کد خبر : 31039
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۳۹

روسیه جنگ هیبریدی را علیه آذربایجان در قره‌باغ به راه انداخته است

روسیه جنگ هیبریدی را علیه آذربایجان در قره‌باغ به راه انداخته است

روسیه در تلاش است تا ارامنه قره‌باغ را در دستان خود نگه دارد و از آن‌ها برای اهداف سیاسی استفاده کند. توزیع پاسپورت روسی بین ارامنه قره‌باغ برجسته‌تر شده و آمار منتشر شده توسط منابع ارمنی حاکی از جدی بودن این روند است.

 روسیه در تلاش است تا ارامنه قره‌باغ را در دستان خود نگه دارد و از آن‌ها برای اهداف سیاسی استفاده کند. توزیع پاسپورت روسی بین ارامنه قره‌باغ برجسته‌تر شده و آمار منتشر شده توسط منابع ارمنی حاکی از جدی بودن این روند است.

در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۶ هزار و ۹۰۰ ارمنی تابعیت روسیه را دریافت کرده‌اند. این بالاترین رکورد در سال‌های اخیر است. ۳۰ هزار ۵۸۸ ارمنی در سال ۲۰۲۰، ۲۴ هزار و ۲۴ نفر در سال ۲۰۱۹، ۲۷ هزار ۱۳۷ نفر در سال ۲۰۱۸ و ۲۵ هزار و ۱۴۴ نفر در سال ۲۰۱۷ تابعیت روسیه را دریافت کردند. به طور کلی، در سال‌های ۲۰۱۷ الی ۲۰۲۱ میلادی، ۱۵۳ هزار و ۸۰۰ ارمنی گذرنامه روسی گرفته‌اند. این حدود ۵.۲ درصد از جمعیت دائمی ارمنستان است.

واضح است که هر ۱۵۳ هزار و ۸۰۰ ارمنی که “گذرنامه روسی” دریافت کرده‌اند در قره‌باغ زندگی نمی‌کنند اما حضور ۱۰ درصد از این تعداد ارمنی در قره‌باغ، به روسیه اجازه می‌دهد تا نقشه‌های موذیانه خود را اجرا کند.

روسیه از قبل، شروع به ایجاد “جامعه روسی” در میان جمعیت ارمنی قره‌باغ کرده است و رهبر این “جامعه” الکساندر بوردوف، فارغ‌التحصیل سابق آکادمی سرویس امنیت فدرال روسیه است! نکته جالب این است که اگرچه نام او الکساندر بوردوف است، اما رهبر به اصطلاح “جامعه روسی” در قره‌باغ، روس نیست بلکه ارمنی است.

دولت جمهوری آذربایجان برای جلوگیری از نقشه‌های موذیانه روسیه در قره‌باغ، باید تلاش‌های خود را برای اعطای تابعیت ارمنی به ارامنه در قره‌باغ در اسرع وقت افزایش دهد.

روند انتقال تدریجی قبایل ارمنی به تابعیت روسیه در حال انجام است. تعداد ارامنه دارای پاسپورت روسی نیز به دلیل روند ازدواج دختران ارمنی با نیروهای حافظ صلح روسی مستقر در سرزمین‌های اشغالی آذربایجان در حال افزایش است. این روند خلاف قوانین آذربایجان است.

قانون جمهوری آذربایجان تابعیت مضاعف را نمی‌پذیرد. امروز باید جلوی این موضوع گرفته شود. چون فردا ممکنه دیر شود. روسیه قبلاً این بازی‌ها را در گرجستان و اوکراین انجام داده است و با توزیع گذرنامه‌های روسی در میان قبایل وفادار، بعدها در این کشورها به اصطلاح جمهوری ایجاد شد. این بخشی از جنگ هیبریدی است که روسیه علیه آذربایجان به راه انداخته است. اما چه ارمنی خانکندی باشد چه خوجاوند، هر کدام شهروند آذربایجانی هستند و باید قوانین این کشور را بپذیرند. فقط باید توافقنامه صلح منعقد شود، ارمنستان باید تمامیت ارضی آذربایجان را به رسمیت بشناسد و موضوع حل شود. اگرچه این کار زمان‌بر است، اما دولت آذربایجان باید برای سرعت بخشیدن به آن تلاش کند.

بر اساس اعلامیه سه‌جانبه ۱۰ نوامبر که پس از جنگ ۴۴ روزه  قره‌باغ امضا شد، زمان و امتیازات اعطایی به شهروندان ارمنی الاصل ساکن آذربایجان با هدف پذیرش داوطلبانه شهروندی آذربایجان در آینده در نظر گرفته شده است اما آنچه که وجود دارد و اتفاق می‌افتد چیست؟ امروزه ارمنی‌های ارمنی‌تبار که در سرزمین‌های آذربایجان ساکن شده‌اند، به جای تابعیت آذربایجان، تابعیت روسیه را می‌پذیرند. در این صورت، موارد شهروندان ساکن در سرزمین های آذربایجان برای اخذ تابعیت کشور دیگر باید حذف شود. همه این‌ها نشان می‌دهد که روسیه به طور مصنوعی در حال ایجاد “ستون پنجم” در قره‌باغ است. به عنوان مثال، فرض کنید شما یک پاسپورت صادر می‌کنید و سپس حق دارید در هر زمان از آن برای محافظت از هویت خود استفاده کنید. در هر صورت، در پشت این نیت روسیه، خیریتی نیست، بلکه نیات تجزیه‌طلبانه و علاقه به اعمال فشار بر دولت آذربایجان وجود دارد.

در حال حاضر توزیع پاسپورت روسی به ارامنه قره‌باغ یک روند بسیار جدی است و باید هر چه سریع‌تر متوقف شود. در غیر این صورت ممکن است در آینده نزدیک یک کشور اقماری روسیه در قره‌باغ ایجاد شود.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =