کد خبر : 25391
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸

تشکیل کمیته پیشگیری از خودکشی در شهرستان‎های آذربایجان‌شرقی

تشکیل کمیته پیشگیری از خودکشی در شهرستان‎های آذربایجان‌شرقی

بر اساس تصمیم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان‌شرقی، کمیته پیشگیری از خودکشی در تمام شهرستان های ۲۱ گانه این استان تشکیل می‌شود.

بر اساس تصمیم معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان‌شرقی، کمیته پیشگیری از خودکشی در تمام شهرستان های ۲۱ گانه این استان تشکیل می‌شود.

به گزارش نگاه، در نشست روز سه شنبه بررسی علل افزایش آمار خودکشی در سه ماهه اول سال جاری در آذربایجان شرقی که به بحث و تبادل نظر پیرامون این موضوع مهم اجتماعی و فرهنگی اختصاص داشت، مقرر شد کمیته یاد شده در تمام شهرستان ها به خصوص شهرستان های دارای بیشترین آسیب، به صورت ماهانه تشکیل شود.
بر همین اساس مقام های قضایی به محض مشاهده موارد مرتبط با خشونت خانوادگی از جمله همسر و کودک آزاری، ضمن رسیدگی به اصل موضوع، پرونده خانواده های آنها را جهت انجام مشاوره های روانشناسی، خدمات تشخیصی و مراقبتی و تحلیل و بررسی آن و از بین بردن زمینه های ارتکاب مجدد آن جرایم به دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارجاع کنند.
تکلیف دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی مرکز استان در تمامی مراکز بهداشتی شهرستان ها و بخش های تابعه برای ارتقای سطح آگاهی پرسنل و رابطین بهداشتی مراکز بهداشتی در خصوص نحوه مدیریت، برخورد و پیشگیری از رفتارهای منجر به خودکشی، برقراری ارتباط سریع و مورد اطمینان با خانواده ها و آموزش های لازم از طریق برگزاری کارگاه ها و جلسات آموزشی و همچنین هماهنگی بین اداره کل بهزیستی، رسانه ها و معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به منظور شناساندن و معرفی سامانه تلفنی مشاوره ۱۲۳ و ۱۴۸۰ و سایر راه های اخذ مشاوره در شرایط بحرانی به مردم، از دیگر مصوبات این جلسه بود.
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی در این نشست با ابراز نگرانی از افزایش خودکشی در سه ماهه اول امسال در استان، گفت:  مسائل اقتصادی، روانی و اختلافات خانوادگی، افسردگی و اعتیاد از جمله علل این خودکشی ها بوده است.
احمد موقری اظهار داشت: برنامه ریزی در راستای کاهش آمار خودکشی در استان به ویژه با استفاده از ظرفیت های مردمی و گروه های مردم نهاد بسیار ضروری بوده و مورد تأکید دادگستری است.
وی ادامه داد: باید با استفاده از یک استراتژی جامع پیشگیرانه حمایتی، عاطفی و روانی به ویژه برای گروه های در معرض خطر مانند خانواده های طلاق، خانواده های خودکشی کنندگان و افرادی که سابقه خودکشی ناموفق داشته اند، در این رابطه وارد عمل شد.
موقری یادآوری کرد: با اجرای چنین برنامه ها و اقداماتی تا حدودی از بار آسیب خودکشی در سطح استان کاسته و از بروز خودکشی ها پیشگیری می توان کرد که این امر جز با همکاری تمامی نهادهای مرتبط از جمله بهزیستی، علوم پزشکی، رسانه ها و پزشکی قانونی میسر نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، در پایان این جلسه مقرر شد ادارات و سازمان های مرتبط با موضوع خودکشی، آمار و مشخصات دقیق شناسایی افرادی که اقدام به خودکشی می کنند جهت انجام مشاوره های روان شناختی و آسیب شناسی سایر افراد خانواده در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز قرار دهند.
استانداری آذربایجان شرقی نیز مکلف شد با هماهنگی اداره کل بهزیستی در راستای ارتقای سطح آگاهی کارشناسان و مشاورین سلامت روان، جلسات و کارگاه های آموزشی در زمینه پیشگیری از خودکشی برگزار کند.
انتهای پیام/

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نوزده − 11 =