کد خبر : 35421
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶

توافق آذربایجان و ارمنستان درباره احترام به تمامیت ارضی یکدیگر

توافق آذربایجان و ارمنستان درباره احترام به تمامیت ارضی یکدیگر
آذربایجان و ارمنستان توافق کردند که از توسل به زور خودداری کرده و مسائل را بر اساس به رسمیت شناختن حاکمیت، تمامیت ارضی و مصونیت مرزها حل کنند.

به گزارش نگاه به نقل از آناتولی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان پس از نشست سه جانبه در سوچی بیانیه مشترکی را پذیرفتند.

بر اساس این بیانیه که در وب سایت کاخ کرملین منتشر شده است، آذربایجان و ارمنستان توافق کردند که از توسل به زور خودداری کرده و مسائل را بر اساس به رسمیت شناختن حاکمیت، تمامیت ارضی و مصونیت مرزها حل کنند.

در این بیانیه آمده است که سه رهبر در مورد روند اجرای بیانیه‌های تصویب شده در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ گفتگو کردند.

طرفین بر تعهد خود برای پایبندی دقیق به تمامی این توافقات با هدف عادی سازی همه جانبه روابط آذربایجان و ارمنستان، تضمین صلح، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی پایدار قفقاز جنوبی تاکید کردند.

در این بیانیه با تاکید بر سهم قابل توجه نیروهای حافظ صلح روسیه در امنیت منطقه و تلاش برای ثبات اوضاع در منطقه، آمده است: طرفین در مورد پرهیز از توسل به زور یا تهدید به استفاده از آن، حل مشکلات بر اساس به رسمیت شناختن متقابل حاکمیت، تمامیت ارضی و نقض ناپذیری مرزها، مطابق با منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه ۱۹۹۱ آلماتی توافق کردند.

همچنین آنها با تاکید بر اهمیت آمادگی فعال برای امضای توافقنامه صلح بین آذربایجان و ارمنستان به منظور تضمین صلح پایدار و بلندمدت در منطقه، اعلام کردند که با ادامه تلاشها برای یافتن راه حل‌های قابل قبول دوجانبه موافقت کرده اند.

انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 1 =