کد خبر : 24846
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵

ماجرای تذکر فرمانداری به شورای شهر چه بود؟/ اظهار نظر ممنوع!

ماجرای تذکر فرمانداری به شورای شهر چه بود؟/ اظهار نظر ممنوع!

تذکر فرمانداری به شورای شهر

محمدحسن اسوتچی در جلسه شورای شهر تبریز به تذکرات کتبی فرمانداری تبریز اشاره کرد که سوالات متعددی در اذهان عمومی ایجاد نمود.

 یکی از حواشی جلسه روز یکشنبه در شورای شهر تبریز، اشاره‌ی محمدحسن اسوتچی به تذکرات کتبی فرمانداری درباره برخی از اعضای شورا بود. اگرچه اسوتچی عنوان کرد که در حال حاضر نمی‌خواهد به این مساله بپردازد اما ماجرای تذکر به برخی اعضای شورا چه بود؟

اظهارنظر درباره حقوق کارگران؛ ممنوع!

ظاهرا فرمانداری تبریز با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای شهر تبریز درباره مواضع سه عضو شورا یعنی محمدحسن اسوتچی، فریدون بابایی‌اقدم، کریم صادق‌زاده و همچنین ایرج شهین باهر، شهردار تبریز تذکر داده است تا درخصوص تبدیل وضعیت کارگران و یا به زعم آنان آنچه موجب تشویش خانواده‌های کارگری می‌شود، اظهارنظر نکنند.

فرمانداری تبریز در تذکر خود، موضع‌گیری درباره تبدیل وضعیت کارکنان و کارگران پیش از اخذ مجوز را باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی و امنیت شغلی کارگران دانسته و این سخنان را موجب تضعیف رضایتمندی شغلی و انگیزه کارکنان شهرداری اعلام کرده است. در تذکر به این سه عضو شورا و شهردار تبریز اعلام شده تا از این قبیل اقدامات خارج از وظایف قانونی خودداری کنند!

در انتظارِ مستندات فرمانداری

محمدحسن اسوتچی، عضو شورای شهر تبریز در گفت‌وگو با آناج در خصوص تذکر فرمانداری تبریز اظهار داشت: صحبتی با فرماندار تبریز داشتم و گفتند که مستنداتی از حرف‌های شما داریم و بنده هم منتظرم این مستندات را ارائه کنند تا ببینم حرفهایی که زده‌ام خارج از اختیارات قانونی است یا خیر؟!

وی با تاکید بر رعایت قانون از سوی تمامی مسئولین، گفت: هیچوقت خارج از محدوده قانونی به ویژه به عمد کاری را انجام ندادم و این مساله هم منتی ندارد بلکه باید رعایت کنم اما باید مستندات فرمانداری را ببینم تا ببینم کجا فراتر از محدوده قانونی کاری انجام داده‌ام. من چهار ماه است به شورا آمدم و حرفها و اعمالم کاملا مشخص است.

پوپولیست نباشید!

فرماندار تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار آناج، تذکر به اعضای شورای شهر را تائید کرد و اظهار داشت: قانون ۳۴وظیفه برای شورای شهر تعریف کرده است که ظرفیت بزرگی را می‌تواند در برگیرد. اعضای شورای شهر در جایگاه نظارتی می‌توانند نسبت به وظایف خود پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه وضعیت رسیدگی به وضعیت کارگران وظیفه اصلی شهرداری است، خاطرنشان ساخت: دخالت در برخی انتصابات و امورات اجرایی در حیطه وظایفی شورای شهر قرار ندارد. درثانی با طرح برخی مسائل از جمله تبدیل وضعیت کارگران پیش از اخذ مجور، انگیزه و روحیه قشر کارگر را تضعیف می‌کنند. شورای شهر باید فرآیندهای قانونی تبدیل وضعیت را رعایت کنند، در این پروسه، شهرداری باید درخواست کرده و مجوز تبدیل وضعیت از طرف وزارت کشور صادر شود.

بجای اظهارنظر فرآیند قانونی را اجرا کنید

فرماندار تبریز اظهار داشت: قرارداد کارمعین همان قرار داد یکساله است، چرا باید در هر جلسه این مسائل مطرح شود؟ شورای شهر بجای برخی اقدامات پوپولیستی فرایندهای قانونی را اجرا کنند. این عزیزان باید کمک کنند تا مجوزهای لازم از وزارت کشور اخذ شود. مشکلات بخشی از نیروها در قالب چارت سازمانی شهرداری قابل حل است. بدین صورت که به صورت قرارداد مستقیم با شهرداری تبدیل وضعیت شوند.

مهدوی ادامه داد: اعضای شورا نماینده مردم هستند ولی مباحث در قالب کل شورا قابل طرح است نه اینکه افراد به صورت انفرادی اقداماتی انجام دهند. تکتک شورا نمی‌تواند تمام مباحث را رسانه‌ای کند.

وی در پایان متذکر شد: موضوعات مختلف باید در صحن شورا مطرح شده و بعد از تصویب با هیئت تطبیق مطابقت داده شود. در صورت تصویب به صورت قانون درآمده و ابلاغ می‌شود. قبل از طی فرایند قانون‌گذاری، برخی موضوعات در فضای مجازی مطرح می‌شود که واقعا امکان عملی شدن آن فراهم نیست.

قانونی یا فراقانونی؟

از تذکری که فرمانداری به عنوان ناظر بر مصوبات شورا داده، چنین برمی آید که مصاحبه‌ها و اظهارنظرهای اعضای شورا و شهردار تبریز در خصوص تبدیل وضعیت کارگران شهرداری، خارج از حیطه قانونی آنهاست! اکنون جای دو سوال باقی است. آیا شهردار و اعضای شورا که طبیعتا باید مدافع حقوق کارگران باشند سخنانی خلاف منافع کارگران زده‌اند و تبدیل وضعیت‌ها چنان مساله پیچیده‌ای است که نباید درباره آن با رسانه‌ها صحبت شود؟ دوم آنکه فارغ از لزوم اجرای فرآیندهای قانونی، اگر شهردار و اعضای شورا بنا نباشد درباره تبدیل وضعیت کارگران سخن بگویند، مسئولیت اظهارنظر با کدام شخص و سازمانی است؟

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − چهارده =