کد خبر : 25172
تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵

جهش تولید در آذربایجان‌شرقی با احیای واحدهای ورشکسته

جهش تولید در آذربایجان‌شرقی با احیای واحدهای ورشکسته

 احیای واحدهای تولیدی ورشکسته از جمله گام‌های اساسی آذربایجان‌شرقی در مسیر حمایت از رونق و جهش تولید بوده است که با پرچمداری تشکیلات قضایی و همکاری تنگاتنگ و هم‌افزایی مدیریت ارشد استان میسر شده است. به گزارش نگاه، احیای ۱۷ واحد تولیدی ورشکسته در آذربایجان شرقی در دو سال اخیر از جمله اقدامات ارزشمند عملی در

 احیای واحدهای تولیدی ورشکسته از جمله گام‌های اساسی آذربایجان‌شرقی در مسیر حمایت از رونق و جهش تولید بوده است که با پرچمداری تشکیلات قضایی و همکاری تنگاتنگ و هم‌افزایی مدیریت ارشد استان میسر شده است.

به گزارش نگاه، احیای ۱۷ واحد تولیدی ورشکسته در آذربایجان شرقی در دو سال اخیر از جمله اقدامات ارزشمند عملی در مسیر حمایت از تولید داخلی است که علاوه بر فراهم کردن امکان بازگشت صدها بیکار به سر کار خود، در صورت اندکی توجه به ویژه در باب تامین نقدینگی، می تواند زمینه ساز جهش تولید این واحدها نیز شود.
اهمیت احیای واحدهای تولیدی ورشکسته آذربایجان شرقی به خصوص زمانی دوچندان می شود که بدانیم در بین آنها علاوه بر واحدهای نوپا، صنایعی با قدمت نیم قرن از قبیل بلیرینگزسازی و کاشی کف تبریز و صنایع مهمی چون شرکت ماشین آلات تراکتورسازی و چندین واحدی تولیدی در حوزه خودرو نیز به چشم می خورد.
هر چند گفته می شود واگذاری های نادرست و غیراصولی در اواخر دهه قبل، از دلایل اصلی ناکامی واحدهای تولیدی – صنعتی ورشکسته آذربایجان شرقی در این مدت بوده است، اما دادگستری آذربایجان شرقی با برگزاری جلسات متعدد و حل و فصل مشکلات بانکی و مالیاتی این واحدها، آنها را بار دیگر وارد مدار کرده که گام ارزشمندی در راستای رونق و جهش تولید به عنوان شعار امسال و سال قبل محسوب می شود. 
رییس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی می گوید که این ۱۷ واحد صنعتی مشکل‌دار استان از سال گذشته تاکنون با برگزاری ۵۰ جلسه رفع موانع به مدار تولید بازگشته‌اند.
به گفته موسی خلیل اللهی، با احیای این تعداد واحد تولیدی و صنعتی، بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر به سر کار خود برگشته اند.
در همین حال محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی، نیز با اشاره به حمایت تمام قد مدیریت ارشد استان از ادامه فعالیت های بخش تولید و صنعت تحت هر شرایطی تاکید دارد که اجازه نمی دهیم حتی یک واحد تولیدی در استان از مدار فعالیت خارج شود. 
برآیند این رویکرد و نگاه باعث شده که آذربایجان شرقی در دو سال اخیر در زمینه حمایت از تولید و رفع موانع آن، در سایه هم افزایی و همفکری نهادهای اجرایی و قضایی، گام های محکمی بردارد که در سطح کشور الگو است.

بلبرینگ سازی ایران؛ از ورشکستگی تا احیا 
بلبرینگ‌سازی ایران به عنوان نخستین شرکت تولیدکننده انواع بلبرینگ کشورمان که به مدت یک دهه با مشکلات اساسی مواجه بود و در نهایت ورشکسته شد، با ورود جدی مقام‌های ارشد اداری و قضایی آذربایجان‌شرقی از مهر ماه پارسال در مسیر احیا قرار گرفته است.
بحران در بلبرینگ سازی ایران از زمانی آغاز شد که این واحد صنعتی بی همتا  که فعالیت خود را در سال ۱۳۴۸ در زمینی به وسعت ۱۴ هکتار در غرب تبریز و تحت لیسانس شرکت سوئدی «اس.کی.اف» آغاز کرده بود، در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر خصوص سازی، در یک تصمیم نادرست در اواخر دهه ۱۳۸۰ شمسی به یک راننده تریلر و فاقد اهلیت واگذار شد.
این اقدام باعث شد که بلبرینگ سازی ایران به عنوان غول تولید بلبرینگ و رولر ایران با چهار دهه سابقه درخشان صنعتی، در فاصله سال های ۱۳۸۸ تا مهر ماه ۱۳۹۸ روزهای ناخوشی را طی کند؛ در این مدت کارگران این واحد صنعتی قدیمی و شناخته شده بارها به دلیل حقوق معوقه خود در مقابل ساختمان فرمانداری تبریز و استانداری آذربایجان شرقی تجمع کردند. 
وضعیت نابسامان بلبرینگ سازی تا حدی پیش رفت که سعید شبستری خیابانی، سرپرست وقت استانداری آذربایجان شرقی، سی ام شهریور ۱۳۹۶ با اشاره به واردات بلبرینگ چینی به این کارخانه قدیمی و فروش آن به اسم بلبرینگ تبریز ابراز تاسف کرد.
با تشدید بحران در بلبرینگ سازی ایران که به شکل تجمعات کارگری و تعطیلی بخش های مختلف آن نمود یافت، هیات حمایت از صنایع اواخر مهر ماه ۱۳۹۶ مدیریت شرکت بلبرینگ ایران را تحویل گرفت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز با تخصیص ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای خروج آن از وضعیت بحرانی مساعدت کرد.
اما ورود هیات حمایت از صنایع به موضوع بحران در بلبرینگ سازی نیز مشکلات آن را حل نکرد و تشکیلات قضایی آذربایجان شرقی با اعلام ورشکستگی کارخانه، برای کمک به رفع مشکل بیکاری ۱۸۰ کارگر آن، از اوایل مهر ماه پارسال به طور موقت، آن را به یکی از چهره های صنعتی شناخته شده استان، تا واگذاری به نفر جدید، در مقام مستاجر واگذار کرد. 
عزیز امن اللهی، مسوول اداره تسویه امور ورشکستگی دادگستری آذربایجان شرقی، در این باره به ایرنا گفت: متاسفانه شخصی که بلبرینگ سازی به او واگذار شده بود، اهلیت لازم را نداشت و همین امر موجب شد که کارخانه سیر نزولی طی کند.
وی افزود: از ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۸ حکم ورشکستگی بلبرینگ سازی صادر شد، اداره تسویه امور ورشکستگی تشکیلات قضایی استان آن را تحویل گرفت و به شرط اجاره یکساله به نفر جدید واگذار کرد.
محمد باقری، سرمایه گذار فعلی شرکت بلبرینگ سازی تبریز گفت: نیمه مهرماه پارسال که ما کارخانه را تحویل گرفتیم، ۱۳ سال از تعطیلی بلبرینگ سازی می گذشت و دستگاه های آن این مدت طولانی از کار افتاده بودند.
وی افزود: کارخانه بلبرینگ سازی را با ۱۶۳ کارگر بیکار و حقوق و بدهی های معوقه تحویل گرفتیم و پس از رفع مشکلات اکنون ۲۱۰ نفر در این واحد صنعتی مشغول کار هستند.
باقری اضافه کرد: اکنون هفت ماه است که چرخ های به خواب رفته بلبرینگ سازی تبریز به عنوان نخستین کارخانه بلبرینگ سازی خاورمیانه دوباره به گردش درآمده اند.
سرمایه گذار شرکت بلبرینگ سازی ایران تشریح کرد: نیاز سالیانه کشور به بلبرینگ ۱۰۰ میلیون عدد در انواع گوناگون است که بلبرینگ سازی ایران که تا سال هایی نه چندان دور تنها تامین کننده نیاز داخلی بود، امروزه توان رفع پنج درصد نیاز داخلی را دارد.
باقری اظهار کرد: این مجموعه با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون و ۲۰۰ عدد بلبرینگ با تنوع ۶۰ نوع بلبرینگ می تواند بخشی از نیاز داخلی را تامین و در آینده آن را توسعه دهد.
محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت صنایع در توسعه کشور گفت: در واگذاری های بعدی به طور قطع یکی از ملاحظات اصلی داشتن سابقه کار، تیم متخصص و اهلیت فرد متقضای خواهد بود. 
وی با اشاره به قدمت بالا و سابقه درخشان بلبرینگ سازی ایران در صنعت ایران افزود: زمانی نه چندان دور محصولات این شرکت در بازارهای جهانی مشتریان زیادی داشت و امیدواریم با اقدامات آتی شاهد ترمیم جایگاه این واحد صنعتی باشیم. 

کارخانه کاشی کف تبریز در مسیر بالندگی
با واگذاری رسمی شرکت تولید کاشی و سرامیک «تبریز کف» مرند به کارخانه «کاشی کف سرام تبریز»، احیا و دوره جدید فعالیت این واحد صنعتی در حوزه تولید و اشتغال پس از ۶ سال بلاتکلیفی ناشی از ورشکستگی آغاز شد.
شرکت تبریز کف مرند به عنوان تولید کننده انواع کاشی و سرامیک طی سال های گذشته با مشکلات عدیده روبرو بود، بطوریکه تا قبل از سال ۱۳۹۶، حقوق کارگران آن به سختی پرداخت می شد.
به دنبال بروز این مشکلات، کارگران کارخانه تبریز کف، بارها برای دریافت مطالبات خود اقدام به تجمع در مقابل فرمانداری مرند کردند تا اینکه بالاخره با تلاش و پیگیری های مقام های شهرستانی و نیز دادگستری آذربایجان شرقی، این شرکت با مدیریت جدید و تحت نظر دادگستری استان از اوایل سال ۱۳۹۶ آغاز بکار کرد.
امروز پس از گذشت حدود دو سال از فعالیت مجدد کارخانه تبریز کف، طی مراسمی با حضور مدیرکل دادگستری استان و اعضای شورای تامین شهرستان مرند، این شرکت به طور رسمی به کارخانه کاشی کف سرام تبریز به عنوان مالک جدید آن انتقال یافت.
عوامل مختلف داخلی و بیرونی از جمله تحریم ها در طول زمان باعث ورشکستگی کارخانه تبریز کف شده و مباحث و مشکلات بسیاری را در شهرستان ایجاد کرده بود.
کارخانه تبریز کف، پنجمین مجموعه در کل استان بشمار می رود که از ورشکستگی قطعی به حالت رونق برمی گردد و امید می رود این کارخانه با مدیریت جدید و تلاش بیشتر رونق گیرد.
در مرحله اول جهت واگذاری این کارخانه از طریق مزایده اقدام شد، اما فردی علاقمند به خرید آن نبود تا اینکه بنا به تصمیمی که در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری آذربایجان شرقی گرفته شد، مزایده دیگری برگزار و خریداران جدید با مبلغ ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کارخانه تبریز کف را تحویل گرفتند.
هم اکنون در کارخانه «تبریز کف» که پس از انتقال به مالک جدید به «کاشی کف سرام تبریز» تغییر نام داده است، ۱۵۷ نفر نیروی اسنانی شاغل هستند.
این واحد تولیدی با ۳۵ سال قدمت در یک سال گذشته و پس از واگذاری به مالک جدید نه تنها رونق تازه ای یافته، بلکه محصولات آن علاوه بر بازارهای داخلی به خارج از کشور از جمله گرجستان، ارمنستان، آذربایجان، لهستان و عراق نیز صادر می شود.
مالک جدید کارخانه علاوه بر خرید کارخانه مبلغ ۶ میلیارد تومان نیز برای نوسازی تجهیزات و به روزسازی کارخانه هزینه کرده است.

فعالیت مجدد شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز
با الحاق شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز به شرکت تراکتورسازی ایران، این شرکت نیز که در سال های اخیر به مرحله ورشکستگی رسیده بود، فعالیت خود را از سرگرفت.
شرکت ماشین‌آلات صنعتی یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه تراکتورسازی بود که در اجرای اصل ۴۴ به بخش خصوصی واگذار شد، اما به هر دلیل این واگذاری موفق نبود و این شرکت دچار مشکل شد.
شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز سال ۱۳۸۶ از طریق خصوصی سازی از تراکتورسازی مجزا و به فردی واگذار شد که او بعد از هشت سال با ۷۵میلیارد تومان بدهی شرکت را رها کرد.
این کارخانه سال ۱۳۹۲ اعلام ورشکستگی کرد و در این مدت توسط اداره ورشکستگی تبریز با اجاره دادن به تراکتورسازی اداره می شد. تراکتورسازی در این مدت نزدیک ۲۰میلیارد تومان هزینه کرد و چندی پیش قرار شد شرکت ماشین آلات را به مبلغ تقریبی ۴۵ میلیارد تومان خریداری کند.
اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز کارخانه ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز را ۲۴ آذر امسال به علت اتمام اجاره نامه پلمپ کرده بود.
این شرکت ۲۰۰ نفر پرسنل و ۸۰ نفر بازنشسته دارد.
شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران (سهامی عام) تولید کننده انواع لودر که یکی از برندهای معتبر و انحصاری در سطح کشور با تعداد حدود ۳۰۰ نفر کارگر باسابقه و مهارت فنی بالا، در اوایل سال ۱۳۹۴ برابر دادنامه صادره از شعبه ۷ دادگاه عمومی حقوقی تبریز ورشکسته اعلام و در جهت اقدامات تصفیه به این اداره ارجاع شده بود، برای ساماندهی و حل مشکلات مالی کارگران که با وجود اشتغال در شرکت حدود یکسال حقوق دریافت نکرده بودند با دعوت از سهامداران عمده و توافقات حاصله حقوق و مزایای معوقه و عیدی کارگران از آبان ماه ۱۳۹۴ پرداخت و تسویه شد. 
با عنایت به حائز شرایط بازنشستگی تعداد زیادی از کارگران، با حل و فصل مشکلات بیمه تأمین اجتماعی و اداره کار نسبت به بازنشستگی حدود ۹۰ نفر از آنان اقدامات لازم صورت گرفت و در مرحله بعد طی رایزنی و مذاکرات مثبت با سرمایه گذاران و شرکت‌های معتبر در نهایت منجر به عقد قرارداد اجاره به مدت یکسال با گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به شرط بکارگیری مابقی کارگران (حدود ۲۱۰ نفر) گردید که از تعطیلی شرکت جلوگیری به عمل آمده و در حال حال حاضر کارگران شرکت در دو شیفت مشغول به فعالیت و تولید قطعات مورد نیاز شرکت تراکتورسازی ایران می‌باشند.
با قطعی شدن حکم ورشکستگی و با توجه به فعال بودن شرکت با کارگران، در آگهی مزایده فروش، واگذاری کارخانه مشروط به تعهد به اشتغال و عدم تعدیل نیروهای موجود حداقل به مدت پنج سال شده است که در این زمینه با سرمایه گذاران دارای اهلیت صنعتی، اقتصادی و مالی رایزنی‌های لازم و مثبت در قالب رعایت مقررات و قوانین و مصلحت و غبطه طلبکاران صورت گرفته و در شرف واگذاری جهت ادامه فعالیت شرکت و پرداخت طلب طلبکاران می‌باشد.

بازگشت رخش خودرو دیزل تبریز به چرخه تولید
کارخانه «رخش خودرو دیزل» از سال ۱۳۸۲ با همکاری شرکت کاماز روسیه (بزرگترین کارخانه تولید کامیون در کشور روسیه)، اقدام به تولید انواع کامیون و کامیونت می‌کرد؛ این شرکت با ۴۳ نمایندگی در سطح کشور و با سطح اشتغال مستقیم ۳۰۰ نفر فعالیت می‌ کرد که در سال ۱۳۸۹  تعطیل شد.
در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ که شرکت تعطیل بود، اتفاقات زیر در این شرکت، اتفاق افتاد؛ ۱. تشکیل یکهزار و ۲۵۲ فقره پرونده قضایی مرتبط با شرکت ۲. انتقال موجودی انبار و قطعات خودرو به سایر دستگاه‌ها به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال ۳. بدهکاری به بیش از سه هزار نفر ثبت نام کنندگان کامیون ۴. بدهی به بانک‌ها و موسسات مالی به ارزش ۷۰۰ میلیارد ریال، در حالی که اصل بدهی ۱۵۰ میلیارد ریال بود. ۵. بدهی به سازمان‌های دولتی به ارزش ۶ میلیارد تومان ۶. بیکاری پرسنل شرکت و محکومیت مدیران شرکت هر کدام به ۷ سال حبس و ۱۷ میلیارد تومان جزای نقدی و استرداد وجوه شکات.
پس از ورود دستگاه قضایی دادگستری آذربایجان شرقی به موضوع و با تحویل گرفتن کارخانه، توجه به مراجعات و شکایت ثبت نام کنندگان کامیون شرکت رخش خودرو و صدور مورد توجه قرار گرفت و با تاکید تاکید بر لزوم راه اندازی و اعاده به کار کارگران با همکاری کارشناسان اداره تصفیه امور ورشکستگی تبریز، ۰ نفر از پرسنل قبلی شرکت دعوت به کار شدند.
در ادامه رسیدگی دستگاه قضایی آذربایجان شرقی به پرونده شرکت و در راستای تلاش برای احیای آن، قطعات موجود در انبارهای شرکت تبدیل به کامیون شدند و با تشکیل جلسات متعدد با بانک‌ها و ستاد محترم اجرایی فرمان امام (ره)، قطعات توقیفی در اختیار بانک ملی و ستاد اجرایی فرمان امام که در صورت فروش به صورت قطعه به پنج میلیارد تومان فروخته نمی‌شد، تبدیل به ۵۱۰ دستگاه کامیون و کامیونت به ارزش بیش از ۵۰ میلیارد تومان شد.
در این راستا ضمن ایجاد اشتغال برای کارگران شرکت از تاریخ بیستم آبان ماه ۱۳۹۴ تاکنون مبلغ ۳۲ میلیارد تومان از طلب طلبکاران در قالب تحویل کامیون ثبت نامی و وجه نقد حاصل از فروش کامیون‌ها توسط نماینده دادگستری، مدیریت مالی و ۲۰ درصد سود ثبت نام کنندگان نیز پرداخت شد.
در حال حاضر تعداد ۱۶۰ دستگاه کامیون به ارزش تقریبی ۲۲ میلیارد تومان نیز در محوطه کارخانه برای بازپرداخت کل طلب طلبکاران وبانک‌ها و دارایی در جریان فروش می‌باشد که کامیون‌های موجود کل طلب طلبکاران حقیقی را کفاف می‌دهد؛ خوشبختانه توجه به احتساب سود ۲۰ درصد سالانه، آرامش کاملی در بین طلبکاران ایجاد و کارخانه در مسیر شکوفایی قرار گرفته است.

واحدهای تولیدی دیگری که احیا شدند
شرکت «شیرین بخور تبریز» از دیگر شرکت های در معرض ورشکستگی آذربایجان شرقی بود که در سایه تلاش دادگستری آذربایجان شرقی و همکاری دیگر نهادهای مسوول احیا شد؛ این شرکت تولید کیک و کلوچه با کیفیت تولید بالا و ظرفیت صادرات به خارج از کشور، با تعداد حدود ۱۰۰ نفر کارگر، در اوایل سال ۱۳۹۵ به موجب دادنامه صادره از شعبه اول دادگاه عمومی حقوقی شهرستان بستان آباد ورشکسته اعلام و جهت اقدامات تصفیه به این اداره ارجاع شد.
با بررسی‌های به عمل آمده علت ورزشکستگی شرکت اختلاف با تعداد اندکی از طلبکاران بوده که سعی بر این است که با رایزنی و میانجی گری، موضوع حل و فصل و شرکت مذکور به چرخه تولید واشتغال بازگردد.
ضمنا با تدابیر لازم از تعطیلی شرکت و بیکاری کارگران جلوگیری و شرکت همچنان با تعداد حدود ۱۰۰ نفر علیرغم صدور حکم ورشکستگی زیر نظر این اداره به فعالیت تولیدی خود ادامه می‌دهد و حقوق کارگران نیز هر ماه پرداخت می‌شود.
شرکت «سراب بافت»، تولیدکننده انواع مواد اولیه محصولات نساجی، به رغم صدور حکم ورشکستگی، با تعداد حدود ۱۰۰ نفر کارگر همچنان به فعالیت خود ادامه داده و با تدابیر صورت گرفته از تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران جلوگیری به عمل آمده است.
همچنین در در این مدت شرکت «اطلس تاژ» با حدود ۵۰ نفر کارگر با عقد اجاره از خطر ورشکستگی رهایی یافته و به فعالیت خود زیر نظر اداره ورشکستگی دادگستری آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد.
شرکت های «نگین تاک» و «هاجر بناب» نیز به عنوان تولید کننده فرآورده‌های تبدیلی و خشکبار محصولات کشاورزان جنوب آذربایجان شرقی در شهرستان های بناب، ملکان، مراغه و میاندوآب دچار ورشکستگی و تعطیلی شده بود که به سرمایه گذار توانمند و دارای اهلیت مالی و مدیریتی واگذار و زمینه اشتغال کارگران قبلی مجددا مهیا و کارخانجات مذکور احیاء شدند.
گفتنی است با فروش کارخانجات احیاء شده، همه طلب طلبکاران شرکت‌های فوق الذکر با دریافت ۱۰۰ درصد مطالبات تصدیق شده، حقوق حقه خود را دریافت نمودند؛ امید است  در بقیه شرکت‌ها نیز پس از احیاء واگذار و طلب طلبکاران تسویه شود.
انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هفده − ده =