کد خبر : 14859
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

تحریم های جدید پتروشیمی بیشتر اقدامی سمبلیک و با تاثیری اندک است

تحریم های جدید پتروشیمی بیشتر اقدامی سمبلیک و با تاثیری اندک است

ایالات متحده روز جمعه به خاطر حمایت غیر مستقیم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بزرگترین گروه هلدینگ پتروشیمی ایران را تحریم کرد، اقدامی که قصد آن توقف جریان درآمدهای پتروشیمی به سپاه است، اما تحلیل گران آن را یک اقدام نمادین میدانند.   تحریم های روز جمعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (PGPIC) را برای

ایالات متحده روز جمعه به خاطر حمایت غیر مستقیم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بزرگترین گروه هلدینگ پتروشیمی ایران را تحریم کرد، اقدامی که قصد آن توقف جریان درآمدهای پتروشیمی به سپاه است، اما تحلیل گران آن را یک اقدام نمادین میدانند.

 

تحریم های روز جمعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (PGPIC) را برای حمایت مالی از بازوی اقتصادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان نظامی مسئول برنامه موشک های بالستیک ایران و برنامه های هسته ای، هدف قرار داد.

تحریم های جدید پتروشیمی بیشتر اقدامی سمبلیک و با تاثیری اندک است

وزارت خزانه داری ایالات متحده گفته که وزارت نفت ایران سال گذشته، به خاتم الانبیاء، بازوی اقتصادی و مهندسی سپاه پاسداران، ۱۰ پروژه در صنایع نفت و پتروشیمی را به ارزش ۲۲ میلیارد دلار، یعنی چهار برابر بودجه رسمی سپاه پاسداران، اعطا کرده است.

این تحریم های جدید در حالی وضع شده که دولت ترامپ قصد دارد فشارهای اقتصادی و نظامی علیه ایران را به دلیل برنامه های هسته ای و موشکی و همچنین حمایت از متحدان در سوریه، عراق، لبنان و یمن افزایش دهد.

رئیس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ، زمانی که در سال گذشته از توافق سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت های جهانی که تحت آن، تهران مجبور به متعادل کردن برنامه هسته ای خود در قبال برداشته شدن برخی تحریم ها کرد، بیرون آمد، اقدام به دشمن سازی از ایران و ارعاب متحدان اصلی خود کرد.

تنش های میان ایالات متحده و ایران از ماه آوریل به دلیل اقدامات واشنگتن برای قطع صادرات نفت ایران، اعزام ناو گروه هواپیمابر به منظور جلوگیری از حملات ایران به منافع ایالات متحده و حملات اخیر به تانکرهای عربستان سعودی، نروژی و امارات که واشنگتن آن را به ایران نسبت داده است، افزایش یافت.

ایران هرگونه مسئولیت در حملات ۱۲ ماه مه به چهار تانکر از ساحل امارات متحده عربی را رد کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین اعلام کرد که شبکه ۳۹ شرکت پتروشیمی وابسته و نماینده فروش خارجی مستقر گروه پتروشیمی خلیج فارس را نیز تحریم کرده است. این نهاد گفته که پروه هلدینگ خلیج فارس و واحدهای آن ۴۰ درصد از ظرفیت تولید پتروشیمی و ۵۰ درصد از صادرات پتروشیمی ایران را تشکیل می دهند.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، در یک بیانیه گفته است: “این اقدام هشداری است در این خصوص که ما همچنان به هدف قرار دادن گروه ها و شرکت های بخش پتروشیمی و بخش های دیگر که خطوط مالی را به سپاه پاسداران می رسانند، ادامه میدهیم.”

مقامات ارشد دولت ترامپ، که نخواسته اند نام آنها فاش شود، این تحریم ها را به عنوان آخرین نمونه هایی از فشار شدید اقتصادی بر اقتصاد ایران توصیف کرده اند که می تواند کمک های مالی را برای سپاه پاسداران، بخش عمده ای از نیروی نظامی ایران، متوقف کند.

یک مقام رسمی به خبرگزاری رویترز گفته است: “این امر همچنان تأثیر بسیار منفی بر چشم انداز هرگونه بهبودی در آینده برای اقتصاد ایران خواهد داشت” و گفته است که صنایع نفت و پتروشیمی” در ۴۰ سال گذشته به عنوان نوعی صندوق سرپوشیده برای سپاه پاسداران بوده است”.

اشخاص با تابعیت آمریکایی در حال حاضر از تقریبا تمام معاملات با اقتصاد ایران محروم هستند، بنابراین آخرین تحریم ها عمدتا در مورد شرکت ها و افراد غیر آمریکایی اعمال می شود.

سه تحلیلگر و یک مقام سابق وزارت خزانه داری گفته اند که این آخرین تحریم ها به احتمال زیاد تنها تاثیری متوسط خواهند داشت زیرا شرکت های غیر آمریکایی هم اکنون هم از انجام معاملات با بخش پتروشیمی ایران به دلیل تحریم های موجود دوری میکنند.

تحت تحریم های مجددا وضع شده در روز ۵ نوامبر پس از آن که ترامپ توافق هسته ای ایران را ترک کرد، هر شخص یا شرکتی که معامله قابل توجهی در محصولات پتروشیمی در ایران داشته باشد، می تواند تحت یکسری تحریم ها، از جمله ورود به لیست سیاه از سوی ایالات متحده، قرار گیرد.

اقدام روز جمعه آمریکا، پتروشیمی خلیج فارس و ۳۹ شرکت وابسته به آن را در زمره شرکتهای “مشخص شده تحت قانون ملیت های خاص” قرارد اده است، وضعیتی که اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده را از معامله با آنها محروم می کند. علاوه بر این، هر شرکت یا شخصی که این معاملات را انجام دهد، خود را در خطر وضعیت “مشخص شده تحت قانون ملیت های خاص” قرار خواهد داد.

سوزان مالونی از موسسه تحلیلی بروکینگز آخرین تحریم های ایالات متحده را “گامی طبیعی در راستای آنچه که فکر می کنم یک مجموعه ای از محدودیت های عمدا حشو و زاید” است، توصیف کرده.

وی افزوده: “دولت آمریکا در حال اقدامات تراکمی بر روی نهادها و موانع همپوشان برای ایجاد فشار بر ایرانیان است تا آنها احساس کنند که کل اقتصاد دچار محرومیت است.”

مقام سابقی از وزارت خزانه، که نخواسته  نامش فاش شود، گفت که تحریم های جدید تاثیر کمی خواهد گذاشت زیرا اکثر شرکت های چند ملیتی از قبل ارتباطات خود با ایران را متوقف کرده اند و این تحریم های جدید را یک نوع “روابط عمومی” خوانده است.

این مقام سابق گفته: “این روش خوبی برای حفظ فشار سیاسی بر روی ویترین است.”

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × سه =