کد خبر : 4595
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۸:۱۴

حجاب زيباترين محدوديت و شيرين ترين مصونيت

حجاب زيباترين محدوديت و شيرين ترين مصونيت

تحمل مقداري سختي و محدوديت در برابر ثمره شيرين حفظ امنيت و سلامت رواني و فيزيكي نه تنها امري خارج از تحمل نيست بلكه گذشته ازهمه اين حرف و حديثها و منطق و دليل ها حجاب يادگار زهراست و كدامين زن پاكدامن است چنين يادگاري را از چنان زني قبول نكند. يادداشت/يونس يوسفي فصل تابستان

تحمل مقداري سختي و محدوديت در برابر ثمره شيرين حفظ امنيت و سلامت رواني و فيزيكي نه تنها امري خارج از تحمل نيست بلكهحجاب گذشته ازهمه اين حرف و حديثها و منطق و دليل ها حجاب يادگار زهراست و كدامين زن پاكدامن است چنين يادگاري را از چنان زني قبول نكند.

يادداشت/يونس يوسفي

فصل تابستان كه مي رسد و گرماي آفتاب خود را مي نماياند ، نمايش اندام زشت يا زيباي برخي بانوان هم رنگ و بوي خاص تري به خود مي گيرد و برخي ها به جبران چكمه ي از دست رفته اي كه از خزان پاييز تا بوران نداشته زمستان تا زانويشان مي كشند طرح جلف تر ديگري به خود مي گيرند، در اين فصل همچنين حر ف و حديث ها در مورد حجاب و پوشش زنان به اوج مي رسد و هر كس از ديدگاه خود شروع به نظرسازي و اشاعه نظر مي كند.

به يُمن فطرت پاك انساني و باورهاي ريشه دار مذهبي و سنت هاي به جا مانده از نياكان نيكمان قاطبه بانوان ايران زمين معتقد و ملتزم و طرفدار حضور پوشيده و موقّر زنان در جامعه مي باشند، ما براحتي مي توانيم شاهد صحنه هايي باشيم كه يك بانوي مسلمان ايراني در زير آفتاب سوزان با كودكي در آغوش و كيفي آويزان بر دستش چادر بر سر در حال تردد است و البته گاها مي توانيم كساني را مشاهده كنيم كه با نگاهي مملو از سوال و يا حتي برخوردي نيش دار، با كنايه يا صراحت از ضرورت پذيرش اين سختي و محدوديت سخن مي رانند.

شايد اگر عزيزاني كه منتقد حجاب كامل اسلامي هستند كمي دقت نمايند، درمي يابند زندگي ما سراسر پر است از محدوديت ها و سختي ها كه نه تنها ناگريز از رعايت آنها هستيم بلكه بدون رعايت آنها نمي توانيم به رشد و توسعه فردي يا جمعي انساني يا اسلامي دست يابيم.

اگر بخواهيم در مورد محدوديتها بگوييم، از طلوع آفتاب صبح كه از خواب بر مي خيزيم و اين خود يك نوع محدوديت است تا پاسي از شب كه بيداريم و بايستي بخوابيم و اين نيز خود يك محدوديتي ديگر است انواع محدوديتها را تجربه مي كنيم، وقتي به تقاطعي مي رسيم و چراغ قرمز براي ماشينها خودنمايي مي كند با محدوديت تردد مواجه مي شويم و وقتي چراغ سبز روشن مي شود با محدوديت توقف! و ماشينهاي پشت سرمان با بوق هاي ممتد به ما يادآوري مي كنند كه زمان توقف تمام شده است و بايستي حركت كنيم.

ما حتي نمي توانيم بيش از مقداري معين به امور مورد عشق وعلاقه خويش بپردازيم، مثلا نمي توانيم بيش از يكي دو پرس غذا بخوريم يا بيش از چند ساعت مطالعه كنيم يا بيش از چند ساعت در شبكه هاي اجتماعي حضور داشته باشيم واين يعني زندگي پر است از محدوديتهاي لازم.

و اما درمورد سختي ها كه خميرمايه زندگي ما را تشكيل مي دهد، از لحظه تولد كه چشم بر اين هستي باز مي كنيم گريه مان به راه است تا تمامي لحظه هاي دشواري و ناكامي و رخت بر بستن از اين دنيا! و صد البته ما از اين دشواري ها متنفر نيستيم چون اين دشواري ها پل رسيدن به موفقيتها مي باشند و بدون پيمودن كوه و نورديدن باريكه ها و تيزي ها و پستي و بلندي هايش رسيدن به قلّه محال است و اين يعني زندگي پر است از سختي هاي شيرين.

شايد كسي از ما سوال كند كه درست است زندگي پر است از سختي ها و محدوديت ها اما چه ضرورتي دارد كه ما محدوديتها و سختي هاي خودخواسته ي ديگري را نيز به آن اضافه كنيم؟

اينجاست كه آدم ياد آن دو نعمت بزرگ مغفول مي افتد كه پيامبر اكرم (ص) يادآورمان شدند كه عبارتند از : امنيت و سلامت.

يكي از دلايلي كه آيات شريفه قرآن كريم براي ضرورت حجاب ذكر مي كنند اينست كه فرد داراي حجاب از خواسته هاي آلوده و طمع ورزي بيجاي قلب هاي مريض در امنيت است. بديهي است كه امنيت صرفا محدود به امنيت فيزيكي نيست چون ممكن است به ذهن برخي ها خطور نمايد آيا اگر من حجابم را كامل رعايت نكنم حتما مورد تعدي قرار خواهم گرفت و سپس به خود پاسخ دهد كه نه! لزوما اينطور نيست ، پس امنيت من لزوما تنيده به بحث حجاب نيست. بايستي در جواب اين عزيزان يادآور شد: اولا امنيت امري نسبي است و ما بايستي رفتارهايي را كه حتي درصدي از امنيت ما را به مخاطره مي اندازد و ما را در معرض دست اندازي قرار مي دهد، ترك كنيم و ثانيا مرزهاي اصلي امنيت در باور و روح و روان افراد شكل مي گيرند و هر فردي پس از تحليل اين باورها اقدام به سلب امنيت رواني يا فيزيكي ما مي كند و فهم اين امر اصلا كار دشواري نيست، كافي است بانوان عزيز در پوشش خويش مقداري سبكي به خرج دهند تا ميزان سنگيني و آلودگي نگاه هاي برخي اطرافيان خويش را دريابند.

نتيجه اينكه تحمل مقداري سختي و محدوديت در برابر ثمره شيرين حفظ امنيت و سلامت رواني و فيزيكي نه تنها امري خارج از تحمل نيست بلكه گذشته ازهمه اين حرف و حديثها و منطق و دليل ها حجاب يادگار زهراست و كدامين زن پاكدامن است چنين يادگاري را از چنان زني قبول نكند.

امتیازدهی post

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شانزده − 1 =