کد خبر : 5470
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۸:۴۰

تجهیز بازار سرپوشیده تبریز به مینی‌آمبولانس/ آموزش امدادگری به ۱۸ هزار دانش‌آموز پایه نهم در سه ماهه نخست سال تحصیلی

تجهیز بازار سرپوشیده تبریز به مینی‌آمبولانس/ آموزش امدادگری به ۱۸ هزار دانش‌آموز پایه نهم در سه ماهه نخست سال تحصیلی

رحمانی گفت: دو دستگاه مینی ‌آمبولانس برقی جهت حمل مصدوم و بیماران در بازار سرپوشیده تبریز در نظر گرفته شده است. به گزارش نگاه، فرزاد رحمانی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از محورهای اقدامات مرکز فوریت پزشکی در خصوص تبریز ۲۰۱۸ که برای نخستین بار در کشور انجام خواهد شد، آموزش

رحمانی گفت: دو دستگاه مینی ‌آمبولانس برقی جهت حمل مصدوم و بیماران در بازار سرپوشیده تبریز در نظر گرفته شده است.

به گزارش نگاه، فرزاد رحمانی صبح امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از محورهای اقدامات مرکز فوریت پزشکی در خصوص تبریز ۲۰۱۸ که برای نخستین بار در کشور انجام خواهد شد، آموزش اورژانس‌یار است.

وی ادامه داد: فاز نخست این پروژه‌ی آموزش همگانی ویژه‌ی دانش‌آموزان پایه‌ی نهم مدارس خواهد بود ولی در فازهای بعدی سایر ارگان‌ها و آموزش عمومی نیز مد نظر قرار گرفته است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث‌وفوریت‌های پزشکی استان در خصوص محتوای آموزشی تصریح کرد: احیای پایه (احیای قلبی و عروقی)، نحوه‌ی رهاسازی مصدوم در محل حادثه و مدیریت اولیه صحنه‌ی بحران از جمله موارد آموزشی خواهد بود.

وی اذعان داشت: در همین راستا چهل استاد مختصص طب اورژانس که تکنسین‌های فوق لیسانس هستند از هفته‌ی دوم مهر آموزش ۱۸هزار دانش‌آموز پایه‌ی نهم و ۲ هزار نفر از مربیان سلامت و آمادگی جسمانی را طی سه ماه بر عهده خواهند داشت.

رحمانی دومین پروژه‌ی مختص تبریز ۲۰۱۸ را آموزش زبان برای تکنسین و اپراتورهای مرکز دانست و بیان کرد: در این خصوص نیز از هفته‌ی گذشته کلاس‌های آموزش زبان آغاز گردیده که این آموزش‌ها کاربرد اساسی در زمان شرح‌حال گیری از مصدوم و همراهان دارد.

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت: از دیگر اقدامات مرکز تجهیز آمبولانس‌ها به دستگاه شُک است که از مدتی قبل آغاز شده بود و در سال جاری تکمیل خواهد گردید.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات مهم درخواست برای تهیه‌ی دستگاه شُک AED با همکاری شورای شهر و شهرداری جهت نصب در مراکز پر تردد و پر ازدحام است و آموزش بهره‌برداری از آن نیز به صورت همگانی توسط صداوسیما انجام خواهد شد.

این مقام مسئول از بهره‌برداری پایگاه خواجه دیزه در منطقه ارسباران و منطقه اسپیران خبر داد و افزود: به ازای هر ۵۰ هزار نفر جمعیت باید یک پایگاه فوریت‌های پزشکی وجود داشته باشد که پس از افتتاح این دو پایگاه در تبریز به پوشش ۶۸ درصدی خواهیم رسید.

رئیس مرکز مدیریت حوادث‌وفوریت‌های پزشکی استان بیان داشت: در استان ۱۰۲ پایگاه مرکز فوریت‎های پزشکی استانی وجود دارد که ۲۲ مرکز در تبریز مستقر است، ۱ فروند هلی کوپتر آمبولانس هوایی (۱ دستگاه در دست خرید) ۱۳۰ دستگاه آمبولانس، ۲ دستگاه آمبولانس‌ موتوری (۳دستگاه در دست خرید) در اختیار داریم.

رحمانی تصریح کرد: پدافند غیر عامل دانشگاه که در منطقه ما نیز وجود دارد با همکاری اورژانس کشور دو دستگاه آمبولانس هسته‌ای، شیمیایی، رادیولوژی و میکروبی تهیه گردیده که در مواقع بحران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول تاکید کرد: جهت تجهیز بازار سرپوشیده تبریز دو دستگاه مینی‌آمبولانس برای حمل مصدومین و بیماران داخل بازار درخواست داده شده که در ماه‌های آتی تحویل گرفته خواهد شد البته این اقدام نیز برای نخستین بار در کشور در تبریز انجام خواهد گرفت.

رحمانی با بیان اینکه کمبود شدید نیروی انسانی داریم و از نیروی موجود با حداکثر توان بهره‌می‌بریم، عنوان کرد: در مهر و آذر سال جاری تعدادی نیروی متخصص به پرسنل فویت‌های پزشکی افزوده خواهد شد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث‌وفوریت‌های پزشکی استان در خصوص ارزیابی عملکرد پرسنل اورژانس اذعان داشت: واحد کنترل کیفی به طور روزانه ۱۰ درصد از ماموریت‌های انجام شده را با تماس به منازل و پر کردن فرم استاندارد کشوری مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

هادی فائزی در خصوص هفته‌ی گرامیداشت فوریت‌های پزشکی خاطر نشان ساخت: برنامه در باز‌ه‌ی ۲۵ الی ۳۱ شهریور که هفته‌ی فوریت‌های پزشکی نامیده شده، انجام خواهد شد.

وی در مورد برنامه‌های این هفته عنوان کرد: تکریم بازنشستگان، رژه‌ی خودرویی و ادوات حوادث و فوریت‌های پزشکی، بازید و انتخاب مناطق نمونه استانی، اختتامیه مسابقه‌ با پروانه‌ها، انتخاب و معرفی منتخبین نمونه مرکز فوریت‌های پزشکی، افتتاح پایگاه خواجه دیزه، دیدار تکنسین‌های فوریت پزشکی از آسایشگاه جانبازان فجر، غبار روبی مزار شهدا و مراسم کوه‌پیمایی پرسنل در کوه عون ابن علی(ع) انجام خواهد شد.

وحید شادی‌نیا نیز در این نشست اظهار کرد: در سه ماهه‌ی نخست سال جاری به طور متوسط ۹ هزار ماموریت اعزام در سطح استان داشتیم که ۵ هزار مورد در سطح شهر تبریز بوده است.

وی ادامه داد: در واقع روزانه به طور متوسط ۲۴۰ متوسط ماموریت انجام می‌شود که در حدود ۱۵۰ ماموریت‌ در تبریز و ۵۰ درصد موارد تصادفی است، بقیه غیر تصادفی هستند که در بیشترین موارد بیماران ریوی و بیماران قلبی را شامل می‌شود.

روابط عمومی مرکز فوریت‌های پزشکی تصریح کرد: روزانه بالغ بر یک هزار تماس به اپراتورهای مرکز تبریز گرفته می‌شود که در حدود ۲۰ درصد تماس‌های روزانه‌ مزاحمت تلفنی هستند.

وی ابراز داشت: در تمامی اجتماعات پر ازدحام و شلوغ همچون بازی‌های لیگ برتر، مسابقات ورزشی و نماز جمعه آمبولانس با دو نفر تکنسین متخصص مستقر است.

شادی‌نیا در پایان خاطرنشان ساخت: بیشترین تصادفات حادثه‌ساز در استان مربوط به تبریز و اطراف تبریز و شهریور اوج تصادفات جاده‌ای است.

امتیازدهی post
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + 20 =