کد خبر : 13327
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۷:۵۴

قصه پر غصه باغات تبریز و توجیهات غیر قابل قبول مدیران شهری/ نفس تبریز را چه کسی برید؟!

قصه پر غصه باغات تبریز و توجیهات غیر قابل قبول مدیران شهری/ نفس تبریز را چه کسی برید؟!

قصه پر غصه قطع درختان سابقاً باغ شهر تبریز اکنون به جایی رسیده است که منتقدان قلع و قمع فضای سبز این شهر متهم به جوسازی و مبالغه گویی در این خصوص می شوند. به گزارش آوای سهند، در سال های گذشته تبریز شاهد چندین و چند مورد مختلف بزرگ و کوچک قلع و قمع

قصه پر غصه قطع درختان سابقاً باغ شهر تبریز اکنون به جایی رسیده است که منتقدان قلع و قمع فضای سبز این شهر متهم به جوسازی و مبالغه گویی در این خصوص می شوند.

به گزارش آوای سهند، در سال های گذشته تبریز شاهد چندین و چند مورد مختلف بزرگ و کوچک قلع و قمع فضای سبز به دلایل متعدد بوده است؛ دلایل هر چه بوده باشد، مورد پذیرش افکار عمومی شهروندان تبریز نبوده است.

فضاهای سبز کوی استانداری، زعفرانیه، پارک نظامی، بلوار ائل گولی، باغات گلکار، باغ شمس تبریزی، پروژه های عمرانی مترو در نقاط مختلف شهر، میدان افلاک نما، فلکه بزرگ ولیعصر، فلکه خیام، باغات حکم آباد، درختان خیابان قره آغاج و امروز هم قلع و قمع درختان باغ ۲۹ بهمن و دو کمال ذهن شهروندان تبریزی را نسبت به حفظ فضای سبز موجود شهر و جلوگیری از قطع بیشتر درختان تبریزی که امروز به بتن شهر تبدیل شده را حساس تر کرده است.

مدیران شهری تبریز از قطع درختان تبریز در نقاط مختلف به عنوان های توجیه آمیز دفاع کرده اند، اما کیست که نداند کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز تبریز هر کاری به جز عنوان زیبایش انجام داده است!

قطع شبانه درختان و پنهان از چشم مردم توسط عوامل شهرداری تبریز و با توجیهات قانونی در حالی برای افکار عمومی شهروندان تبریزی غیر قابل قبول است که مسئولان شهرداری تبریز در این خصوص به برخورد با مدیران میانی مناطق شهرداری تبریز اکتفاء کرده و منتقدان را به تخریب وجهه شهرداری تبریز متهم کرده اند!

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در صحن علنی امروز شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه تغییر کاربری های فضای سبز و قطع اشجار با مجوز های کمیسیون های مربوطه انجام شده، گفت: برخی معتقدند شهرداری به قطع درختان و تغییر کاربری فضای سبز علاقه دارد و از عمد از تخلفات چشم پوشی می کند، این در حالی است که شهرداری نه تنها اجازه نمی دهد کسی چنین کاری بکند بلکه خود نیز همواره در مقابل قطع درختان مقاومت کرده است، اما به خاطر برخی اتفاقات پیش آمده در گذشته بدبینی علیه شهرداری نزد مردم شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه عموم قطعی درختان با مجوز و بررسی کارشناسی شده صورت می گیرد، افزود: در بحث منطقه دو کمال که شبانه درختان قطع شد، برای من شائبه به وجود آمده، چرا که قطع درختان آن منطقه مجوز داشت و می توانستد در روز روشن اینکار را انجام دهند، ولی چرا شبانه جلوه دزدی به قطع درختان دادند معلوم نیست!

شهردار تبریز ادامه داد: چطور وقتی مجوز داریم برای قطع درختان این منطقه، اما شبانه و با حضور تصادفی خبرنگار درخت قطع می شود؟!

شهین باهر با شیطنت خواندن این عمل مدیران شهرداری، گفت: اگر مدیران شهرداری مجوز قطع درختان را کسب کرده اند، باید به رسانه ها و عموم مردم اعلام کنند، اما احساس می کنم در مورد دو کمال قصد شیطنت داشته اند و اینگونه کارها مردم را نسبت به شهردرای بد بین می کند و البته نسبت به عملکرد این مدیر هم عکس العمل نشان دادیم و آن مدیر فردای همان روز عزل شد.

اما مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز هم در صحن علنی شورای شهر گفت: از ۴۵۳ اصله درخت باغ ۲۹ بهمن تبریز ۱۹۱ اصله درخت به دلیل آفت زدگی قطع شدند!

علی مدبر افزود: هر درخت عمری دارد و اساتید گیاه پزشکی در بررسی این درختان متوجه شدند عمر ۱۹۱ درخت پایان یافته است! این درختان خشک شده یا بیماری ساقه خواری داشتند و حتی تشخیص سوختن برای برخی داده شده تا بیماری منتقل نشود!

وی با بیان اینکه ۴۵۳ درخت در این باغ وجود داشت، اذعان داشت: ۱۹۱ درخت قطع شد و حتی عکس ها و در نقشه گوگل قبل از اجرای قطع درختان، نشان از خشک بودن کامل این درختان داشت و در صورت عدم قطع شدن بیماری این درختان به دیگری منتقل می شد، البته برای دیگر درختان باغ منتظر فصل بهار هستیم تا بعد از مشاهده درختان سالم بقیه را قطع کنیم.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: امکان ندارد باغ منطقه ۲۹ بهمن تبریز با کمبود آب مواجه بوده باشد.

سونیا اندیش خواستار پاسخگویی شهرداری تبریز در قبال قطع درختان ۲۹ بهمن شد و گفت: باید دلیل این اتفاق را توضیح دهید، شهرداری قانوناً امکان ورود به باغ شخصی مردم را دارد پس چرا پیش از این اتفاق کاری نکردید؟!

وی افزود: عمدا این اتفاق برای درختان می افتد، باغ منطقه ۲۹ بهمن امکان کمبود آب ندارد و این موضوعات بهانه برای مالک است.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز با مطرح کردن این سوال که اگر آفت به درختان می افتد، چرا قبل بیماری به این موضوع ورود پیدا می کند؟ ادامه داد: اگر از روی نقشه گوگل می بینید که این باغ در حال خشک شدن است چرا کاری نکردید؟ در ضمن مگر درخت خشک آفت دارد؟! تمام عکس هایی که نشان دادید گویای این است که درختان از عمد رها شده اند.

محمد اشرف نیا دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز با انتقاد از قطع پرشمار درختان در روزهای اخیر، گفت: تا وقتی که به زمین به چشم ثروت و سرمایه نگریسته می شود، شاهد این اوضاع خواهیم بود.

وی افزود: برخی مالک های باغات تبریز از عمد باغات را خشک می کنند و بهتر است ما به دنبال معلول باشیم. کاری که شهرداری می تواند انجام دهد، خریداری زمین این باغات و تبدیل آن ها به پارک است.

اما قلع و قمع درختان به بهانه ها و توجیه های غیر قابل قبول در حالی شدت گرفته است که امروز برای جوانان تبریزی شنیدن خاطرات و یا دیدن عکس هایی که گویای باغ شهر بودن تبریز در زمان گذشته بود، چیزی شبیه به رویا می ماند!

کم سوادترین افراد هم در مقابل توجیه های سازمان فضای سبز و مدیران شهری تبریز درباره خشک شدن و آفت زده شدن درختان سر بریده شده، می گویند چرا پس به جای درختان خشک شدن، نهال های جدیدی نکاشتند؟!

تصویری که امروز کلانشهر تبریز از خود به نمایش می گذارد، تنها وجود ساختمان ها، خیابان ها و میادین بدون سبزه و درخت است و یا کافی است که از آسمان نگاهی به تبریز اندازند و تنها چیزی که به چشم می خورد سقف های نقره ای ساختمان های شهر باشد.

هر کسی که این ها را ببیند در دل خود پوزخندی به توجیهات و بهانه های مدیران شهری تبریز می زند و می گوید این شهر زمانی پر از باغات بوده است و حالا شده این؟! شوخی نکنید!

مدیران شهرداری تبریز خوب است کلاهشان را قاضی کنند و عملکرد خود در سال های اخیر را قضاوت کنند و در خلوت خود، کلاه و عملکردشان برای تبریز نفس بریده بگریند!

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + 5 =