کد خبر : 20541
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۹:۰۴

قربانی اسلام در قربانگاه محراب / ماموریت نافرجام «ساواک» را «فرقان» تمام کرد

قربانی اسلام در قربانگاه محراب / ماموریت نافرجام «ساواک» را «فرقان» تمام کرد

خواهرزاده شهید قاضی می گوید: «…در واقع حذف فیزیکی آیت الله قبل از انقلاب برنامه مد نظر ساواک بود اما فرصت اجرای آن پیش نیامده بود تا اینکه در روز عید قربان به دست گروه فرقان اجرایی شد.» به گزارش سهند، عالمان متعهد و وظیفه شناس در طول تاریخ بر اساس مقتضیات و زمینه های

خواهرزاده شهید قاضی می گوید: «…در واقع حذف فیزیکی آیت الله قبل از انقلاب برنامه مد نظر ساواک بود اما فرصت اجرای آن پیش نیامده بود تا اینکه در روز عید قربان به دست گروه فرقان اجرایی شد.»

قربانی اسلام در قربانگاه محراب / ماموریت نافرجام «ساواک» را «فرقان» تمام کرد

به گزارش سهند، عالمان متعهد و وظیفه شناس در طول تاریخ بر اساس مقتضیات و زمینه های موجود در عصر خویش، مسئولیت سنگین الهی و اجتماعی خود را به انجام می رسانند.

مرزبان فقاهت و سیاست

شهید آیت الله قاضی طباطبایی یکی از همین مرزبانان اعتقادی در سنگر علم و اجتهاد و فقاهت و سیاست بود که بدلیل مبارزات انقلابی خود به «خمینی آذربایجان» شهره یافت.

وی در سال ۱۳۳۱ ه . ق در تبریز دیده به جهان گشود  و تحصیلات مقدماتی علوم دینی را از پدر  و عموی خود در تبریز فرا گرفت. در سال ۱۳۴۷ ه . ق در هنگام قیام تبریز به اتفاق پدرش توسط رضا خان به تهران تبعید شد. بعد از انقضای مدت تبعید در تهران، او را به همراه پدرش برای یکسال دیگر به مشهد تبعید کردند و در طول این مدت به دستور رضا خان پهلوی خانه او را با خاک یکسان کردند و به خیابان تبدیل نمودند.

با اوجگیری نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۴۲ شمسی، شهید قاضی طباطبایی با حضور فعال خویش در صحنه های مبارزه با رژیم پهلوی، در جهت تحقق اهداف متعالی رهبر انقلاب حضرت امام خمینی رحمه الله گام های مؤثری برداشت . همین فعالیت ها باعث شد که رژیم شاه او را دستگیر کرده و در زندان قزل قلعه محبوس و سپس به شهرهای بافت کرمان و زنجان تبعید نماید . فشارهای روحی و جسمی رژیم بر ایشان باعث شد که شدیدا بیمار شده و به مدت سه ماه در بیمارستان بستری گردد.

او پس از بهبودی به عراق تبعید شد و پس از پایان دوران تبعید به ایران بازگشت و دوباره در تبریز سکونت اختیار کرد و هرگز دست از مبارزه و فعالیت نکشید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آیت الله قاضی طباطبایی در مقام نمایندگی امام خمینی(ره) در آذربایجان و امامت جمعه تبریز به خدمات ارزنده خویش ادامه داد و زحمات بسیاری را در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی متحمل شد. تا اینکه سر انجام در دهم آبان سال ۱۳۵۸ ش در روز عید قربان، قربانی اسلام و قرآن شد.

آن روز هنگامی که نماز مغرب و عشاء را در مسجد شعبان تبریز به جا آورد و عازم منزل بود، به دست گروهک منحرف «فرقان» به شهادت رسید و با شهادت خود دنیایی افتخار نصیب اسلام و روحانیت کرد و یک جهان رسوایی برای دشمنان خویش به جای گذاشت .

در بخشی از پیام امام خمینی(ره) در پی شهادت اولین شهید محراب انقلاب اسلامی آمده است: «ملت عزیز برومند ایران و آذربایجانیان غیرتمند عزیز باید در این مصیبت های بزرگ، که نشانه شکست حتمی دشمنان اسلام و کشور و عجز و ناتوانی و خودباختگی آنان است، هر چه بیشتر مصمم، و در راه هدف اعلای اسلام و قرآن مجید بر مجاهدات خود افزوده و از پای ننشینید، تا احقاق حق مستضعفین را از جباران زمان بنمایند….»

شهید قاضی در نگاه بزرگان

علامه سید محمد حسین کاشف الغطاء از فقهای بنام شیعه در یکی از نامه های خود خطاب به آیت الله قاضی طباطبایی چنین می نویسد: «ای سید بزرگوار و ای دانشمند والا مقام . . . ما از حالا می بینیم که مردم آذربایجان عموما و اهالی تبریز خصوصا از راهنمایی ها و ارشادات شما بهره مند می شوند و چه زود است تاثیر خدمات ارزنده شما در نصرت حق و از بین رفتن باطل محسوس و ملموس باشد و در یاری و کمک از حق چه کسی بهتر و مقدم تر از شماست؟ 

حبس و تبعید هم مانع تالیفات بزرگ او نشد

 امام خمینی(ره) نیز در یکی از سخنان خود درباره شهید قاضی می فرماید: «آقای قاضی طباطبایی رحمه الله که از دوستان سابق من هستند و سوابق دارم با ایشان، ایشان حبس ها رفته است، مجاهدات کرده، تبعیدها شده است. آن ها اینطور اشخاص را یکی یکی ترور می کنند و منظور این است که مایوس کنند شما را»

 آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) از مراجع تقلید  که یکی از اساتید او بود، در مورد شخصیت آن عالم شهید می نویسد: «او از افراد نخبه روحانیت و از فرزندان عزیز اسلام بود که خدمات ارزنده و آثار علمی و قلمی او زیب افزای کتابخانه شیعه است و علاوه بر این که از ذریه طاهره بود، از مدافعین ولایت اهل بیت علیهم السلام و دلباختگان مخلص مکتب حضرت سیدالشهداء علیه السلام بود.»

انزابی از یاران نزدیک شهید قاضی نیز درباره او چنین می گوید:« شهید آیت الله قاضی طباطبایی یک شخصیت شخیص و دارای اخلاق برازنده سیادت و یک تحصیل کرده حوزوی در سطوح عالی اجتهاد بود و تحقیقات و تالیفات ایشان به حدی است که به جرات می توان گفت بعد از شهید مطهری شخصیتی به عنوان عالم صاحب تالیف بیش از شهید قاضی نداریم.»

سید محمد الهی طباطبایی خواهرزاده شهید آیت الله قاضی طباطبایی و یکی از مبارزان انقلاب اسلامی در خصوص مبارزات برون مرزی آن شهید اشاره و می گوید: «ایشان قبل از اینکهنهضت روحانیتشروع شود با روزنامه های خارجی از جمله روزنامه العرفان لبنان ارتباط داشت و مقالاتی که در آن روزنامه منتشر می کرد بسیار شاخص بود. آقای قاضی وقتی در نجف تحصیل می کرد شاگرد کاشف الغطا بود که وی نیز یکی از پیشروان نهضت جدید اسلامی بود و اولین اعلامیه ای که درتبریز به دستور ایشان و به زبان فارسی منتشر شد مقاله کاشف الغطا بود که در لبنان و به سازمان تقریب مذاهب نوشته بود و حالت انقلابی داشت و در آن زمان خیلی سروصدا کرده بود.»

وی همچنین  به نقش آیت الله قاضی در مبارزات انقلاب اسلامی اشاره کرده و می گوید:  «در کتاب “یاران امام به حکایت اسناد ساواک” گزارشی از ساواک ضبط شده است که در آن مقامات ارشد ساواک تائید کرده و نوشته اند آقای قاضی به هیچ عنوان حاضر به همکاری نیست و حذف فیزیکی ایشان را پیشنهاد داده و مقامات ارشد نیز آن را تائید کرده اند. در واقع حذف فیزیکی آیت الله قبل از انقلاب برنامه مد نظر ساواک بود اما فرصت اجرای آن پیش نیامده بود تا اینکه در روز عید قربان به دست گروه فرقان اجرایی شد.»

حکایت آن روز جانگداز…

خواهرزاده شهید آیت الله قاضی طباطبایی در خصوص نحوه شهادت آیت الله قاضی می گوید: «آن روز نماز عید قربان در ورزشگاه تختی تبریز برپا شد و ایشان نماز عید را به جای آوردند، خوب به یاد دارم آن روز نیروهای انتظامی احساس می کردند خطری متوجه ایشان است و من نیز جزو اکیپ حفاظت ایشان بودم، فکر می کردیم حفاظت استادیوم خیلی مهم است و تمام تدابیر امنیتی نیز در استادیوم تختی خوب بود اما غافل از اینکه آنها در استادیوم تختی کاری نمی کنند و زمانی که ایشان از نماز برمی گشتند و از آنجایی که طبق روال همیشگی هیچ پرده ای میان او و مردم نبود آنها از این فرصت استفاده کرده و ایشان را ترور کردند.»

امتیازدهی post

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 − هفت =