزلت در قهوه خانه بیرون آورد اظهار داشت: در ترکیه با استفاده از فرصت تبلیغ مولوی، انواع انگشتر و آویز را به فروش می رسانند و به دیگر نقاط جهان صادر می کنند.

    

به گزارش آوای سهند محمد اسماعیل سعیدی در یک گفتگو  با اشاره به اهمیت لزوم  توجه به صنایع دستی شهر تبریز گفت: در حالی که در اقتصاد با معضلات ریز و درشت روبر هستیم می توانیم با توجه به بخش های چون صنایع دستی اقتصاد کشور را شکوفا کنیم چرا که ارزش افزوده ۱۰ برابر در این صنعت با درآمد هیچ بخشی قابل مقایسه نیست و در این میان استان ما و خصوصا شهر تبریز با دارا بودن صنایع دستی چون انگشتر، فرش و غیره می تواند سهم عمده ای درآمد در این بخش را جذب کند.

وی با اشاره به پیشینه بازار مسگری در تبریز اظهار داشت: بازار مسگری تبریز زمانی نه تنها شهرت ملی بلکه آوازه بین المللی داشت و  تاجران از دیگر بلاد برای خرید انواع ظروف مسی به تبریز و  این قسمت از  بازار مراجعه می کردند تا تولیدات بسیار شاخص و منحص به فرد مس تبریز خریداری کنند . پس بنابراین می توان گفت مسگری صنعتی است که متعلق به شهر تبریز بوده است.

عضو کمسیون فرهنگی در ادامه با بیان دلایل به حاشیه رانده شدن مسگری در تبریز گفت:  دلایل مختلفی باعث شده است که این هنرصنعت، به تدریج و در طول زمان به حاشیه رانده شود. به طوری که در حال حاضر اثری از  کارگاه های بزرگ مسگری در تبریز  وجود ندارد و فقط تعداد کمی از مغازه های کوچک و قدیمی در همان قسمت مشخص بازار تبریز به این کار مشغول هستند. از جمله دلایلی  که باعث به فراموشی سپرده شدن این صنعت شده است، ترویج فرهنگ استفاده از ظروف  دیگر بود که به تدریج استفاده از ظروف مسی را منسوخ کرد که حال مردم دوباره مضرات استفاده از آن ظروف را متوجه به استفاده مجدد از این برگردانده است.

وی افزود: البته نبود بازار صادرات دلیل دیگری در نابودی مسگری در تبریز است، در همان زمان که مردم به دیگر ظروف روی آورده بودند می توانستیم با صادرات محصولات مسی بازار جدید برای خود باز کنیم که این مساله در شهر اصفهان و زنجان دیده می شود.

سعیدی به صنعت انگشترسازی در تبریز هم اشاره کرد و تصریح کرد: متاسفانه در این صنعت هم غفلت صورت گرفت و باعث شد که کار تهیه و تولید در دیگر شهرهای ایران پا بگیرد در حالی در تبریز می توان با هزینه های نه چندان زیاد برای این صنعت جا باز کرد.

وی افزود:  این صنعت که بر پایه نقره سازی و فرآوری سنگ های قیمتی بنا شده است که اتفاقا در تبریز و استان تونایی تولید در هر دو قسمت به خوبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه می توان با نماد سازی برای انگشتر تبریز بازارمناسبی برای هنر صنعت ایجاد کرد و از کنج عزلت در قهوه خانه بیرون آورد اظهار داشت:  در ترکیه با استفاده از فرصت تبلیغ مولوی، انواع انگشتر و آویز را به فروش می رسانند و به دیگر نقاط جهان صادر می کنند. این در حالی است هم مولوی و هم شمس تبریزی متعلق به ما هستند اما متاسفانه هم مولوی را از دست داده ایم هم شمس را و هم فرصت استفاده کردن از ظرفیت های اینچنینی را.

نماینده مردم تبریز در پایان اشاره ای هم به مغازه های خالی مراکز تجاری متعدد در تبریز داشت و گفت: مسئولین می توانند با تسهیلات به فروشندگان صنایع دستی تبریز همچون زمینه شکوفایی این هنر صنعت ها را فراهم کنند.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + 10 =